Παρασκευή 19 Ιουλίου 2013

Αναπτύσσεται διαφορετικά ο εγκέφαλος αγοριών - κοριτσιών;

Article_show_girl-and-boy-playing
Το έχουμε όλοι δει με τα ίδια μας τα μάτια. Ακόμη και στις οικογένειες όπου δίνουν στα κορίτσια να παίξουν με τρακτέρ και ενθαρρύνουν τα αγόρια τους να ασχοληθούν με κούκλες, τις περισσότερες φορές τα κορίτσια θα επιλέξουν ένα ροζ πόνυ αντί ενός πυροσβεστικού οχήματος, καθώς και τα αγόρια θα ασχοληθούν με ένα τρενάκι αντί με την Tinker Bell.

Γιατί συμβαίνει αυτό; Δεν τίθεται θέμα… ότι μέρος της συμπεριφοράς αυτής μαθαίνεται. Το χάσμα, όμως, μεταξύ αγοριών και κοριτσιών έχει βαθύτερες ρίζες από ότι η ανατροφή τους, λέει η Sheri Berenbaum, καθηγήτρια Ψυχολογίας και Παιδιατρικής στο Pennsylvania State University.

Οι επιστήμονες υποψιάζονται ότι ακόμη και πριν από τη γέννησή τους, οι εγκέφαλοι των αγοριών και των κοριτσιών αναπτύσσονται με διαφορετικό τρόπο, μετατρέποντας έτσι αγόρια και κορίτσια σε διακριτά μικρά πλάσματα. 


Υπάρχει διαφορά μεταξύ εγκεφάλου αγοριού και εγκεφάλου κοριτσιού; 

Ναι. Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν φυσικές διαφορές μεταξύ του εγκεφάλου ενός αγοριού και ενός κοριτσιού, τόσο κατά τη γέννηση όσο και καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν. Όμως, τουλάχιστον μέχρι στιγμής, το πώς ακριβώς οι διαφορές αυτές επηρεάζουν τη συμπεριφορά και την προσωπικότητα είναι ένα μυστήριο. 

Για παράδειγμα, οι επιστήμονες λένε ότι πιθανώς υπάρχει μια περιοχή του εγκεφάλου που ωθεί πολλά αγόρια προς τα πράγματα που κινούνται και πολλά κορίτσια προς την τροφή, αλλά δεν έχει ακόμη προσδιοριστεί. 

Πώς αναπτύσσεται ο εγκέφαλος ενός αγοριού στη μήτρα

Τα αγόρια στη μήτρα είναι μικρά μηχανήματα τεστοστερόνης. Στην πραγματικότητα, λέει η Margaret M. McCarthy, καθηγήτρια Φυσιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Maryland, που μελετά την πρώιμη ανάπτυξη του εγκεφάλου, τα μωρά αγόρια γεννιούνται με τόση τεστοστερόνη όση ενός 25χρονου άντρα! Μετά τη γέννηση, η τεστοστερόνη μειώνεται κατακόρυφα μέχρι το αγόρι να φτάσει στην εφηβεία. 

Ανάμεσα στα άλλα, η τεστοστερόνη διαμορφώνει την ανάπτυξη του εγκεφάλου του αγοριού. Μια μελέτη διαπίστωσε ότι αρσενικοί και θηλυκοί αρουραίοι, που είχαν εκτεθεί σε επιπλέον τεστοστερόνη πριν από τη γέννησή τους, είχαν καλύτερες επιδόσεις στα τεστ λαβυρίνθου λίγο μετά τη γέννησή τους. Αν και οι επιστήμονες δεν είναι έτοιμοι να βγάλουν συμπεράσματα για τους ανθρώπους με βάση αυτή τη μελέτη, είναι μια ένδειξη ότι η τεστοστερόνη μπορεί να βελτιώσει τη χωροταξική λογική. 

Μελέτες σε πειραματόζωα δείχνουν επίσης, ότι σε κάθε αρσενικό ορισμένες περιοχές κάνουν συνδέσεις χαρακτηριστικές των ανδρών, αλλά ορισμένες άλλες περιοχές παραμένουν θηλυκές."Πραγματικά δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα όπως ένας εντελώς αρσενικός εγκέφαλος", λέει ο McCarthy. "Είναι ένα μωσαϊκό αντρικού και γυναικείου εγκεφάλου"

Πώς αναπτύσσεται ο εγκέφαλος ενός κοριτσιού στη μήτρα

Η τεστοστερόνη στα κορίτσια, πριν γεννηθούν, δεν είναι τόση όσο στα αγόρια, εξηγεί η Berenbaum. Και ενώ τα κορίτσια παράγουν γυναικείες ορμόνες όπως τα οιστρογόνα, αυτές οι ορμόνες φαίνεται να έχουν μικρό αντίκτυπο στην ανάπτυξη του εγκεφάλου τους. Με άλλα λόγια, τα κορίτσια έχουν τον εγκέφαλο που θα είχαν και τα αγόρια, αν η τεστοστερόνη δεν είχε επίδραση στον εγκέφαλο αυτών. 

Συγκρίνοντας τον εγκέφαλο των αγοριών και κοριτσιών καθώς μεγαλώνουν 

Μόλις γεννιούνται τα κορίτσια και τα αγόρια, οι εγκέφαλοί τους συνεχίζουν να παίρνουν διαφορετικά μονοπάτια. Μελέτες δείχνουν, ότι ορισμένες περιοχές αναπτύσσονται ταχύτερα στους εγκεφάλους των κοριτσιών, ενώ άλλες περιοχές αναπτύσσονται ταχύτερα στους εγκεφάλους των αγοριών. Έτσι, οι εγκέφαλοι των αγοριών και των κοριτσιών που έχουν την ίδια ηλικία μπορεί να είναι σε διαφορετικά στάδια ανάπτυξης. Τελικά, όμως, κάποια στιγμή καλύπτεται η διαφορά. 

Το μέγεθος επίσης ποικίλλει. Οι εγκέφαλοι των αγοριών μεγαλώνουν ελαφρώς περισσότερο από ότι οι εγκέφαλοι των κοριτσιών, αν και η σημασία αυτής της διαφοράς μεγέθους δεν είναι σαφής. 

Ορισμένες έρευνες έχουν δείξει ότι στα κορίτσια η περιοχή του εγκεφάλου που βοηθά στον έλεγχο της γλώσσας και των συναισθημάτων τείνει να είναι μεγαλύτερη. Αυτό το μέρος του εγκεφάλου γίνεται ιδιαίτερα ενεργό, όταν, παραδείγματος χάρη, κάποιος κοιτάζει μια φωτογραφία ενός αγαπημένου του. 

Επίσης, κάποιες μελέτες δείχνουν ότι μέρος του μεσολόβιου, το οποίο συνδέει τις δύο πλευρές του εγκεφάλου, είναι μεγαλύτερο στα κορίτσια απ’ ότι στα αγόρια. Μερικοί επιστήμονες πιστεύουν ότι αυτό μπορεί να σημαίνει ότι τα κορίτσια τείνουν να χρησιμοποιούν και τις δύο, αριστερή και δεξιά, πλευρές του εγκεφάλου τους για την επίλυση προβλημάτων. 

Σε μελέτες σε αρουραίους, τα αρσενικά έχουν βρεθεί να έχουν μία ελαφρώς μεγαλύτερη αμυγδαλή, μία περιοχή του εγκεφάλου που ελέγχει τα βαθύτερα συναισθήματα, όπως τον φόβο. 

Αυτές οι φαινομενικά μικρές διαφορές στη δομή του εγκεφάλου δεν σημαίνουν απαραίτητα ότι τα αγόρια θα είναι καλύτερα σε ορισμένα πράγματα και τα κορίτσια σε άλλα. Όπως εξηγεί η Berenbaum, ο νεαρός εγκέφαλος είναι εξαιρετικά εύπλαστος και οι βασικές περιοχές αναπτύσσονται ή συρρικνώνονται ανάλογα με το πώς χρησιμοποιούνται. 

Μήπως οι γυναίκες έχουν την τάση να κλαίνε πιο εύκολα από ότι οι άνδρες, επειδή οι εγκέφαλοί τους είναι κατασκευασμένοι για να λειτουργούν με αυτόν τον τρόπο; Έχουν οι εγκέφαλοί τους σχηματισθεί σε συνάρτηση με τα συναισθήματά τους; Ή μήπως είναι λίγο και από τα δύο; Απλά δεν το γνωρίζουμε ακόμη. 

Προσθέτοντας στο μυστήριο, οι άνθρωποι απλά δεν συμβαδίζουμε πάντοτε με τα στερεότυπα. Υπάρχουν πολλά "αγοροκόριτσα" που δείχνουν μικρό ενδιαφέρον για τις κούκλες και αγόρια που τείνουν προς "κοριτσίστικες" δραστηριότητες από την παιδική ηλικία. Και αυτά τα παιδιά αποτελούν μέρος του κανόνα και όχι της εξαίρεσης. 

Εν τέλει, τα κορίτσια και τα αγόρια σκέφτονται διαφορετικά; 

Οι επιστήμονες του Αμερικανικού Ινστιτούτου Υγείας συνθέτουν τα αποτελέσματα από τις μαγνητικές τομογραφίες του εγκεφάλου 500 νεαρών αγοριών και κοριτσιών, για να προσπαθήσουν να απαντήσουν σε ορισμένα βασικά ερωτήματα σχετικά με την ανάπτυξη των νεαρών εγκεφάλων. Ήδη, έχουν βγάλει μερικά ενδιαφέροντα συμπεράσματα. 

Στις περισσότερες δοκιμές, τα αγόρια και τα κορίτσια έδειξαν παρόμοιες ικανότητες. Ήταν εξίσου ικανά στα μαθηματικά, αυξάνοντας την πιθανότητα, οποιοδήποτε κενό στον τομέα των δεξιοτήτων στα μαθηματικά όσο μεγαλώνουν, να είναι αποτέλεσμα πολιτισμού και όχι βιολογίας. 

Τα κορίτσια ήταν κάπως καλύτερα στην απομνημόνευση και την απαγγελία από λίστες λέξεων και ήταν ελαφρώς καλύτερα σε εργασίες, που απαιτούσαν επιδεξιότητα στα δάχτυλα και γρήγορη σκέψη. Τα αγόρια είχαν το πάνω χέρι σε χωροταξικές εργασίες, όπως η οργάνωση κύβων και η δημιουργία μοτίβων. 

Ο εγκέφαλος είναι μόνο η αρχή…

Πάνω απ΄ όλα, ο εγκέφαλος είναι εύκαμπτος. Τα παιδιά χτίζουν συνδέσεις μεταξύ των εγκεφαλικών κυττάρων, βρίσκουν φρέσκες εμμονές και αυξάνουν τις νέες δεξιότητές τους όταν διαβάζουν, ακούνε, παρατηρούν, και μαθαίνουν. 

Ένα κορίτσι που παίζει αποκλειστικά με κούκλες αυτόν τον μήνα, μπορεί τον επόμενο μήνα να ασχοληθεί με κατασκευές και τουβλάκια. Ακόμα κι αν ποτέ δεν γοητευθεί από τα αυτοκινητάκια, μπορεί πολύ καλά να απολαμβάνει το ποδήλατό της και να μάθει πως να διορθώνει μια αλυσίδα (και αργότερα να συντονίζει ένα καρμπιρατέρ). Ένα αγόρι μπορεί ποτέ να μην προσφέρει φανταστικό τσάι σε μια κούκλα, αλλά μπορεί να μάθει πώς να φροντίζει ένα κατοικίδιο ζώο (και αργότερα να μεγαλώσει ένα δικό του μωρό). Όπως λέει η Berenbaum, "η βιολογία δεν είναι πεπρωμένο"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου