Παρασκευή 7 Απριλίου 2017

Πώς μπορεί ο παιδαγωγός να βοηθήσει το παιδί στην ένταξή του στον παιδικό σταθμό;


Το παιδί στον παιδικό σταθμό βρίσκεται συχνά σε κατάσταση έντασης, καθώς τα ατομικά συμφέροντα και οι ανάγκες του έρχονται σε σύγκρουση με τις κοινωνικές απαιτήσεις της ομάδας και του χώρου που λέγεται "παιδικός σταθμός".

Η προσχολική αγωγή δεν αποβλέπει μόνο στη μετάδοση γνώσεων και ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων, αλλά μέσα στα πλαίσια του παιδαγωγικού περιβάλλοντος στηρίζει την εξέλιξη της προσωπικότητας του παιδιού. Το παιδί έχει ήδη βιώσει τις πρώτες κοινωνικές εμπειρίες μέσα στην οικογένειά του. Στον παιδικό σταθμό θα συναντήσει την ομάδα, στην οποία πρέπει να προσαρμοστεί και να συνεργαστεί με τα άλλα παιδιά που την αποτελούν, μας εξηγεί ο κ. Στέλιος Μαντούδης, Αναπτυξιακός Εργοθεραπευτής.

Για να δει το παιδί την ομάδα σαν θετική αξία πρέπει πρώτα από όλα να βιώσει το αίσθημα ασφάλειας και σιγουριάς που ένιωθε στην οικογένειά του και το ίδιο να νιώθει και στον παιδικό σταθμό. Η ανάγκη για ασφάλεια που νιώθει το παιδί της προσχολικής ηλικίας ικανοποιείται με τη συμμετοχή του στην ομάδα του παιδικού σταθμού. Η πρώτη δυσκολία που αντιμετωπίζει είναι η προσαρμογή του στον χώρο. Ο παιδαγωγός οφείλει να διευκολύνει και να βοηθήσει το παιδί στην ένταξή του στην σχολική ομάδα.


Όσα πρέπει να προσέξει ο παιδαγωγός:

• Ποια είναι η στάση του παιδιού στην σχολική ομάδα;
• Πώς φαίνεται να νιώθει το παιδί, ασφάλεια, χαρά, φοβία, εχθρικότητα;
• Πώς το παιδί ενεργεί ως μέλος της ομάδας;
• Πόσο διαρκεί το παιχνίδι του με τα άλλα παιδιά;
• Έχει μια υποτυπώδη αυτονομία;
• Ποια είναι η στάση του παιδιού απέναντι στους κανόνες, συμμορφώνεται με αυτούς;
• Μπορεί να αιτιολογεί τη στάση του στις φιλονικίες και να αμύνεται;
• Ποια είναι η στάση της ομάδας απέναντι στο παιδί, το αποδέχεται, το απορρίπτει, το βοηθά;

Η συμβουλή του ειδικού

Η είσοδος του παιδιού στον παιδικό σταθμό αποτελεί γι’ αυτό την πρώτη επαφή του με την κοινωνική ζωή. Μέχρι τότε, απολάμβανε μέσα στην οικογένειά του μια κατάσταση προνομιούχα. Οι ιδιοτροπίες του, οι απαιτήσεις, οι θυμοί του, όλες οι εκδηλώσεις, οι περισσότερες ή λιγότερες ευχάριστες, της ατομικότητάς του έβρισκαν ανταπόκριση, αν όχι ευνοϊκή, τουλάχιστον επιεική και καρτερική. Με την είσοδό του στον παιδικό σταθμό βρίσκεται σε ένα άγνωστο περιβάλλον, που μπορεί να του φανεί αδιάφορο ή ακόμα και εχθρικό προς το πρόσωπό του ή στις επιθυμίες του. Η δυσαρέσκεια που νιώθει με τον αποχωρισμό από τη μητέρα του φαίνεται ζωγραφισμένη στο πρόσωπό του. Γρήγορα όμως, θα αναζητήσει την προστασία της παιδαγωγού, θα προσπαθήσει να κερδίσει τη συμπάθειά της, να εξασφαλίσει τη βοήθειά της και την αγάπη της. Σιγά-σιγά προσαρμόζεται στον χώρο, και δημιουργεί αυθόρμητα φιλίες με τα άλλα παιδιά. Η συνεργασία οικογένειας και παιδαγωγού είναι απαραίτητη για την εύκολη προσαρμογή στον παιδικό σταθμό. Αν παρ' όλες τις προσπάθειες το παιδί μετά από δυο μήνες δεν καταφέρει να προσαρμοστεί, καλό είναι οι γονείς να επισκεφτούν ένα αναπτυξιακό κέντρο για συμβουλευτική.

Στέλιος Μαντούδης, Αναπτυξιακός Εργοθεραπευτής - Επιστημονικά Υπεύθυνος των Αναπτυξιακών Κέντρων Mandou
www.mandou.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου