Νέα δεδομένα αποδεικνύουν πόσο μεγάλη σημασία έχουν οι φιλίες που κάνουν τα μικρά παιδιά προσχολικής ηλικίας στον παιδικό σταθμό για τη μετέπειτα κοινωνική τους πορεία και μάλιστα αυτό είναι πιο έντονο στην περίπτωση των αγοριών.
Παλαιότερα πιστεύαμε ότι οι φιλίες που κάνουν τα μικρά παιδάκια, κάτω των 5 ετών, στον παιδικό σταθμό δεν έχουν ιδιαίτερη σημασία και ότι δεν δημιουργούν ισχυρούς δεσμούς. Πιστεύαμε ότι τα παιδιά δεν θυμούνται πολλά από αυτή την ηλικία και ότι οι φιλίες αυτές δεν ήταν ισχυρές και δεν επηρέαζαν τόσο τη μετέπειτα κοινωνική ζωή του παιδιού.
Νέες έρευνες μας δείχνουν ότι κάναμε μεγάλο λάθος και πως οι φιλίες και οι δεσμοί στον παιδικό σταθμό έχουν πολύ μεγάλη σημασία, ιδιαίτερα μάλιστα για τα αγόρια. Αποδείχτηκε σε μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Infant and Child Development ότι οι καλές φιλικές σχέσεις από την περίοδο του παιδικού σταθμού,βοηθούν πολύ τα αγόρια, ώστε αργότερα να εμφανίζουν λιγότερα προβλήματα συμπεριφοράς, και έχουν καλύτερες κοινωνικές δεξιότητες στις μετέπειτα ηλικίες.
Στην περίπτωση των κοριτσιών, τα πράγματα ήταν λίγο διαφορετικά. Οι επιστήμονες αναφέρουν ότι στις τάξεις του δημοτικού, τα κορίτσια κατέχουν ικανοποιητικές κοινωνικές δεξιότητες, ανεξάρτητα από την ποιότητα των σχέσεων που είχαν στον παιδικό σταθμό και το νηπιαγωγείο. Τα αγόρια, όμως, έδειξαν να επωφελούνται ιδιαίτερα από τις πρώιμες καλές κοινωνικές σχέσεις στις μικρότερες ηλικίες. Αυτό δεν σημαίνει, όμως, ότι η ποιότητα των καλών φιλικών σχέσεων, δεν είναι σημαντική και για τα δύο φύλα.
Η μελέτη απέδειξε ότι οι καλές σχέσεις στην προσχολική ηλικία σχετίζονται με λιγότερα προβλήματα συμπεριφοράς και καλύτερες κοινωνικές δεξιότητες, ενώ όσα παιδιά είχαν σχέσεις μετριότερης ποιότητας εμφάνισαν περισσότερα προβλήματα συμπεριφοράς αργότερα.
Η συγκεκριμένη έρευνα εξέτασε δεδομένα από περισσότερα από 560 παιδιά, συλλέγοντας στοιχεία τόσο από τους δασκάλους όσο και από τους γονείς.
Οι ψυχολόγοι αναφέρουν ότι οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά τους να μάθουν πώς να κάνουν καλές φιλίες και να είναι καλοί φίλοι για τους άλλους, ενθαρρύνοντάς τα μόλις μπαίνουν στην μικρή κοινωνία του παιδικού σταθμού ή του νηπιαγωγείου και ιδιαίτερα τα αγόρια. Επίσης, τα παιδιά που γνωρίζουν από την οικογένεια να αναπτύσσουν δεσμούς και να βλέπουν θετικά τη φιλία με συνομιλίκους, που έχουν μάθει να νοιάζονται και να σέβονται τους άλλους, θα είναι πιο θετικά στη δημιουργία νέων φιλικών δεσμών.
Μακροπρόθεσμα, τα παιδιά αυτά μαθαίνουν να διαχειρίζονται καλύτερα τα συναισθήματά τους, ακόμη και σε περιόδους πίεσης ή στρες και βρίσκουν τρόπους να λύνουν τις αντιπαραθέσεις και τις διαφωνίες με τους φίλους τους, σύμφωνα με τους επιστήμονες.
Όσο για τα παιδάκια που δείχνουν να μην δημιουργούν στενές φιλίες στην προσχολική ηλικία, οι επιστήμονες είναι καθησυχαστικοί αναφέροντας ότι σχεδόν όλα τα παιδιά έχουν έναν "καλό φίλο" μέχρι την ηλικία των 8 ετών.
www.mamakid.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου