Όλοι βρεθήκαμε σε αυτή τη θέση κάποια στιγμή. Είστε, για παράδειγμα, στο πάρκο ή σε κάποιο φιλικό σπίτι και το παιδί σας δείχνει να παίζει χαρούμενο. Και ξαφνικά… ο χαμός. Γυρνάτε και βλέπετε ένα άλλο παιδί να χτυπάει το δικό σας με κάποιο βαρύ παιχνίδι. Ακόμη χειρότερα, βλέπετε το δικό σας παιδί να επιτίθεται με όλη του τη μανία ή να έρχεται κλαίγοντας και να σας λέει ότι θέλει να φύγει γιατί ο Γιωργάκης δεν τον αφήνει να παίξει με "όοοοοολα" τα Playmobil.
Δεν είναι εύκολο να μάθετε στο παιδί σας να παίζει ομαδικά και να είναι ένας καλός φίλος. Είναι μία συνεχής μάχη. Από τη μία πλευρά, θέλουμε τα παιδιά μας να είναι ευγενικά και να μοιράζονται τα παιχνίδια τους με τα άλλα παιδιά, από την άλλη όμως, δεν θέλουμε να γίνουν υποχωρητικά και μαλθακά. Θέλουμε να μπορούν να διεκδικούν και να έχουν τη δύναμη να υπερασπίζονται τον εαυτό τους.
Πως βοηθάμε όμως, το παιδί να κατανοήσει τι θα πει "είμαι καλός φίλος"; Πώς μπορούμε να διακρίνουμε πότε οι "φυσιολογικές" συγκρούσεις μεταξύ των παιδιών περνούν τα όρια και μετατρέπονται σε bullying;
Συνήθως τα παιδιά δεν δημιουργούν κανονικές φιλίες πριν τα πρώτα χρόνια του δημοτικού -αν όχι αργότερα. Ποτέ, όμως, δεν είναι νωρίς για να βάλετε τις βάσεις προς την ανάπτυξη υγιών φιλικών σχέσεων. Είναι ουσιαστικό για κάθε άνθρωπο να μπορεί να μπαίνει στη θέση του άλλου και να έχει την ικανότητα να αντιμετωπίζει τις καθημερινές διαμάχες και συγκρούσεις με τους συνανθρώπους του.
Ο καλύτερος τρόπος για να αναπτύξουν τα παιδιά αυτές τις ικανότητες είναι με τη συζήτηση και με το να τα ενθαρρύνετε να βρίσκουν μόνα τους τις λύσεις. "Πώς νομίζεις ότι αισθάνθηκε ο Γιάννης, όταν του πήρες τα αυτοκινητάκια του; Πώς αισθάνεσαι όταν σου παίρνουν εσένα τα αυτοκινητάκια;" "Ωραία, εσύ και ο Γιάννης θέλετε να παίξετε και οι δύο με το τρένο. Μπορείς να βρεις μία λύση για να μην στεναχωρηθεί κανένας από τους δυο σας;"
Είναι πολύ χρήσιμο να μάθετε στο παιδί να αλλάζει σειρά στα παιχνίδια. Έτσι αποκτά συναισθηματικές ικανότητες που θα αποδειχθούν καίριας σημασίας στη ζωή του ως ενήλικας. Μπορείτε να αρχίστε πολύ νωρίς, παίζοντας απλά επιτραπέζια παιχνίδια μαζί ή αλλάζοντας σειρά για να κάνετε κάτι που βρίσκετε και οι δύο διασκεδαστικό όπως… να χοροπηδάτε στο κρεβάτι. Όσο πιο συχνά γίνεται αυτή η συναισθηματική εξάσκηση, τόσο μετατρέπεται σε δεύτερη φύση για το παιδί, καθώς μεγαλώνει.
Τα παιδιά συχνά διαπληκτίζονται και μαλώνουν. Είναι μέρος της ανάπτυξης των κοινωνικών τους δεξιοτήτων. Όταν όμως, η συμπεριφορά αυτή ξεπερνά κάποια όρια και μετατρέπεται σε bullying, τότε συνήθως επαναλαμβάνεται.
Αυτό συμβαίνει όταν τα παιδιά αρχίζουν να σχηματίζουν ομάδες φίλων και βλέπουν πως με την επιθετική συμπεριφορά, με το bullying, μπορούν να πάρουν όσα θέλουν. Μία από τις πιο μεγάλες προκλήσεις είναι όταν τα παιδιά λειτουργούν "χειριστικά". Η συμπεριφορά αυτή μπορεί να ερμηνεύεται ως "ψυχολογικό bullying" από τα άλλα παιδιά και για αυτό είναι σημαντικό να μάθουν από πολύ μικρή ηλικία τι σημαίνει να είσαι καλός φίλος και να έχεις φιλική συμπεριφορά.
Για τους γονείς είναι αρκετά δυσάρεστο να συνειδητοποιήσουν ότι το παιδί τους είναι θύμα εκφοβισμού. Οι γονείς γνωρίζουν καλύτερα από όλους τα παιδιά τους. Μπορεί να παρατηρήσετε αλλαγές συμπεριφοράς, που να δημιουργούν ανησυχία. Το παιδί μπορεί να γίνει πιο απόμακρο, να μη θέλει να παίξει με άλλα παιδιά ή ίσως να γίνει και εκείνο πιο επιθετικό.
Εάν το παιδί σας έχει πέσει θύμα εκφοβισμού, μην πανικοβληθείτε. Ο βασικός σας ρόλος είναι να ακούσετε το παιδί, να το καθησυχάσετε και να το διαβεβαιώσετε ότι η κατάσταση μπορεί να βελτιωθεί, εάν γίνουν κάποια βήματα. Διαβεβαιώστε το ότι έκανε το σωστό που σας μίλησε.
Αρχίστε να καταγράφετε σε ένα ημερολόγιο τα συμβάντα. Έτσι ίσως μπορέσετε να βρείτε κάποιο μοντέλο συμπεριφοράς που επαναλαμβάνεται. Εάν αυτό γίνεται στο νηπιαγωγείο ή στο δημοτικό σχολείο, μιλήστε στις δασκάλες, εκφράστε την ανησυχία σας. Όλα τα εκπαιδευτικά συστήματα έχουν καθήκον να αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά το bullying και θα πρέπει να λάβουν υπόψη σοβαρά τις ανησυχίες σας. Σε ό,τι αφορά στην αντιμετώπιση του bullying, είναι πάντα καλύτερα να γίνεται μέσω κάποιου τρίτου προσώπου, επειδή οι ίδιοι οι γονείς μπορεί να λειτουργήσουν αμυντικά, εάν το παιδί τους κατηγορηθεί για εκφοβισμό.
Εάν πιστεύετε ότι το παιδί σας εκφοβίζει άλλα παιδιά, είναι πραγματικά σημαντικό να του εξηγήσετε πόσο κακή είναι η συγκεκριμένη συμπεριφορά. Είναι επίσης σημαντικό να συζητήσετε με το παιδί σας τι θα πει να είσαι καλός φίλος.
Τελικά, όμως, ο τρόπος που τα παιδιά αντιμετωπίζουν τη διαφορετικότητα και χειρίζονται τις διαμάχες διαμορφώνεται από το παράδειγμα που δίνουν οι ενήλικες του περιβάλλοντός τους. Εάν τα παιδιά βλέπουν τους γονείς να χειρίζονται τις διαφωνίες και τα προβλήματα αποτελεσματικά και φιλικά, τότε αναπτύσσουν και τα ίδια αυτές τις δεξιότητες.
www.letsfamily.gr
Είναι πολύ χρήσιμο να μάθετε στο παιδί να αλλάζει σειρά στα παιχνίδια. Έτσι αποκτά συναισθηματικές ικανότητες που θα αποδειχθούν καίριας σημασίας στη ζωή του ως ενήλικας. Μπορείτε να αρχίστε πολύ νωρίς, παίζοντας απλά επιτραπέζια παιχνίδια μαζί ή αλλάζοντας σειρά για να κάνετε κάτι που βρίσκετε και οι δύο διασκεδαστικό όπως… να χοροπηδάτε στο κρεβάτι. Όσο πιο συχνά γίνεται αυτή η συναισθηματική εξάσκηση, τόσο μετατρέπεται σε δεύτερη φύση για το παιδί, καθώς μεγαλώνει.
Τα παιδιά συχνά διαπληκτίζονται και μαλώνουν. Είναι μέρος της ανάπτυξης των κοινωνικών τους δεξιοτήτων. Όταν όμως, η συμπεριφορά αυτή ξεπερνά κάποια όρια και μετατρέπεται σε bullying, τότε συνήθως επαναλαμβάνεται.
Αυτό συμβαίνει όταν τα παιδιά αρχίζουν να σχηματίζουν ομάδες φίλων και βλέπουν πως με την επιθετική συμπεριφορά, με το bullying, μπορούν να πάρουν όσα θέλουν. Μία από τις πιο μεγάλες προκλήσεις είναι όταν τα παιδιά λειτουργούν "χειριστικά". Η συμπεριφορά αυτή μπορεί να ερμηνεύεται ως "ψυχολογικό bullying" από τα άλλα παιδιά και για αυτό είναι σημαντικό να μάθουν από πολύ μικρή ηλικία τι σημαίνει να είσαι καλός φίλος και να έχεις φιλική συμπεριφορά.
Για τους γονείς είναι αρκετά δυσάρεστο να συνειδητοποιήσουν ότι το παιδί τους είναι θύμα εκφοβισμού. Οι γονείς γνωρίζουν καλύτερα από όλους τα παιδιά τους. Μπορεί να παρατηρήσετε αλλαγές συμπεριφοράς, που να δημιουργούν ανησυχία. Το παιδί μπορεί να γίνει πιο απόμακρο, να μη θέλει να παίξει με άλλα παιδιά ή ίσως να γίνει και εκείνο πιο επιθετικό.
Εάν το παιδί σας έχει πέσει θύμα εκφοβισμού, μην πανικοβληθείτε. Ο βασικός σας ρόλος είναι να ακούσετε το παιδί, να το καθησυχάσετε και να το διαβεβαιώσετε ότι η κατάσταση μπορεί να βελτιωθεί, εάν γίνουν κάποια βήματα. Διαβεβαιώστε το ότι έκανε το σωστό που σας μίλησε.
Αρχίστε να καταγράφετε σε ένα ημερολόγιο τα συμβάντα. Έτσι ίσως μπορέσετε να βρείτε κάποιο μοντέλο συμπεριφοράς που επαναλαμβάνεται. Εάν αυτό γίνεται στο νηπιαγωγείο ή στο δημοτικό σχολείο, μιλήστε στις δασκάλες, εκφράστε την ανησυχία σας. Όλα τα εκπαιδευτικά συστήματα έχουν καθήκον να αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά το bullying και θα πρέπει να λάβουν υπόψη σοβαρά τις ανησυχίες σας. Σε ό,τι αφορά στην αντιμετώπιση του bullying, είναι πάντα καλύτερα να γίνεται μέσω κάποιου τρίτου προσώπου, επειδή οι ίδιοι οι γονείς μπορεί να λειτουργήσουν αμυντικά, εάν το παιδί τους κατηγορηθεί για εκφοβισμό.
Εάν πιστεύετε ότι το παιδί σας εκφοβίζει άλλα παιδιά, είναι πραγματικά σημαντικό να του εξηγήσετε πόσο κακή είναι η συγκεκριμένη συμπεριφορά. Είναι επίσης σημαντικό να συζητήσετε με το παιδί σας τι θα πει να είσαι καλός φίλος.
Τελικά, όμως, ο τρόπος που τα παιδιά αντιμετωπίζουν τη διαφορετικότητα και χειρίζονται τις διαμάχες διαμορφώνεται από το παράδειγμα που δίνουν οι ενήλικες του περιβάλλοντός τους. Εάν τα παιδιά βλέπουν τους γονείς να χειρίζονται τις διαφωνίες και τα προβλήματα αποτελεσματικά και φιλικά, τότε αναπτύσσουν και τα ίδια αυτές τις δεξιότητες.
www.letsfamily.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου