Όταν τελειώνει μία σχολική χρονιά ή όταν πλησιάζει μία καινούργια, οι περισσότεροι γονείς σκεφτόμαστε να κάνουμε ένα καλό ξεκαθάρισμα με τα χαρτιά και τις εργασίες των παιδιών μας. Πότε είναι καλύτερο να γίνεται αυτό; Είναι προτιμότερο να ζητούμε από τα παιδιά να το κάνουν; Ποιο πρέπει να είναι το νόημα της όλης διαδικασίας (πέρα από το άδειασμα των συρταριών;)
(Α) Παιδικός σταθμός & Νηπιαγωγείο
Στο Προνήπιο και το Νήπιο οι κατασκευές και οι ζωγραφιές των παιδιών είναι τόσες σε εβδομαδιαία βάση, ώστε μέχρι το τέλος της χρονιάς είναι αρκετές για να γεμίσουν ένα παιδικό δωμάτιο. Βεβαίως, είναι τα πρώτα καλλιτεχνικά βήματα των σπλάχνων μας και όχι μόνο... Είναι το χαρτί που έγραψαν για πρώτη φορά το όνομά τους ή ζωγράφισαν τη μαμά ή τον μπαμπά και το ουράνιο τόξο που είδαμε στο βουνό μετά τη βροχή.
Μόνοι ή με το παιδί;
Καλό είναι να ΜΗΝ αποκλείσετε το παιδί από τη διαδικασία της "εκκαθάρισης" σκεπτόμενοι ότι θα σας καθυστερήσει και μπορεί να μην σας αφήσει να πετάξετε τίποτε. Είναι προτιμότερο να το εμπλέξετε και να ακούσετε τι έχει να σας πει για αυτά που έφτιαξε μέσα στη χρονιά. Γιατί;
α) Θα έχετε την ευκαιρία να μάθετε τι είναι αυτό που του έχει κάνει εντύπωση, τι το ενθουσίασε τη χρονιά που πέρασε, τι του είναι αδιάφορο, τι είναι αυτό που αγαπά περισσότερο και γιατί, τι θεωρεί πιο σημαντικό από όλα όσα έκανε μέσα στη χρονιά και γιατί. Υπάρχει πάντα περίπτωση να ανακαλύψετε κάτι που δεν είχατε προσέξει στη διάρκεια της χρονιάς, αφού η πιεστική καθημερινότητα σας αναγκάζει να ανταποκρινόσαστε ενίοτε "μηχανικά" στο παιδί, κάθε φορά που σας δείχνει αυτό που έφτιαξε/ζωγράφισε στον παιδικό σταθμό ή στο νηπιαγωγείο.
β) Θα έχετε την ευκαιρία να του εξηγήσετε και το σκεπτικό σας για το τι θα θέλατε να κρατήσετε και τι όχι, οπότε έμμεσα του διδάσκετε αξίες και κριτήρια. Π.χ. μπορεί να εκπλήξετε το παιδί, όταν του πείτε ότι θα θέλατε να κρατήσετε στο γραφείο σας μία ζωγραφιά του που, αν και το ίδιο δεν τη θεωρεί πολύ καλή, εσείς την ξεχωρίζετε για τον ωραίο συνδυασμό χρωμάτων, τη φαντασία, κ.ά, ενώ δεν θεωρείτε αναγκαίο να κρατήσετε μία κατασκευή που δείχνει τέλεια, αλλά έγινε κυρίως από τη δασκάλα του.
γ) Θα έχετε την ευκαιρία να εξηγήσετε στο παιδί ότι μετά από χρόνια οι ζωγραφιές / κατασκευές που θα κρατήσετε θα είναι τα αγαπημένα σας ενθύμια. Δείξτε στο παιδί δικά σας ενθύμια από τα σχολικά σας χρόνια, πείτε του γιατί τα αγαπάτε και τα κρατάτε ακόμα. Αυτό θα βοηθήσει το παιδί να πάρει θετικά μηνύματα για τη σχέση μας με το σχολείο και τη σχολική ζωή.
(Β) Δημοτικό & Γυμνάσιο
Στο Δημοτικό τα παιδιά μαζί με τις κατασκευές αρχίζουν να σωρεύουν βιβλία, τετράδια και σημειώσεις. Οι εργασίες της χρονιάς εκτός από αναμνηστικό χαρακτήρα είναι και ο κρίκος σε μια αλυσίδα γνώσεων. Επομένως, κάποια από αυτά είναι χρήσιμα και για την επόμενη χρονιά.
Πότε είναι προτιμότερο να κάνουμε την "εκκαθάριση;
Σε αυτή τη φάση είναι βασικό, όταν ζητήσετε από το παιδί να κάνει την "εκκαθάριση" να μην του δώσετε το μήνυμα ότι "Ξεφορτωνόμαστε ό,τι έχει σχέση με το σχολείο και γι’ αυτό μόλις τελειώνει το σχολείο, πετάμε ό,τι κάναμε και αδειάζουμε τα συρτάρια". Δεν θέλουμε το παιδί να σκεφθεί ότι, μόλις το σχολείο κλείνει, σπεύδουμε να ξεφορτωθούμε τα σχολικά είδη και να απαλλαγούμε από όλες τις σχολικές εργασίες που μας κούρασαν μέσα στη χρονιά. Για το λόγο αυτό είναι προτιμότερο η διαδικασία της "εκκαθάρισης" να γίνει σε 2 στάδια:
1ο στάδιο: Αμέσως μετά το κλείσιμο των σχολείων τοποθετείστε κατασκευές και φωτογραφίες του παιδιού από σχολικές εκδηλώσεις σε περίοπτη θέση μέσα στο σπίτι, έτσι ώστε να ενισχύσετε την αυτοπεποίθηση του παιδιού και να το επιβραβεύσετε για τις προσπάθειές του. Είναι σημαντικό για το παιδί και για τη θετική σχέση που θέλετε να έχει με το σχολείο, να βλέπει και να αισθάνεται ότι η οικογένειά του δίνει αξία σε αυτά που κάνει στο σχολείο.
2ο στάδιο: Αρχές Σεπτεμβρίου, όταν πια θα αρχίσετε σταδιακά να περνάτε περισσότερο χρόνο μέσα στο σπίτι, ώστε το παιδί να προσαρμοστεί και να επανέλθει στα ωράρια του σχολείου, μπορείτε να του αναθέσετε την εκκαθάριση βιβλίων, τετραδίων και εργασιών. Έτσι, αφενός κερδίζετε την επιθυμητή τακτοποίηση και αφετέρου αξιοποιείτε την όλη διαδικασία ως τρόπο, για να επανασυνδεθεί το παιδί με το σχολείο μετά τις καλοκαιρινές διακοπές.
Μόνοι ή με το παιδί;
Στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού καλό είναι να κάνετε μαζί με το παιδί την εκκαθάριση από την αρχή ως το τέλος, για να το καθοδηγήσετε στο τι και πώς. Στις μεγαλύτερες τάξεις καλό είναι να αφήνετε περιθώρια στο παιδί να ασχοληθεί μόνο του με τη διαδικασία αυτή, αλλά και πάλι θα πρέπει να δώσετε χρόνο στο να συζητήσετε για το τι θέλει να κρατήσει και τι όχι. Έτσι, στο Γυμνάσιο πια θα είναι έτοιμο να αποφασίζει υπεύθυνα για τη διαδικασία της "εκκαθάρισης".
Όμως κάθε χρονιά είναι σημαντικό να συζητάμε με το παιδί για το τι θέλει να κρατήσει και τι όχι. Το ρωτάμε λοιπόν τι θέλει να κρατήσει και γιατί, τι νομίζει ότι θα του είναι χρήσιμο και για την επόμενη χρονιά και τι όχι. Με τον τρόπο αυτό ενισχύεται η επικοινωνία μας με το παιδί: καταλαβαίνουμε ακόμα καλύτερα πώς νιώθει και τι σκέφτεται για κάθε μάθημα, τι ανάγκες και τι προσδοκίες έχει για την επόμενη χρονιά, τι αγαπά και τι το προβληματίζει.
Πώς είναι προτιμότερο να κάνουμε την "εκκαθάριση";
Για να καθοδηγήσετε το παιδί, καλό είναι να έχετε υπόψη τα εξής:
Ζητήστε του να ξεχωρίσει βιβλία, τετράδια και σημειώσεις ανά μάθημα.
Ζητήστε του να αποφασίσει ποια θα κρατήσει για άμεση χρήση (και θα τα βάλει στη βιβλιοθήκη του), ποια θα φυλάξει και ποια θεωρεί ότι δεν θα τα χρειαστεί πια. Οπότε θα φτιάξει 3 στήλες από πράγματα.
Αυτές οι ενέργειες απαιτούν να κάνει το παιδί ένα γρήγορο πέρασμα-ξεφύλλισμα και έτσι να "θυμηθεί" λίγο πολύ τι έκανε την προηγούμενη χρονιά.
Συμβουλή:
Εάν έχετε μεγαλύτερα παιδιά, βάλτε τα να συμμετέχουν συμβουλευτικά στη διαδικασία εκκαθάρισης των μικρότερων παιδιών και να πουν από την εμπειρία τους τι τους χρησίμεψε και τι όχι.
www.parentbook.gr
Πότε είναι προτιμότερο να κάνουμε την "εκκαθάριση;
Τις πρώτες εβδομάδες των διακοπών, όταν το παιδί μείνει στο σπίτι, μπορούμε να αφιερώσουμε ένα πρωινό ή ένα απόγευμα στην τακτοποίηση χαρτιών και κατασκευών.
Πώς είναι προτιμότερο να κάνουμε την "εκκαθάριση";
Πάρτε 3 μεγάλα κουτιά/σακούλες (ή απλώς διαμορφώστε 3 στήλες) και συμφωνείστε ότι στο 1ο κουτί θα βάζετε αυτά που θα κρατήσετε, στο 2ο κουτί αυτά που ίσως κρατήσετε και στο 3ο αυτά που δεν θέλετε να κρατήσετε.
Μόνοι ή με το παιδί;
Καλό είναι να ΜΗΝ αποκλείσετε το παιδί από τη διαδικασία της "εκκαθάρισης" σκεπτόμενοι ότι θα σας καθυστερήσει και μπορεί να μην σας αφήσει να πετάξετε τίποτε. Είναι προτιμότερο να το εμπλέξετε και να ακούσετε τι έχει να σας πει για αυτά που έφτιαξε μέσα στη χρονιά. Γιατί;
α) Θα έχετε την ευκαιρία να μάθετε τι είναι αυτό που του έχει κάνει εντύπωση, τι το ενθουσίασε τη χρονιά που πέρασε, τι του είναι αδιάφορο, τι είναι αυτό που αγαπά περισσότερο και γιατί, τι θεωρεί πιο σημαντικό από όλα όσα έκανε μέσα στη χρονιά και γιατί. Υπάρχει πάντα περίπτωση να ανακαλύψετε κάτι που δεν είχατε προσέξει στη διάρκεια της χρονιάς, αφού η πιεστική καθημερινότητα σας αναγκάζει να ανταποκρινόσαστε ενίοτε "μηχανικά" στο παιδί, κάθε φορά που σας δείχνει αυτό που έφτιαξε/ζωγράφισε στον παιδικό σταθμό ή στο νηπιαγωγείο.
β) Θα έχετε την ευκαιρία να του εξηγήσετε και το σκεπτικό σας για το τι θα θέλατε να κρατήσετε και τι όχι, οπότε έμμεσα του διδάσκετε αξίες και κριτήρια. Π.χ. μπορεί να εκπλήξετε το παιδί, όταν του πείτε ότι θα θέλατε να κρατήσετε στο γραφείο σας μία ζωγραφιά του που, αν και το ίδιο δεν τη θεωρεί πολύ καλή, εσείς την ξεχωρίζετε για τον ωραίο συνδυασμό χρωμάτων, τη φαντασία, κ.ά, ενώ δεν θεωρείτε αναγκαίο να κρατήσετε μία κατασκευή που δείχνει τέλεια, αλλά έγινε κυρίως από τη δασκάλα του.
γ) Θα έχετε την ευκαιρία να εξηγήσετε στο παιδί ότι μετά από χρόνια οι ζωγραφιές / κατασκευές που θα κρατήσετε θα είναι τα αγαπημένα σας ενθύμια. Δείξτε στο παιδί δικά σας ενθύμια από τα σχολικά σας χρόνια, πείτε του γιατί τα αγαπάτε και τα κρατάτε ακόμα. Αυτό θα βοηθήσει το παιδί να πάρει θετικά μηνύματα για τη σχέση μας με το σχολείο και τη σχολική ζωή.
(Β) Δημοτικό & Γυμνάσιο
Στο Δημοτικό τα παιδιά μαζί με τις κατασκευές αρχίζουν να σωρεύουν βιβλία, τετράδια και σημειώσεις. Οι εργασίες της χρονιάς εκτός από αναμνηστικό χαρακτήρα είναι και ο κρίκος σε μια αλυσίδα γνώσεων. Επομένως, κάποια από αυτά είναι χρήσιμα και για την επόμενη χρονιά.
Πότε είναι προτιμότερο να κάνουμε την "εκκαθάριση;
Σε αυτή τη φάση είναι βασικό, όταν ζητήσετε από το παιδί να κάνει την "εκκαθάριση" να μην του δώσετε το μήνυμα ότι "Ξεφορτωνόμαστε ό,τι έχει σχέση με το σχολείο και γι’ αυτό μόλις τελειώνει το σχολείο, πετάμε ό,τι κάναμε και αδειάζουμε τα συρτάρια". Δεν θέλουμε το παιδί να σκεφθεί ότι, μόλις το σχολείο κλείνει, σπεύδουμε να ξεφορτωθούμε τα σχολικά είδη και να απαλλαγούμε από όλες τις σχολικές εργασίες που μας κούρασαν μέσα στη χρονιά. Για το λόγο αυτό είναι προτιμότερο η διαδικασία της "εκκαθάρισης" να γίνει σε 2 στάδια:
1ο στάδιο: Αμέσως μετά το κλείσιμο των σχολείων τοποθετείστε κατασκευές και φωτογραφίες του παιδιού από σχολικές εκδηλώσεις σε περίοπτη θέση μέσα στο σπίτι, έτσι ώστε να ενισχύσετε την αυτοπεποίθηση του παιδιού και να το επιβραβεύσετε για τις προσπάθειές του. Είναι σημαντικό για το παιδί και για τη θετική σχέση που θέλετε να έχει με το σχολείο, να βλέπει και να αισθάνεται ότι η οικογένειά του δίνει αξία σε αυτά που κάνει στο σχολείο.
2ο στάδιο: Αρχές Σεπτεμβρίου, όταν πια θα αρχίσετε σταδιακά να περνάτε περισσότερο χρόνο μέσα στο σπίτι, ώστε το παιδί να προσαρμοστεί και να επανέλθει στα ωράρια του σχολείου, μπορείτε να του αναθέσετε την εκκαθάριση βιβλίων, τετραδίων και εργασιών. Έτσι, αφενός κερδίζετε την επιθυμητή τακτοποίηση και αφετέρου αξιοποιείτε την όλη διαδικασία ως τρόπο, για να επανασυνδεθεί το παιδί με το σχολείο μετά τις καλοκαιρινές διακοπές.
Μόνοι ή με το παιδί;
Στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού καλό είναι να κάνετε μαζί με το παιδί την εκκαθάριση από την αρχή ως το τέλος, για να το καθοδηγήσετε στο τι και πώς. Στις μεγαλύτερες τάξεις καλό είναι να αφήνετε περιθώρια στο παιδί να ασχοληθεί μόνο του με τη διαδικασία αυτή, αλλά και πάλι θα πρέπει να δώσετε χρόνο στο να συζητήσετε για το τι θέλει να κρατήσει και τι όχι. Έτσι, στο Γυμνάσιο πια θα είναι έτοιμο να αποφασίζει υπεύθυνα για τη διαδικασία της "εκκαθάρισης".
Όμως κάθε χρονιά είναι σημαντικό να συζητάμε με το παιδί για το τι θέλει να κρατήσει και τι όχι. Το ρωτάμε λοιπόν τι θέλει να κρατήσει και γιατί, τι νομίζει ότι θα του είναι χρήσιμο και για την επόμενη χρονιά και τι όχι. Με τον τρόπο αυτό ενισχύεται η επικοινωνία μας με το παιδί: καταλαβαίνουμε ακόμα καλύτερα πώς νιώθει και τι σκέφτεται για κάθε μάθημα, τι ανάγκες και τι προσδοκίες έχει για την επόμενη χρονιά, τι αγαπά και τι το προβληματίζει.
Πώς είναι προτιμότερο να κάνουμε την "εκκαθάριση";
Για να καθοδηγήσετε το παιδί, καλό είναι να έχετε υπόψη τα εξής:
Ζητήστε του να ξεχωρίσει βιβλία, τετράδια και σημειώσεις ανά μάθημα.
Ζητήστε του να αποφασίσει ποια θα κρατήσει για άμεση χρήση (και θα τα βάλει στη βιβλιοθήκη του), ποια θα φυλάξει και ποια θεωρεί ότι δεν θα τα χρειαστεί πια. Οπότε θα φτιάξει 3 στήλες από πράγματα.
Αυτές οι ενέργειες απαιτούν να κάνει το παιδί ένα γρήγορο πέρασμα-ξεφύλλισμα και έτσι να "θυμηθεί" λίγο πολύ τι έκανε την προηγούμενη χρονιά.
Συμβουλή:
Εάν έχετε μεγαλύτερα παιδιά, βάλτε τα να συμμετέχουν συμβουλευτικά στη διαδικασία εκκαθάρισης των μικρότερων παιδιών και να πουν από την εμπειρία τους τι τους χρησίμεψε και τι όχι.
www.parentbook.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου