Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου 2013

Οδηγός επιβίωσης στην παιδική χαρά!

PROSXOLIKH HLIKIA 3-6 ETWN_OIKOGENEIAKH ZWH_PAIDIKH XARA

















Τι κάνεις, όταν το πιτσιρίκι σου αρνείται να κατέβει από την κούνια, για να ανέβει ένα άλλο παιδάκι; Όταν παιδιά με διπλάσιο ύψος από το δίχρονό σου ανεβαίνουν ανάποδα στην τσουλήθρα την ώρα που εκείνο κατεβαίνει; Υπάρχουν όρια και κανόνες για το παιχνίδι στην παιδική χαρά ή μήπως ισχύει ο νόμος της ζούγκλας;

Θα μπορούσαμε να πούμε, ότι η παιδική χαρά είναι μια μικρή ανοιχτή κοινωνία, όπου συνυπάρχουν όλων των ειδών οι γονείς. Κάποιοι είναι υπερπροστατευτικοί, άλλοι πάλι υπερβολικά χαλαροί, ήσυχοι ή θορυβώδεις, ευγενικοί ή αγενείς. Άλλοι αδιαφορούν σε στιγμές που θα έπρεπε να επέμβουν ή αντιδρούν με υπερβολικό τρόπο. 

Όσο για τα παιδιά; το καθένα έχει το δικό του ταμπεραμέντο. Ένα παιδί μπορεί να σας φαίνεται πολύ ζωηρό ή ατίθασο σε σύγκριση με το δικό σας, μπορεί όμως να ισχύει και το αντίθετο. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι οι υπαίθριοι χώροι, όπως οι παιδικές χαρές και τα πάρκα, δίνουν στα παιδιά μας την ευκαιρία να αποκτήσουν πολύτιμες κοινωνικές δεξιότητες, όπως να μοιράζονται, να περιμένουν τη σειρά τους, να έχουν καλούς τρόπους, να διεκδικούν, αλλά και να σέβονται. Και αν κάποια στιγμή βρεθείτε αντιμέτωποι με καταστάσεις που προκαλούν τα νεύρα σας, ορίστε μερικοί άγραφοι κανόνες που μπορεί να αποδειχθούν εξαιρετικά σημαντικοί.

Οι καταλήψεις
Τα πρόβλημα: Κανείς δεν είναι διατεθειμένος να κατέβει από την κούνια για να ανέβει το μικρό σας. Τι κάνετε;
Αν δεν το ζητήσετε, πιθανόν να μην έρθει ποτέ η σειρά σας. Ζητήστε το, λοιπόν, όσο πιο ευγενικά μπορείτε, εξηγώντας ότι θα χρησιμοποιήσετε το παιχνίδι για λίγο. Ακόμα όμως και έτσι, να θυμάστε ότι μπορεί να έρθετε αντιμέτωποι με το πεισματικό "όχι" του παιδιού που έχει κάνει κατάληψη. Κάποια παιδιά πάλι ανεβαίνουν ανάποδα στην τσουλήθρα, πράγμα που δυσκολεύει την κάθοδο τον μικρότερων. Να θυμάστε ότι δεν υπάρχουν κανόνες για το πώς παίζουν τα παιδιά και ένα παιδί δεν είναι υπεύθυνο για την ασφάλεια ενός άλλου. Αυτό που μπορείτε να κάνετε, είναι να πείτε στο παιδί σας να παίξει με κάποιο άλλο παιχνίδι για λίγο και να επανέλθει αργότερα. Αν πάλι είναι το δικό σας παιδάκι εκείνο που έχει κάνει κατάληψη, πρέπει να του εξηγήσετε ότι είναι σημαντικό να τηρείται η σειρά, ώστε να ανεβαίνουν όλοι στα παιχνίδια.

Τα πειραχτήρια
Το πρόβλημα: Κάποια παιδάκια κοροϊδεύουν το παιδί σας, το οποίο δείχνει να στενοχωριέται. Τι κάνετε; 
Μην αδιαφορήσετε. Το παιδί σας μπορεί να μην έχει αναπτύξει ακόμα τις κοινωνικές δεξιότητες, που χρειάζονται για να αντιμετωπίσει τα παιδιά που το κοροϊδεύουν. Αν δει, όμως, εσάς να χειρίζεστε την κατάσταση, θα μάθει πώς να κάνει και εκείνο το ίδιο στο μέλλον. Μπορείτε, λοιπόν, να πείτε: "Αυτό που κάνετε δεν είναι σωστό". Ακόμα κι αν κάποια παιδιά δείχνουν ότι δεν πτοούνται ή δεν ακούν, στην πραγματικότητα μαθαίνουν ότι μια τέτοια συμπεριφορά έχει αντιδράσεις από τους μεγάλους. 

Δεν ξέρει να μοιράζεται
Το πρόβλημα: Το παιδί σας παίζει με τα παιχνίδια του στην παιδική χαρά. Κάποια παιδάκια θέλουν να παίξουν με αυτά, αλλά εκείνο δεν είναι διατεθειμένο να τα μοιραστεί. Τι κάνετε; 
Να θυμάστε ότι είναι φυσιολογικό τα παιδιά μικρής ηλικίας να δυσκολεύονται να μοιραστούν πράγματα. Είναι σημαντικό να έχετε προετοιμάσει το παιδί πριν πάτε στην παιδική χαρά. Συχνά βοηθάει να του εξηγήσετε από πριν ότι κάποια παιδάκια μπορεί να θέλουν να παίξουν με τα παιχνίδια του, αλλά μετά θα του τα επιστρέψουν. Αν είναι, όμως, το παιδί πολύ μικρό, μπορεί να δυσκολευτεί να καταλάβει ακόμα και αυτό. Αυτό που μπορείτε να κάνετε είναι να συμφωνήσετε να μην πάρει μαζί του κάποιο παιχνίδι που είναι εξαιρετικά αγαπημένο ή να συμφωνήσετε με ποια από τα παιχνίδια που θα πάρει μαζί μπορεί να παίξουν κι άλλα παιδιά. Αν βλέπετε ότι το παιδί σας δεν είναι ακόμα έτοιμο να μοιραστεί, το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε είναι να πάρετε μία σακούλα με διάφορα παιχνίδια (π.χ. κουβαδάκια, φτυαράκια, μπαλίτσες), εξηγώντας στο παιδί από πριν ότι αυτά τα παιχνίδια είναι για να παίξουν τα άλλα παιδάκια. Με αυτόν τον τρόπο του δίνετε το καλύτερο παράδειγμα και το βοηθάτε να καταλάβει ότι μετά το τέλος του παιχνιδιού τα παιχνίδια επιστρέφονται. 

Τα μεγαλύτερα παιδιά
Το πρόβλημα: Μεγαλύτερα παιδιά παίζουν μπάλα, ανεβαίνουν ανάποδα στην τσουλήθρα ή γυρίζουν πολύ γρήγορα το μύλο, ενώ το μικρό σας περιφέρεται και φοβάστε μην το χτυπήσουν. Τι κάνετε; 
Εξηγήστε στο παιδί σας ότι τώρα παίζουν τα μεγάλα παιδιά και ότι εκείνο θα παίξει σε λίγο. Αν είναι ακόμα στο ίδιο σημείο 10 λεπτά αργότερα, μπορείτε να τους ζητήσετε ευγενικά να χρησιμοποιήσετε για λίγο την τσουλήθρα ή τον μύλο. Να θυμάστε ότι τα μεγάλα παιδιά έχουν το ίδιο δικαίωμα να βρίσκονται στην παιδική χαρά όπως και τα μικρότερα. Είναι σημαντικό να σεβαστείτε το γεγονός ότι το παιχνίδι τους πιθανόν να είναι πιο ζωηρό. Σε καμία περίπτωση λοιπόν μην πείτε: "Φύγετε από εκεί για να παίξουν τα μικρά παιδιά". Μπορείτε, ωστόσο, να υπενθυμίζετε με ωραίο τρόπο στα μεγαλύτερα παιδιά να προσέχουν τα μικρότερα. Να θυμάστε, ωστόσο, ότι η επίβλεψη του παιδιού είναι καθαρά και μόνο δική σας υπόθεση.

Δεν θέλει να φύγει ποτέ
Το πρόβλημα: Κάθε φορά που πρέπει να αναχωρήσετε, έρχεστε αντιμέτωποι με την πεισματική άρνηση του παιδιού να φύγει. Τι κάνετε; 
Είναι σημαντικό να καταλάβετε ότι κάθε μικρό παιδί δυσκολεύεται να φύγει από κάπου, όταν περνάει καλά. Αν έχετε διαπιστώσει ότι το παιδί σας διαμαρτύρεται κάθε φορά που έρχεται η ώρα της αναχώρησης, πρέπει να ρυθμίσετε το πρόγραμμά σας έτσι, ώστε να έχετε αρκετό χρόνο στη διάθεσή σας και η παραμονή στις κούνιες να κρατάει περισσότερο. Να θυμάστε ότι καλό είναι να αποφεύγετε να λέτε στο παιδί ξαφνικά ότι πρέπει να φύγετε, ούτε όμως να επαναλαμβάνετε συνέχεια ότι πρέπει να φύγετε χωρίς ποτέ να το κάνετε. Προειδοποιήστε το μία φορά ότι σε λίγο θα φύγετε δίνοντάς του την ευκαιρία να προετοιμαστεί και μετά από λίγο αναχωρήστε, δείχνοντας αποφασιστικότητα, αλλά και ψυχραιμία ακόμα και αν το παιδί βάλει τα κλάματα. Καλό είναι πάντως την αναχώρησή σας να διαδέχεται κάτι ευχάριστο, π.χ. ένα παγωτό ή ένας χυμός που θα έχετε συμφωνήσει να του πάρετε, αφού φύγετε από την παιδική χαρά. 

Φλώρα Κασσαβέτη
Με τη συνεργασία της ψυχολόγου - ψυχοπαιδαγωγού Σοφίας Παπαγεωργίου και του πολιτικού μηχανικού Ε.Μ.Π., ΜSC, Διεύθυνση Εγκαταστάσεων και Μελετών, Νίκου Μανιάτη. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου