Ο γονιός θα πρέπει να έχει υπόψη του ότι τα παιχνίδια που θα διαλέξει, θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη του παιδιού και θα του προσφέρουν χαρά και δημιουργικότητα. Έτσι ένα ipad, ένα laptop ή ένα άλλο ηλεκτρονικό παιχνίδι δεν μπορεί να αποτελεί παιχνίδι για ένα παιδί.
Διαλέγουμε παιχνίδια σε ένα νήπιο και ανάλογα με τα ενδιαφέροντά του. Για παράδειγμα δεν το βάζουμε με το ζόρι να ζωγραφίζει όταν δεν του αρέσει η ζωγραφική. Μπορούμε όμως, να του δώσουμε να σχεδιάσει με κιμωλίες στο δρόμο ή σε ένα πίνακα. Να βρούμε δηλαδή άλλες παρεμφερείς δραστηριότητες.
Όπως ξέρουμε εκτός από τη ζωγραφική, τα παιδιά μπορούν να απασχοληθούν με την πλαστελίνη για ώρες. Εκτός από τα ωραία σχηματάκια που μπορούν να φτιάξουν, δουλεύουν πολύ τα χέρια τους με τη πλαστελίνη. Χρησιμοποιούν τα δάκτυλα για να την πλάσουν και τον εγκέφαλό τους για να δώσει τις κατάλληλες εντολές για το σχήμα που θέλουν να φτιάξουν. Το ίδιο ισχύει και με τον πηλό.
Τα μουσικά όργανα είναι επίσης, πολύ ελκυστικό παιχνίδι για νήπια. Ντέφι, κιθάρα, ντραμς, βιολί, ξυλόφωνο και μεταλλόφωνο αλλά και παραδοσιακά, όπως το μαντολίνο και το σαντούρι.
Το κουκλοθέατρο είναι από τα πιο μαγευτικά παιχνίδια για ένα παιδί. Μπορεί να φτιάξει μια δική του ιστορία και να του περάσετε πολλά μηνύματα μέσα από το κουκλοθέατρο. Χρησιμοποιήστε δακτυλοκουκλάκια, γαντόκουκλες ή απλές κούκλες.
Τα παζλ βοηθούν επίσης, στη σκέψη, τον συνδυασμό, τη συγκέντρωση. Επιλέξτε μεγάλα κομμάτια, με ξεκάθαρο σχέδιο της επιλογής του παιδιού, και λίγα κομμάτια. Το παιδί θα απογοητευτεί με τα πολλά κομμάτια και θα τα παρατήσει.
Επιλέξτε επιτραπέζια παιχνίδια με απλή δομή, και μέχρι 2 ή 3 παίκτες. Ο σκοπός και οι κανόνες να είναι ξεκάθαροι και το παιχνίδι να διαρκεί μέχρι 15 λεπτά.
Μέχρι τώρα το παιδί έπαιζε μοναχικά παιχνίδια. Από την ηλικία των 4 ετών και άνω μπορεί να παίξει ομαδικά παιχνίδια και παιχνίδια συνεργασίας. Για παράδειγμα παντομίμα, ζωγραφομαχίες και απλές ερωτήσεις γνώσεων.
Επίσης, σας προτείνω παιχνίδια μνήμης και συνδυασμού. Δηλαδή να ταιριάξουν κάρτες
με εικόνες και εικόνες με εξελίξεις. Ακόμη, παιχνίδια με λέξεις. Τα παιδιά μπορούν να μάθουν τα αντίθετα, τα συνώνυμα διάφορων εύκολων λέξεων και να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιο τους. Επιπλέον, τους αρέσουν πολύ οι γλωσσοδέτες και τα αινίγματα! Στο εμπόριο υπάρχουν πολλές εταιρείες που έχουν δημιουργήσει αξιόλογα παιχνίδια, που εξυπηρετούν τους παραπάνω στόχους.
Μπορείτε όμως να φτιάξετε και τα δικά σας στο σπίτι ή να χρησιμοποιήσετε ένα παιχνίδι με διαφορετικούς τρόπους. Για παράδειγμα τα τουβλάκια, μπορείτε να τα χρησιμοποιήσετε για κατασκευές, αλλά και για να μάθετε στο παιδί σας τα χρώματα, τα σχήματα, τα μεγέθη, αλλά και να μετράτε. Φτιάξτε δικές σας κούκλες για κουκλοθέατρο και χρησιμοποιήστε μια χαρτόκουτα για να φτιάξετε το δικό σας κουκλό-σπιτο ή κουκλο-θέατρο.
Αν έχει παλιότερα παζλ, ανακατέψτε μέχρι δύο για να αυξηθεί ο βαθμός δυσκολίας. Αντί για πλαστελίνη ή πηλό χρησιμοποιήστε αλατοζύμη (ζυμάρι με αλεύρι, αλάτι και νερό).
Φτιάξτε επίσης, δικά σας μουσικά όργανα με υλικά που έχετε στο σπίτι σας. Για παράδειγμα βάλτε σε ένα μικρό άδειο πλαστικό μπουκάλι μερικά φασόλια, κολλήστε το καπάκι στο στόμιο με δυνατή κόλλα και βάψτε το μπουκάλι ή ντύστε το με ύφασμα. Έτσι θα φτιάξετε τις δικές σας μαράκες!
Το παιχνίδι είναι μια δημιουργική διαδικασία μάθησης για το παιδί. Επιλέγουμε παιχνίδια καλής κατασκευής και αποφεύγουμε να αγοράζουμε πολλά παρόμοια. Είναι πολύ σημαντικό στη νηπιακή ηλικία του παιδιού να του μάθουμε να συνεργάζεται. Επιδιώκουμε να παίζουμε μαζί του και δεν το αφήνουμε πάντα να κερδίζει. Ακολουθούμε κανόνες και το αφήνουμε να βιώσει τη λύπη της ήττας και τη χαρά της νίκης. Κυρίως δεν αρνούμαστε το παιχνίδι μαζί του. Από τα χειρότερα πράγματα που μπορεί να ακούσει ένα παιδί είναι ''δεν μπορώ να παίξω μαζί σου γιατί έχω δουλειά''. Ακόμη και δέκα λεπτά αρκούν. Παίζω με το παιδί μου, λοιπόν!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου