Όσο για τα παιδιά σίγουρα θα τους κινήσει το ενδιαφέρον ένα καινούριο παιχνίδι και ειδικά στην περίπτωση που θα το παίξει με έναν από τους γονείς, οι οποίοι δεν πρέπει να ξεχνούν ότι ο χρόνος υπομονής και συγκέντρωσης των παιδιών είναι περιορισμένος και ανάλογος με την ηλικία τους. Ας δούμε, όμως, τους τύπους των παιχνιδιών που υπάρχουν και τι αποκομίζει το παιδί από τον κάθε τύπο παιχνιδιού.
Κινητικά παιχνίδια: Τα κινητικά παιχνίδια δυναμώνουν τους μυς, αλλά και βοηθούν στην εξέλιξη των λεπτών και αδρών κινητικών ικανοτήτων. Γενικότερα βοηθούν την ανάπτυξη του μυϊκού συστήματος, των νεύρων και του εγκεφάλου. Γι’ αυτό ενθαρρύνετε το παιδί σας να πειραματιστεί με το σώμα του, ελέγχοντας και βελτιώνοντας τις κινητικές του ικανότητες.
Κοινωνικά παιχνίδια: Το παιδί στα πρώτα χρόνια της ζωής του παίζει μόνο του, έστω και αν βρίσκεται με άλλα παιδιά, παίζει εγωκεντρικά και δεν είναι πρόθυμο να τηρήσει κανόνες ή να μοιραστεί τα παιχνίδια του. Δεν έχει ακόμα κοινωνικοποιηθεί. Το παιδί σε αυτή την ηλικία παίζει με αντικείμενα. Μετά, όμως, τα δύο του χρόνια το παιχνίδι είναι το "μέσο" για τις κοινωνικές του επαφές. Το μοίρασμα, το δόσιμο και η επανάκτηση είναι οι βάσεις για τις εκούσιες επαφές με τα άλλα παιδιά, αλλά και τους μεγάλους. Το κοινωνικό παιχνίδι δείχνει την ανάγκη του παιδιού να έρθει σε επαφή με τους συνομηλίκους του και να αποκτήσει το δικό του χώρο εκτός από το οικογενειακό του περιβάλλον. Όταν το παιδί σας παίζει με άλλα παιδιά κοινωνικοποιείται και μαθαίνει να ακολουθεί κοινωνικούς κανόνες, όπως να μοιράζεται και να συνεργάζεται, αλλά και να χρησιμοποιεί "λογική σκέψη", πράγματα που θα το προετοιμάσουν για τον κόσμο των μεγάλων.
Κατασκευαστικά παιχνίδια: Το παιδί μαθαίνει να χειρίζεται διάφορα υλικά με σκοπό να κατασκευάσει πράγματα. Μαθαίνει να πειραματίζεται με αντικείμενα και να ελέγχει πότε κάτι "δουλεύει" η "δεν δουλεύει". Έχει αποδειχθεί ότι τα παιδιά που μπορούν να χειριστούν εύκολα αντικείμενα και υλικά αναπτύσσουν πρακτικές, αντιληπτικές και λεκτικές ικανότητες, αλλά και ιδέες.
Παιχνίδια φαντασίας: Τα παιδιά μαθαίνουν να σκέφτονται, να δοκιμάζουν καινούριους ρόλους και να αντιμετωπίζουν πιθανές καταστάσεις, αλλά και να πειραματίζονται με τη γλώσσα και τα συναισθήματά τους. Με το "φανταστικό παιχνίδι" το παιδί αποκτά ελαστική σκέψη και μαθαίνει να χειρίζεται συμβολικές έννοιες, κάτι που στη σημερινή κοινωνία είναι απαραίτητο.
Παιχνίδια με κανόνες: Αρχίζουν με την ένταξη του παιδιού σε προσχολικές ομάδες. Τα παιχνίδια με κανόνες βοηθούν το παιδί να περάσει από το στάδιο του εγωκεντρισμού στο στάδιο της κατανόησης των κοινωνικών διαφοροποιήσεων. Όταν ένα παιδί μαθαίνει να ακολουθεί τους κανόνες ενός παιχνιδιού, κάνει τα πρώτα βήματα της ένταξής του στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.
Το παιχνίδι ήταν και είναι απαραίτητο για τη σωστή ανάπτυξη του παιδιού, καθότι συμβάλλει στην κοινωνική, φυσική και γνωστική του πρόοδο. Όταν ένα παιδί μαθαίνει να χειρίζεται ένα υλικό, να αποκτά επιδεξιότητες και να συναλλάσσεται με τους άλλους, αποκτά το αίσθημα του ελέγχου του περιβάλλοντος, δηλαδή συνειδητοποιεί το κάθε πράγμα που βρίσκεται γύρω του. Το παιχνίδι βοηθά στην ψυχοσωματική ολοκλήρωση του παιδιού, αφού αποτελεί βασικό κριτήριο σύζευξης μεταξύ των μαθησιακών κατακτήσεων και ζωτικών εγκεφαλικών λειτουργιών.
Το παιχνίδι είναι συνδεδεμένο με τη δημιουργικότητα, τη φαντασία, τη λύση προβλημάτων, την εκμάθηση της γλώσσας και της μαθηματικής σκέψης, την ανάπτυξη των κοινωνικών ρόλων και μια σειρά από άλλα γνωστικά και κοινωνικά φαινόμενα.
Παναγιώτης Σαμαράς, Mphil, PgDip, BSc Hons. Εκπαιδευτικός ψυχολόγος
pediatros-thes.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου