Οι βασικές μορφές παιχνιδιού που καλό είναι να έχουμε υπόψη είναι οι εξής:
Συμβολικό ή παιχνίδι προσποίησης όπου το παιδί μαθαίνει να παίζει ρόλους και χρησιμοποιεί αντικείμενα για να αποδώσει σε αυτά συμπεριφορές και ιδιότητες.
Λειτουργικό παιχνίδι όπου το παιδί εξοικειώνεται με την πραγματική χρήση των αντικειμένων και αναπτύσσει κινητικές δραστηριότητες, αλλά και συμμετέχει σε δραστηριότητες με παιχνίδια αιτίας-αποτελέσματος.
Παιχνίδι με κανόνες όπου το παιδί μαθαίνει να συμμετέχει σε παιχνίδια τα οποία διέπονται από κανόνες.
Κατασκευαστικό παιχνίδι όπου το παιδί χρησιμοποιεί διάφορα υλικά για να δημιουργήσει κατασκευές με βάση ένα πρότυπο.
Ως γονείς είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τις δεξιότητες που ενθαρρύνει ένα παιχνίδι ανάλογα με τα χαρακτηριστικά του. Έτσι, θα είμαστε σε θέση καταλάβουμε εάν και γιατί ένα παιχνίδι είναι κατάλληλο για ένα παιδί ή όχι.
Ως γονείς είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τις δεξιότητες που ενθαρρύνει ένα παιχνίδι ανάλογα με τα χαρακτηριστικά του. Έτσι, θα είμαστε σε θέση καταλάβουμε εάν και γιατί ένα παιχνίδι είναι κατάλληλο για ένα παιδί ή όχι.
- Ενθάρρυνση της συναισθηματικής έκφρασης:Το σχέδιο επιτρέπει στο παιδί να έρχεται σε επαφή με τα συναισθήματά του, αλλά και τις σκέψεις του. Η ζωγραφική προκαλεί συναισθήματα χαράς και ευτυχίας, αλλά και μέσο έκφρασης του θυμού, του φόβου της θλίψης και της αγωνίας.
- Απόκτηση δύναμης μέσω της σωματικής έκφρασης: Με τις μαριονέτες το παιδί μπορεί να αναπαραστήσει, π.χ. ψεύτικες μάχες μεταξύ των καλών και των κακών.
- Ανάπτυξη δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων και λήψης αποφάσεων: Εκτός από τα παιχνίδια κατασκευής σε αυτό βοηθούν και ορισμένα παραμύθια, που διευκολύνουν τη διερεύνηση εναλλακτικών λύσεων.
- Ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων: Εδώ βοηθούν τα παιχνίδια ανάληψης ρόλων με τις μαριονέτες ή το κουκλοθέατρο, αλλά και τα παραδοσιακά ομαδικά παιχνίδια, όπως είναι το κυνηγητό και το κρυφτό. Τέτοια παιχνίδια ενθαρρύνουν τη συνεργασία με άλλα παιδιά, την κοινωνικοποίηση, την απόκτηση φίλων, το να γίνονται περισσότερο διεκδικητικά και να ζουν μέσα σε λογικά όρια και σύμφωνα με κανόνες.
- Ενίσχυση εικόνας και αυτοεκτίμησης: Δραστηριότητες και παιχνίδια τα οποία προάγουν την ολοκλήρωση του εαυτού και την ανεξαρτησία και δίνουν στο παιδί τη δυνατότητα να ανακαλύψει, να αποδεχτεί και να αξιολογήσει κατάλληλα τις δυνάμεις και τις αδυναμίες του. Σε αυτό βοηθούν παιχνίδια όπως τα επιτραπέζια, η ζωγραφική, το κολάζ, το σχέδιο και τα παιχνίδια ανάληψης ρόλων.
- Βελτίωση των δεξιοτήτων επικοινωνίας: Εδώ μας βοηθάει πολύ η αφήγηση παραμυθιών, ιστοριών, τα ζωάκια μινιατούρες με τα οποία το παιδί φτιάχνει ιστορίες από μόνο του και τα μαλακά παιχνίδια που διευκολύνουν το παιδί να εκφράζει τα συναισθήματά του και την άποψή του σχετικά με τους χαρακτήρες.
- Τα παιδιά μέσα από το παιχνίδι μπορούν να μάθουν έννοιες που θα τα βοηθήσουν αργότερα στο σχολείο όπως τα χρώματα, τα μεγέθη (μικρό - μεγάλο - μεγαλύτερο - μικρότερο), την ταξινόμηση, τους αριθμούς, την αλληλουχία (π.χ. ένα γεγονός έπεται ενός άλλου).
- Υπάρχουν παιχνίδια που καλλιεργούν δεξιότητες, όπως συντονισμό ματιού και χεριού, ενθαρρύνουν τη δημιουργικότητα (πλαστελίνη - σετ ζωγραφικής), τη μίμηση και τη φαντασία (σετ κουζινικών - ψεύτικα τηλέφωνα - σετ ιατρικής), αλλά και την επίλυση προβλημάτων.
- Επιπροσθέτως, παιχνίδια όπως τα ενσφηνώματα, τα παζλ, τα σχήματα και οι πυραμίδες μπορούν να βελτιώσουν την προσοχή, την παρατηρητικότητα και τη συγκέντρωση. Τέλος, υπάρχουν παιχνίδια τα οποία εξασκούν τη λεπτή τους κινητικότητα (επιδεξιότητα στα δάχτυλα ώστε να γίνει ευκολότερο το κράτημα του μαρκαδόρου στα μικρότερα παιδιά) και την αδρή τους κινητικότητα (ευλυγισία, σωματική διάπλαση, έννοια του χώρου και ακρίβεια κινήσεων).
Λ. Γεωργίου Παπανδρέου 77, Ηράκλειο, Κρήτη. Τηλ: 2810 231.464, 6937 00.22.76.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου