Το σπίτι σας έχει γεμίσει παιχνίδια και αναρωτιέστε πώς είναι δυνατόν ένα μικρό πλασματάκι, όπως το παιδί σας, να έχει ανάγκη από τόσα πολλά... γκατζετάκια και να δημιουργεί τόση “φασαρία” στον χώρο; Μήπως αντιλαμβάνεστε επιπλέον ότι όσο περισσότερα παιχνίδια του αγοράζετε, τόσο περισσότερα σας ζητάει και μάλιστα αρνείται να αποχωριστεί τα παλιά του; Είναι μάλλον μία πολύ κοινή εμπειρία για κάθε σπίτι με παιδιά και συμβαίνει ακόμη και στις... καλύτερες οικογένειες!
Ωστόσο, γνωρίζετε ότι η Γερμανία θεσπίζει ένα καινούργιο καθεστώς, σύμφωνα με το οποίο οι παιδικοί σταθμοί δεν θα διαθέτουν πλέον παιχνίδια για το... καλό των παιδιών;
Βασιζόμενο σε μια έρευνα του 1980, που συνέδεε την ανάπτυξη εθισμών κατά την ενηλικίωση με αυτές ακριβώς τις συνήθειες της παιδικής ηλικίας, αλλά και σύμφωνα με μία πρόσφατη έρευνα του Πανεπιστημίου Johns Hopkins Carey που υποστηρίζει ότι η έλλειψη πραγμάτων αναδεικνύει τη δημιουργικότητα περισσότερο από την αφθονία, το προσχολικό εκπαιδευτικό σύστημα της Γερμανίας ξεκινά την προσπάθεια να δώσει διαφορετικά και πιο έντονα ερεθίσματα στα παιδιά, ώστε να βρουν τρόπους να διοχετεύσουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους σε άλλους τομείς, πέρα από τα παιχνίδια τους.
Βασιζόμενο σε μια έρευνα του 1980, που συνέδεε την ανάπτυξη εθισμών κατά την ενηλικίωση με αυτές ακριβώς τις συνήθειες της παιδικής ηλικίας, αλλά και σύμφωνα με μία πρόσφατη έρευνα του Πανεπιστημίου Johns Hopkins Carey που υποστηρίζει ότι η έλλειψη πραγμάτων αναδεικνύει τη δημιουργικότητα περισσότερο από την αφθονία, το προσχολικό εκπαιδευτικό σύστημα της Γερμανίας ξεκινά την προσπάθεια να δώσει διαφορετικά και πιο έντονα ερεθίσματα στα παιδιά, ώστε να βρουν τρόπους να διοχετεύσουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους σε άλλους τομείς, πέρα από τα παιχνίδια τους.
Το σκεπτικό πίσω από αυτή την ενέργεια είναι πως μέσα από την ενασχόληση με τα παιχνίδια τους, τα παιδιά προσπαθούν και καταφέρνουν να “αποδράσουν” από την πραγματικότητα και να βρεθούν σε έναν φαντασιακό κόσμο. Αντίθετα, στην απουσία παιχνιδιών καλούνται να βρουν νέους τρόπους για να διαχειριστούν τη... βαρεμάρα ή το άγχος, τους φόβους και τη λύπη τους, αναπτύσσοντας περισσότερες κοινωνικές και πνευματικές δεξιότητες, μιας και καταλήγουν να συναναστρέφονται άλλα παιδιά και να σκαρφίζονται διαφορετικές τακτικές για να αντεπεξέλθουν στη... νωχελικότητα.
Παρ' ότι μέχρι τώρα μπορεί να θεωρούσατε πως με τα παιχνίδια αναπτύσσεται ο τρόπος σκέψης, η εφευρετικότητα και η αντίληψη των παιδιών, στην πραγματικότητα η αποκλειστική ενασχόληση με τα παιχνίδια τους μπορεί να έχει τα εντελώς αντίθετα αποτελέσματα. Διότι, σκεφθείτε πόσο πιο “εμπνευσμένο” μπορεί να είναι το σκεπτικό τους, αν αντί να περνούν όλη την ημέρα με τα παιχνίδια τους, αφιέρωναν λίγο χρόνο σε περισσότερο “ενεργητικές” ασχολίες, όπως οι κατασκευές, οι χειροτεχνίες, το παιχνίδι σε εξωτερικό χώρο με άλλα παιδιά και η οργάνωση ενός ολοκληρωμένου παιχνιδιού γύρω από έναν κοινό στόχο! Σε αυτή την περίπτωση θα μπορούσαν ίσως να αναπτύξουν πιο πολλές δεξιότητες και να “δουλέψουν” με τις κοινωνικές ικανότητές τους.
Αν, λοιπόν, “φλερτάρετε” και εσείς με την ιδέα να μειώσετε τον “όγκο” των παιχνιδιών που μπαίνει στο σπίτι και να βοηθήσετε το παιδί σας να διοχετεύσει αλλού την ενέργειά του, δείτε παρακάτω μερικά tips για να το καταφέρεις!
Θεσπίστε τον “κανόνα των 20”
Υπάρχει ένας άγραφος κανόνας, που λέει ότι τα παιδιά καλό είναι να έχουν στην κατοχή τους έως 20 παιχνίδια. Με αυτό τον τρόπο, μαθαίνουν να εκτιμούν τα αντικείμενά τους και να μην κουράζονται από την αφθονία, ζητώντας συνεχώς καινούργια. Ταυτόχρονα, μειώνεται η... φασαρία που δημιουργούν και αυξάνεται η επιθυμία τους να απασχοληθούν με διαφορετικές δραστηριότητες. Ωστόσο, αν βλέπετε ότι υπάρχει μεγάλη αντίσταση, μπορείτε να βρείτε τις δικές σας παραλλαγές, ανάλογα με τις ανάγκες της οικογένειάς σας και να αυξομειώσετε των αριθμό των 20 παιχνιδιών!
Κάντε μικρά βήματα
Η αλλαγή μπορεί να είναι δύσκολη για το παιδί. Όταν έχει μεγαλώσει γνωρίζοντας πως τα παιχνίδια είναι... κτήμα και δικαίωμά του να τα έχει, είναι βέβαιο πως θα αντιδράσει στη μείωσή τους! Σε αυτή την περίπτωση, λοιπόν, θα πρέπει να αφιερώσετε χρόνο και υπομονή απέναντι στο παιδί, ώστε να συμφιλιωθεί με την ιδέα πως δεν χρειάζεται να έχει τόσα παιχνίδια. Επίσης, μπορείτε να συμφωνήσετε ότι κάποια από τα παιχνίδια του θα “φιλοξενούνται” στο σπίτι της γιαγιάς ή της θείας, ώστε να παίζει κάθε φορά που τους επισκέπτεται.
Μιλήστε στο παιδί σας
Είναι πολύ βασικό να εξηγήσετε στο παιδί τους λόγους για τους οποίους δεν έχει “ανάγκη” όλα αυτά τα παιχνίδια. Να θυμηθεί ότι τα περισσότερα από αυτά, όσο και αν δεν θέλει να τα αποχωριστεί, στην πραγματικότητα έχει πολύ καιρό να παίξει μαζί τους και πως είναι πολύ πιο σημαντικό να δωρίσει αυτά τα παιχνίδια σε άλλα παιδιά που τα έχουν μεγαλύτερη ανάγκη, μιας και δεν μπορούν να τα αποκτήσουν.
Δώστε το καλό παράδειγμα
Όπως γνωρίζετε πλέον πολύ καλά τα παιδιά μιμούνται και παίρνουν ως παράδειγμα τη συμπεριφορά των γονιών. Εάν, λοιπόν, θέλετε το παιδί σας να “διδαχθεί” την έννοια του... μινιμαλισμού και να αντιληφθεί πως δεν χρειάζεται να κρατά με νύχια και με δόντια και να είναι “δεμένο” συναισθηματικά με τόσα αντικείμενα, θα πρέπει να δώσετε και εσείς το καλό παράδειγμα! Αν αφιερώνετε και εσείς τακτικά χρόνο στο να... ξεφορτώνεστε πράγματα που δεν χρειάζεστε, η εικόνα και η πρακτική είναι ίσως πιο εύκολο να εντυπωθεί στην αντίληψη του παιδιού.
Ζήτησε τη βοήθεια φίλων και συγγενών
Αν θέλετε να μειώσετε την... εισροή παιχνιδιών στο σπίτι θα χρειαστεί να ζητήσετε από το κοντινό περιβάλλον σας να σεβαστεί την επιλογή και την επιθυμία σας και να μην δωρίζουν με την πρώτη ευκαιρία παιχνίδια στο παιδί. Ζητήστε τους για παράδειγμα εισιτήρια για εκθέσεις, παραστάσεις, μουσεία και δραστηριότητες σε πάρκα ή οτιδήποτε άλλο θα μπορούσαν να σκεφτούν, πέρα από παιχνίδια.
Βρείτε διαφορετικές διεξόδους
Αν από τα... 3000 παιχνίδια καταλήξετε τελικά στα 20, αντιλαμβάνεστε πως προκύπτει ένα κάποιο... χρονικό χάσμα! Που σημαίνει πως το παιδί θα έχει πλέον περισσότερο χρόνο και “χώρο” για άλλου είδους δραστηριότητες. Επομένως, καλείστε να βρείτε νέους τρόπους και να ενθαρρύνετε το παιδί να ασχοληθεί με άλλα πράγματα από αυτά που είχε συνηθίσει. Περισσότερη ώρα στο πάρκο και την παιδική χαρά, περισσότερα βιβλία, χειροτεχνίες και κατασκευές με νέα υλικά, ή οτιδήποτε άλλο σκαρφιστείτε παρέα!
Νίκη Κλεισούρα
www.tlife.gr
Παρ' ότι μέχρι τώρα μπορεί να θεωρούσατε πως με τα παιχνίδια αναπτύσσεται ο τρόπος σκέψης, η εφευρετικότητα και η αντίληψη των παιδιών, στην πραγματικότητα η αποκλειστική ενασχόληση με τα παιχνίδια τους μπορεί να έχει τα εντελώς αντίθετα αποτελέσματα. Διότι, σκεφθείτε πόσο πιο “εμπνευσμένο” μπορεί να είναι το σκεπτικό τους, αν αντί να περνούν όλη την ημέρα με τα παιχνίδια τους, αφιέρωναν λίγο χρόνο σε περισσότερο “ενεργητικές” ασχολίες, όπως οι κατασκευές, οι χειροτεχνίες, το παιχνίδι σε εξωτερικό χώρο με άλλα παιδιά και η οργάνωση ενός ολοκληρωμένου παιχνιδιού γύρω από έναν κοινό στόχο! Σε αυτή την περίπτωση θα μπορούσαν ίσως να αναπτύξουν πιο πολλές δεξιότητες και να “δουλέψουν” με τις κοινωνικές ικανότητές τους.
Αν, λοιπόν, “φλερτάρετε” και εσείς με την ιδέα να μειώσετε τον “όγκο” των παιχνιδιών που μπαίνει στο σπίτι και να βοηθήσετε το παιδί σας να διοχετεύσει αλλού την ενέργειά του, δείτε παρακάτω μερικά tips για να το καταφέρεις!
Θεσπίστε τον “κανόνα των 20”
Υπάρχει ένας άγραφος κανόνας, που λέει ότι τα παιδιά καλό είναι να έχουν στην κατοχή τους έως 20 παιχνίδια. Με αυτό τον τρόπο, μαθαίνουν να εκτιμούν τα αντικείμενά τους και να μην κουράζονται από την αφθονία, ζητώντας συνεχώς καινούργια. Ταυτόχρονα, μειώνεται η... φασαρία που δημιουργούν και αυξάνεται η επιθυμία τους να απασχοληθούν με διαφορετικές δραστηριότητες. Ωστόσο, αν βλέπετε ότι υπάρχει μεγάλη αντίσταση, μπορείτε να βρείτε τις δικές σας παραλλαγές, ανάλογα με τις ανάγκες της οικογένειάς σας και να αυξομειώσετε των αριθμό των 20 παιχνιδιών!
Κάντε μικρά βήματα
Η αλλαγή μπορεί να είναι δύσκολη για το παιδί. Όταν έχει μεγαλώσει γνωρίζοντας πως τα παιχνίδια είναι... κτήμα και δικαίωμά του να τα έχει, είναι βέβαιο πως θα αντιδράσει στη μείωσή τους! Σε αυτή την περίπτωση, λοιπόν, θα πρέπει να αφιερώσετε χρόνο και υπομονή απέναντι στο παιδί, ώστε να συμφιλιωθεί με την ιδέα πως δεν χρειάζεται να έχει τόσα παιχνίδια. Επίσης, μπορείτε να συμφωνήσετε ότι κάποια από τα παιχνίδια του θα “φιλοξενούνται” στο σπίτι της γιαγιάς ή της θείας, ώστε να παίζει κάθε φορά που τους επισκέπτεται.
Μιλήστε στο παιδί σας
Είναι πολύ βασικό να εξηγήσετε στο παιδί τους λόγους για τους οποίους δεν έχει “ανάγκη” όλα αυτά τα παιχνίδια. Να θυμηθεί ότι τα περισσότερα από αυτά, όσο και αν δεν θέλει να τα αποχωριστεί, στην πραγματικότητα έχει πολύ καιρό να παίξει μαζί τους και πως είναι πολύ πιο σημαντικό να δωρίσει αυτά τα παιχνίδια σε άλλα παιδιά που τα έχουν μεγαλύτερη ανάγκη, μιας και δεν μπορούν να τα αποκτήσουν.
Δώστε το καλό παράδειγμα
Όπως γνωρίζετε πλέον πολύ καλά τα παιδιά μιμούνται και παίρνουν ως παράδειγμα τη συμπεριφορά των γονιών. Εάν, λοιπόν, θέλετε το παιδί σας να “διδαχθεί” την έννοια του... μινιμαλισμού και να αντιληφθεί πως δεν χρειάζεται να κρατά με νύχια και με δόντια και να είναι “δεμένο” συναισθηματικά με τόσα αντικείμενα, θα πρέπει να δώσετε και εσείς το καλό παράδειγμα! Αν αφιερώνετε και εσείς τακτικά χρόνο στο να... ξεφορτώνεστε πράγματα που δεν χρειάζεστε, η εικόνα και η πρακτική είναι ίσως πιο εύκολο να εντυπωθεί στην αντίληψη του παιδιού.
Ζήτησε τη βοήθεια φίλων και συγγενών
Αν θέλετε να μειώσετε την... εισροή παιχνιδιών στο σπίτι θα χρειαστεί να ζητήσετε από το κοντινό περιβάλλον σας να σεβαστεί την επιλογή και την επιθυμία σας και να μην δωρίζουν με την πρώτη ευκαιρία παιχνίδια στο παιδί. Ζητήστε τους για παράδειγμα εισιτήρια για εκθέσεις, παραστάσεις, μουσεία και δραστηριότητες σε πάρκα ή οτιδήποτε άλλο θα μπορούσαν να σκεφτούν, πέρα από παιχνίδια.
Βρείτε διαφορετικές διεξόδους
Αν από τα... 3000 παιχνίδια καταλήξετε τελικά στα 20, αντιλαμβάνεστε πως προκύπτει ένα κάποιο... χρονικό χάσμα! Που σημαίνει πως το παιδί θα έχει πλέον περισσότερο χρόνο και “χώρο” για άλλου είδους δραστηριότητες. Επομένως, καλείστε να βρείτε νέους τρόπους και να ενθαρρύνετε το παιδί να ασχοληθεί με άλλα πράγματα από αυτά που είχε συνηθίσει. Περισσότερη ώρα στο πάρκο και την παιδική χαρά, περισσότερα βιβλία, χειροτεχνίες και κατασκευές με νέα υλικά, ή οτιδήποτε άλλο σκαρφιστείτε παρέα!
Νίκη Κλεισούρα
www.tlife.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου