Ένα πολύ συχνό φαινόμενο μεταξύ των μαθητών είναι το άγχος και ο φόβος, που συνοδεύουν τα μαθηματικά και οτιδήποτε σχετίζεται με αυτά (μάθημα, βιβλία, αριθμοί, κ.ά.). Αυτό που βιώνουν οι μαθητές είναι μια έντονη ανησυχία και μόνο στην προσμονή του μαθήματος ή της μελέτης των μαθηματικών συνοδευόμενης από ένα αίσθημα ματαίωσης, ότι υπάρχει τρόπος βελτίωσης σε αυτό.
Τι είναι εκείνο που προκαλεί αυτόν τον φόβο στα παιδιά; Σύμφωνα με την Ειρήνη Τζελέπη, Συμβουλευτική Ψυχολόγο - Ψυχοθεραπεύτρια, Pg.Dipl., MSc., City University (www.psychologynet.gr), τα παιδιά φοβούνται τα μαθηματικά, γιατί συχνά τα συνδέουν με αποτυχία, ντροπή, αρνητική έκθεση στην τάξη, αλλά και με αίσθημα αδυναμίας και ανεπάρκειας.
Όπως αναφέρεται, τα αίτια του φόβου για τα μαθηματικά οφείλονται κυρίως σε λανθασμένους τρόπους διδασκαλίας, που εστιάζουν στην απομνημόνευση, αλλά και στην εύρεση του "σωστού/ λάθους" χωρίς να δίνουν στα παιδιά την ευκαιρία της επιτυχίας με άλλους τρόπους. Από τη φύση τους τα μαθηματικά έχουν μόνο μια σωστή απάντηση, οπότε για τους μαθητές η διδασκαλία τους καταλήγει να αποτελεί έναν αυστηρό μονόδρομο επιτυχίας (αν βρουν τη σωστή απάντηση) ή αποτυχίας (αν δεν την βρουν)!
Παράλληλα, τα μαθηματικά σπάνια διδάσκονται και με άλλους, πιο δημιουργικούς τρόπους (όπως είναι για παράδειγμα το θεατρικό παιχνίδι, οι κατασκευές, τα οπτικοακουστικά βοηθήματα, κ.ά.) παρουσιάζοντας παράλληλα τους τρόπους με τους οποίους οι έννοιες που μαθαίνουν βρίσκουν εφαρμογή, συνδέονται με την καθημερινότητά μας, κ.λπ.
Ένας δεύτερος λόγος είναι το γεγονός ότι η διδασκαλία των μαθηματικών δεν λαμβάνει υπόψη της -στις περισσότερες περιπτώσεις- τους διαφορετικούς τρόπους μάθησης που έχει κάθε παιδί καταλήγοντας με αυτό τον τρόπο και πάλι στην αποθάρρυνσή τους.
Ο φόβος για τα μαθηματικά οφείλεται επίσης σε πολλούς μύθους, όπως είναι για παράδειγμα το ότι γεννιόμαστε με αυτή την "κλίση", ότι τα κορίτσια εκ φύσεως δεν έχουν κλίση στα μαθηματικά, κ.ά. Ιδιαίτερα στη σημερινή εποχή που η τεχνολογία αποτελεί πλέον το επίκεντρο των εξελίξεων, είναι σημαντικό κάθε παιδί να έχει εξοικείωση με τους αριθμούς, τα μαθηματικά, αλλά κυρίως τη συλλογιστική και τη φιλοσοφία που τα συνοδεύει!
Η διαδικασία αυτή αποτελεί ένα πολύ βασικό εργαλείο εκπαίδευσης για κάθε μαθητή!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου