Δευτέρα 16 Νοεμβρίου 2015

Γιορτή Παραμυθιών: Φεστιβάλ Αφήγησης Αθήνας

Το Κέντρο Μελέτης και Διάδοσης Μύθων και Παραμυθιών ανακοινώνει την υλοποίηση του 4ου Φεστιβάλ Αφήγησης, που πραγματοποιείται κάθε δύο χρόνια από το 2009 στην Αθήνα. Φέτος το φεστιβάλ θα πραγματοποιηθεί στο "Σπίτι των Παραμυθιών - Το Μουσείο Αλλιώς" το Σάββατο 28 Νοεμβρίου (17:00 - 23:00) και την Κυριακή 29 Νοεμβρίου 2015 (12:30 - 18:30).

Το Φεστιβάλ έχει ως στόχο να ενθαρρύνει τον πειραματισμό στην τέχνη της αφήγησης και να δώσει βήμα σε αφηγητές να αξιοποιήσουν και να αναδείξουν τις ιδέες τους αναπτύσσοντας παράλληλα έναν γόνιμο διάλογο με το κοινό.

Για τον λόγο αυτό το Φεστιβάλ κάλεσε κάθε ενδιαφερόμενο που θέλει να συμμετάσχει να καταθέσει την πρότασή του. Επιλέχτηκαν 12 προτάσεις με διαφορετικά χαρακτηριστικά η κάθε μία αναφορικά με τη θεματική των ιστοριών, τη δομή της παράστασης, τη μέθοδο, τον συσχετισμό με τις επιστήμες ή με άλλες τέχνες, τη γενικότερη φιλοσοφία για την πραγματοποίηση κάποιου ιδιαίτερου στόχου καλλιτεχνικού ή εκπαιδευτικού.

Αναλυτικό πρόγραμμα

Σάββατο 28 Νοεμβρίου 2015


Ώρα έναρξης: 17:00
Μετά από κάθε παρουσίαση θα ακολουθεί συζήτηση με το κοινό. Ο συνολικός χρόνος δεν θα ξεπερνάει τα 45' (Παρουσίαση 30' και συζήτηση 15')

Η πριγκίπισσα και το μπιζέλι
Πρόκειται για μία διασκευή παραμυθιού "Η πριγκίπισσα και το ρεβύθι" του Δανού Χανς Κρίστιαν Άντερσεν. Η ηθοποιός εναλλάσσει τον ρόλο του αφηγητή με τους διαφορετικούς ρόλους του παραμυθιού αλλάζοντας αξεσουάρ με φρενήρη ρυθμό, ενώ με απλά σκηνικά αντικείμενα (μία σκηνική απεικόνιση του κρεβατιού, μία κούκλα σταθερής κίνησης και μία κούκλα σε μέγεθος ανθρώπου) δημιουργεί όλους τους διαφορετικούς χώρους και τις ατμόσφαιρες του παραμυθιού. O έμμετρος στίχος, με έντονο το στοιχείο της λεκτικής έκπληξης και του χιούμορ, εκφέρεται από την ηθοποιό / αφηγήτρια με ύφος απλού προφορικού λόγου, έτσι ώστε να γίνεται αντιληπτή η ιστορία, αλλά ταυτόχρονα, στα αυτιά των παιδιών, να ηχεί το δημιουργικό παιχνίδισμα των λέξεων. Η παράσταση δημιουργήθηκε για μία ηθοποιό / αφηγήτρια, η οποία μέσα στο παιδικό της δωμάτιο ψάχνει να βρει με ποιο παραμύθι θα παίξει σήμερα.
Υλοποίηση: Θέατρο "ΡΕΤΡΟ"
Αγγελική Φράγκου (Ηθοποιός)
Θηρεσία Θεοδώρου (Μουσικός)

Η ψείρα στα γένια του βασιλιά
Ένα παραδοσιακό ηπειρώτικο παραμύθι. Η αφήγηση γίνεται με παραστατικό τρόπο και σε κάποια σημεία, με τη συνοδεία μικρών μουσικών οργάνων. Οι μικροί θεατές έχουν την ευκαιρία να ακούσουν, αλλά και να συμμετέχουν στη δράση του παραμυθιού, παίζουν με αυτό, του δίνουν ήχο και κίνηση, γίνονται το παραμύθι.
Υλοποίηση: Ειρήνη Μαμάση (Ηθοποιός, Θεατρολόγος)
Αλεξάνδρα Παρασκευοπούλου (Θεατρολόγος)

Διάλειμμα 10'

ΛΟΓΟ. ΠΑΙ.ΓΝ. Ι. Ο
ΛΟΓΟς και ΠΑΙχνίδι με σκοπό τη ΓΝώση, όχημα την Ιστορία και προορισμό το Όνειρο. Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για εκμάθηση ξένων γλωσσών μέσω αφήγησης και δραματοποίησης. Οι στόχοι είναι τριών ειδών: σε γνωστικό επίπεδο, σε κοινωνικό επίπεδο, σε ψυχο-κινητικό επίπεδο. Με τη χρήση της αφήγησης το παιδί προσλαμβάνει και παράγει με δημιουργικό τρόπο την ξένη γλώσσα, αλλά ταυτόχρονα οικειοποιείται την ιστορία-μύθο, εντοπίζοντας κοινά πολιτισμικά χαρακτηριστικά. Τα παιδιά εμπλέκονται σε κινητικά παιχνίδια, που εμπεριέχουν τη ξένη γλώσσα και παίζουν σε αυτοσχεδιασμούς ενεργοποιώντας τόσο την κίνηση όσο και το συναίσθημα. Η αφήγηση παρεμβαίνει σε όλα τα στάδια της διδασκαλίας: στην εισαγωγή ερεθίσματος, στην επεξεργασία, στην παραγωγή καινούργιου παραμυθιού ή τη δραματοποίησή του, αλλά και τον αυτοστοχασμό (αυτοαξιολόγηση) όπου το παιδί παίζει και το ίδιο ενεργό ρόλο στην όλη διαδικασία.
Υλοποίηση:
Κωνσταντίνα Σόγια (Συντονίστρια, καθηγήτρια γαλλικών)
Βιολέτα Σολιδάκη (Εμψυχώτρια - αφηγήτρια)
Αφροδίτη Χαραλαμπάκη (Επιμελήτρια θεατρο - παιδαγωγικού σχεδιασμού).

Διάλειμμα 20'

Το παιδί της ανοιχτής θάλασσας
Πρόκειται για αφηγηματικό πειραματισμό βασισμένο στο ποιητικό παραμύθι "Το παιδί της ανοιχτής θάλασσας" του Γαλλοουρουγουανού συγγραφέα Ζυλ Συπερβιέλ, που πρωτοεκδόθηκε το 1931 στο Παρίσι. Την ποιητική αίσθηση παράλληλα με τον αφηγηματικό λόγο εμπλουτίζει η ζωγραφική της εικονογράφου Ζέφης Μιχαηλίδου, που συνοδεύουν την ελληνική έκδοση του ποιήματος, η χρήση μαριονέτας και η μουσική. Η ιδέα ενισχύεται από την αναπαράσταση του κεντρικού πρόσωπου της αφήγησης -το μικρό κορίτσι- από την εννιάχρονη Μαρίνα Ιορδανίδη που έχει την ίδια σχέση με τον αφηγητή, όπως έχει το μικρό κορίτσι με το πρόσωπο που αποκαλύπτεται στο τέλος της ιστορίας.
Υλοποίηση: Ομάδα "Πλεύση στο Αιγαίο"
Νίκος Ιορδανίδης (Ηθοποιός, συγγραφέας)
Αγγελική Χριστοδούλου (Μουσικός)
Μαρίνα Ιορδανίδη (Μαθήτρια)

Διάλειμμα 5'

Ο λαβύρινθος των ονείρων
Η πρότασή μας αφορά στη σύνδεση των συμβολικών και μεταφορικών διαστάσεων των ιστοριών και των ονείρων, της αφήγησης και της ψυχολογίας. Κοινός τόπος μας τα όνειρα, της μέρας και της νύχτας, όνειρα ζωής, πραγματοποιήσιμα ή χαμένα, όνειρα που επενδύουν τον προσωπικό μας λαβύρινθο και καθορίζουν το ταξίδι μας στις εσωτερικές μας διαδρομές. Εργαλεία μας στη συνάντηση αυτή, οι αφηγήσεις, τα όνειρα, η δραματοποίηση, η τέχνη και η ψυχολογία. Ο πειραματικός χαρακτήρας συνίσταται στην ίδια τη φύση της παράστασης, στη δημιουργική συνάντηση δηλαδή της αφηγηματικής τέχνης με την επιστήμη της ψυχολογίας στον κοινό τόπο του ονείρου.
Υλοποίηση:
Δώρα Τάτση (Ψυχολόγος - Αφηγήτρια)
Βίκυ Βάββα (Δραματοθεραπεύτρια - Θεατροπαιδαγωγός)

Ο αυτοσχεδιασμός στην αφήγηση - μια σχέση ελευθερίας στο λόγο και την κίνηση
Μια παράσταση με συμμετοχή του κοινού σε ένα αυτοσχεδιαστικό δρώμενο με στόχο να αφυπνίσει το δημιουργικό ένστικτο, να δώσει ένα ερέθισμα στη φαντασία και να δημιουργήσει την κατάλληλη ατμόσφαιρα διάθεσης για παιχνίδι. Η αφήγηση της ιστορίας θα είναι η βουκέντρα για την ενεργοποίηση μιας σχέσης αλληλεπίδρασης, που αφορά την ανθρώπινη πραγματικότητα. Ιστορίες που μας οδηγούν σε ελεύθερη έκφραση του σώματος και του νου. Ο αυτοσχεδιασμός μας προετοιμάζει να παίξουμε με τα σώματά μας, με τη φωνή, με το εαυτό μας και με τους άλλους. Διότι νέες ιδέες και καινούργια πράγματα γεννιούνται και αναπτύσσονται μέσα από τη δράση και την εφαρμογή νέων τεχνικών.
Υλοποίηση: Γιώργος Λάιος (Αφηγητής)

Κυριακή 29 Νοεμβρίου 2015

Ώρα έναρξης: 12:30
Μετά από κάθε παρουσίαση θα ακολουθεί συζήτηση με το κοινό. Ο συνολικός χρόνος δεν θα ξεπερνάει τα 45' (Παρουσίαση 30' και συζήτηση 15')

Παράλληλες πορείες
Ο παραμυθιακός λόγος έχει διαμορφώσει μέσα στον χρόνο συγκεκριμένες μορφές και τύπους. Ωστόσο, η μεγάλη διάδοση των κοινωνικών δικτύων οδήγησε σε αναπροσαρμογές, ώστε οι ιστορίες και τα παραμύθια να μπορούν να "χωρέσουν" στις φόρμες των σύγχρονων μέσων (youtube, facebook). Αυτό που θέλουμε να προσεγγίσουμε εδώ είναι οι δυσκολίες που δημιουργούνται, όταν ο λόγος της ιστορίας πρέπει να μπει μέσα σε πλαίσια ασφυκτικά μικρά, όπως π.χ. ένα video διάρκειας πολύ λίγων λεπτών που ωστόσο πρέπει να αποδώσει πλήρως την ιστορία. Θα πειραματιστούμε πάνω στις μετατροπές του παραμυθιακού λόγου σε δύο φάσεις του: α) Στη φάση κατά την οποία ένα πραγματικό ιστορικό γεγονός γίνεται παραμύθι, β) Στη φάση κατά την οποία ο λόγος αυτός μετατρέπεται σε video για τις ανάγκες των σύγχρονων μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Θα ακουστούν δύο γνωστά παραμύθια και οι πραγματικές ιστορίες που κρύβονται πίσω τους, ώστε να εντοπιστούν οι διαφορές στον αφηγηματικό λόγο.
Υλοποίηση: Ηλίας Γιαννικόπουλος, (Αφηγητής, Επιστημολόγος)
Ιωάννα Καψή (Αφηγήτρια)

Καμπύλη γραμμή ευθεία, Ο Κύκλος με την Κιμωλία
Αφηγηματική απόδοση του ομώνυμου θεατρικού έργου του Μπέρτολτ Μπρέχτ με συνοδεία μουσικής και βιντεοπροβολής - ένας διάλογος ανάμεσα στο σώμα, το λόγο και τον ρυθμό. Με αφορμή τον Κύκλο με την Κιμωλία, ενσωματώνουμε στην κυρίως αφήγηση της ιστορίας πειραματικές ασκήσεις για να μελετήσουμε σχήματα παράστασης. Πιο συγκεκριμένα, η μελέτη βασίζεται στην παρακάτω ισορροπία: "δίνω νόημα - παίρνω μορφή", όπου με γνώμονα την αφηγηματική απόδοση του ομώνυμου θεατρικού έργου στοχεύουμε σε μία έρευνα που ενεργοποιεί τα μέσα που διαθέτει ο αφηγητής σε συνδυασμό με μία μελέτη πάνω στην κίνηση, τον λόγο και τον ρυθμό.
Υλοποίηση:
Κάτια Καντούρη (Εκπαιδευτικός, μουσειολόγος, αφηγήτρια)
Σοφοκλής Σκούλτσος (Μουσικός)
Nelly Ollivault (Εικαστικός, σκηνοθέτης κινηματογράφου)

Διάλειμμα 15'

Εις οιωνός...!
Αφηγηματικό αναλόγιο με τη συμμετοχή δύο αφηγητριών. Μέσα από τα μάτια ενός Έλληνα και ενός Πέρση στρατιώτη παρουσιάζεται η ιστορική μαρτυρία ότι λίγο πριν από τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας μία κουκουβάγια πέταξε στον ουρανό, γεγονός που ερμηνεύθηκε εκατέρωθεν ως οιωνός. Ο πειραματισμός του εγχειρήματος έγκειται κατ’ αρχάς στην επιλογή του αφηγηματικού τρόπου. Πώς θα λειτουργήσει η σχέση αφηγητή - ακροατή όταν η μεταξύ τους απόσταση μεγαλώνει από τη χρήση του αναλογίου; Αλλά και πώς τα λόγια στοιχεία θα συνυπάρξουν με την προφορικότητα της αφήγησης; Και τέλος, πώς τα ίδια συμβολικά σημαίνοντα αποκτούν, ανάλογα με τη χρονική και χωρική τους διάσταση και, κυρίως, ανάλογα με το πολιτισμικό τους περικείμενο, διαφορετικά ή ακόμη και ακριβώς αντίθετα σημαινόμενα;
Υλοποίηση: Νάγια Οικονομοπούλου (Αφηγήτρια)
Δέσποινα Παπίτσα (Αφηγήτρια)
Επιμέλεια: Μαρία Βραχιονίδου: (Γλωσσολόγος, Λαογράφος, Αφηγήτρια)

Η Ψείρα
Ένα λαϊκό παραμύθι από τη Θεσσαλία. Στο παραμύθι εγκιβωτίζονται αληθινές μαρτυρίες από κακοποιημένες γυναίκες και γυναίκες θύματα trafficking. O πειραματικός χαρακτήρας της αφήγησης έγκειται στην ένωση παραμυθιού και αληθινών σημερινών ιστοριών, στον τρόπο που αυτές παρουσιάζονται από δυο αφηγητές και στην πρωτότυπη μουσική -μουσικό περιβάλλον και τραγούδια- γραμμένη για το συγκεκριμένο παραμύθι.
Υλοποίηση: Oμάδα αφήγησης "Παραμυθανθός" 
Δημήτρης Μάλλης (Εκπαιδευτικός, Αφηγητής, Μουσικός)
Καλλιρρόη Μουλά (Εκπαιδευτικός, Αφηγήτρια )
Κώστας Ακτύπης (Μουσικός)


Διάλειμμα 20'

Μια ιστορία, μια συν-τροφιά
Η Πετρόσουπα. Πρόκειται για μια κλιμακωτή ιστορία που μας δίνει τη βάση να πειραματιστούμε σχετικά με τη διάδραση στην αφήγηση. Στόχος μας να διερευνήσουμε τις δυνατότητες και τα όρια όσον αφορά στη συμμετοχή του κοινού στην αφήγηση μιας ιστορίας και να αναζητήσουμε στιγμές ουσιαστικής συνδημιουργίας. Σημαντικό συστατικό στην απόπειρα αυτή αποτελεί η μουσική και η μουσικότητα του λόγου.
Υλοποίηση:
Κατερίνα Αδαμάρα (Παιδαγωγός - Αφηγήτρια)
Ελένη Ποζατζίδου (Εκπαιδευτικός - Μουσικός)
Αντώνης Αποστόλου (Μουσικός)

Διάλειμμα 10'


Ο Βασιλιάς, ο Χασάν και ο Δράκος
Παράσταση αφήγησης σε τρίτο πρόσωπο, η οποία υποστηρίζεται από εικόνες που δημιουργούνται σε μπερντέ επί σκηνής, η δύναμη των οποίων πηγάζει από την απλότητά τους, αλλά και την άμεση συγγένειά τους με το παραδοσιακό θέατρο σκιών (πολιτιστική κληρονομιά - μέρος του συλλογικού ασυνειδήτου μας). Σε διάφορες στιγμές, αφηγητής και μουσικοί ζωντανεύουν με διαλόγους και κίνηση τους ρόλους ηρώων του παραμυθιού (δραματική έκφραση). Ο ίδιος ο αφηγητής δε, είναι μέλος της ορχήστρας ή βρίσκεται πίσω από τον μπερντέ και χειρίζεται τις φιγούρες - φώτα. Η τέχνη της αφήγησης συναντά το θέατρο (δραματοποίηση), την εικονογράφηση (εικαστικά), την τέχνη του χειρισμού της φιγούρας (θέατρο σκιών) και την τέχνη της μουσικής. Η παράσταση στοχεύει να αγγίξει την έννοια της θεραπείας με τον ίδιο τρόπο, όπως οποιαδήποτε άλλη αυθεντική μορφή καλλιτεχνικής έκφρασης το πράττει. Ούτε περισσότερο, ούτε λιγότερο.
Υλοποίηση: Ομάδα "Τα Μαύρα Μάτια σου"
Δημήτρης Καράγιωργας (Ψυχίατρος π & ε - Ψυχοθεραπευτής, Αφηγητής)
Μιχάλης Γιουτλάκης (Οικόλογος - Μουσικός)
Γιάννης Παπαγιαννόπουλος (Δ. υπάλληλος - Μουσικός - Γκασταρμπάιτερ)
Θοδωρής Σκόνδρας (Δάσκαλος - Μουσικός)
Σοφία Ρήγα (Δασκάλα Μουσικής - Μουσικός)
Παναγιώτης Μπίσδας (Μαθηματικός -Μουσικός)

festivalafigisis.blogspot.gr

Το Σπίτι των Παραμυθιών - Το Μουσείο Αλλιώς
Ιωσήφ των Ρογών 11, Ακρόπολη, Αθήνα
Τηλ.: 210 43.13.332, 6987 117.542
E-mail: mythos@e-mythos.eu 
www.e-mythos.eu

"Το Σπίτι των Παραμυθιών" είναι πλησίον του Μετρό "Ακρόπολης" και του Τραμ "Βουλιαγμένης"

ΜΕΤΡΟ Σταθμός Ακρόπολη
Βγαίνουμε από τον σταθμό Ακρόπολη στην έξοδο Αθανασίου Διάκου. Περπατάμε την Αθανασίου Διάκου και στα 100 μέτρα περνάμε από το φανάρι τη λεωφόρο Συγγρού. Το πρώτο στενό που συναντάμε είναι η Ιωσήφ των Ρογών.

ΤΡΑΜ Στάση Λ. Βουλιαγμένης
Το Τραμ μας αφήνει στην οδό Καλλιρρόης (Στάση Λ. Βουλιαγμένης). Με κατεύθυνση προς Ακρόπολη περνάμε από το φανάρι τη διασταύρωση των οδών Καλλιρρόης και Βούρβαχη. Το πρώτο στενό είναι η Ιωσήφ των Ρογών. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου