Τρίτη 14 Απριλίου 2015

Μυστικά μελέτης την άνοιξη

Μελέτη χωρίς άγχος
Κάθε γονιός με παιδί στο σχολείο ξέρει πώς έχουν τα πράγματα αυτή την περίοδο. Έρχεται η άνοιξη και μαζί η αποδιοργάνωση. Και παρόλο που είναι αρκετά δελεαστικό να βαρέσεις πρόωρη διάλυση με το καλοκαίρι σε απόσταση αναπνοής, παράλληλα θα βρεθείς αντιμέτωπος με το εξής παράδοξο: την άνοιξη το πρόγραμμα είναι φορτωμένο με τις πιο αυξημένες απαιτήσεις! Επαναληπτικά διαγωνίσματα, εξετάσεις σε ξένες γλώσσες, γυμναστικές και μουσικές επιδείξεις, αθλητικοί αγώνες απαιτούν από το παιδί τις καλύτερες επιδόσεις. 

Πόσο εύκολο και εφικτό όμως είναι να πείσεις το -με αναψοκοκκινισμένα μάγουλα- παιδί σου να διαβάσει και γενικά να είναι συνεπές στις υποχρεώσεις του, ενώ το κυνηγάς πίσω από ποδήλατα και μπάλες που ρολάρουν ασταμάτητα; Το πρώτο που ίσως βοηθάει να ξέρεις είναι ότι δεν φταίει το παιδί σου αλλά…

…φταίει η άνοιξη

Ο ανοιξιάτικος καιρός που επιτρέπει περισσότερο ενεργητικό παιχνίδι έξω από το σπίτι, αλλά και παράγοντες όπως το περισσότερο φως αυξάνουν την ενεργητικότητα, ενώ ταυτόχρονα δυσκολεύουν τη συγκέντρωση και τη μελέτη. Επίσης, το ενεργητικό παιχνίδι έξω από το σπίτι κουράζει και ταυτόχρονα διεγείρει τα παιδιά, με αποτέλεσμα να είναι λιγότερο συνεργάσιμα και δεκτικά στην πειθαρχία. Τέλος, οι διακοπές του Πάσχα είναι ένας ακόμα παράγοντας που βγάζει τα παιδιά εκτός προγράμματος. 

Σύμφωνα μάλιστα με τους εκπαιδευτικούς, από τις διακοπές του Πάσχα και μετά, μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς, είναι η περίοδος που τα παιδιά είναι πιο ζωηρά, πράγμα που επηρεάζει αρνητικά τη σχολική τους απόδοση. Υπάρχει τρόπος να βοηθήσουμε τους μικρούς μαθητές να συνεχίσουν να είναι οργανωμένοι και συνεπείς στις υποχρεώσεις τους αυτή τη δύσκολη περίοδο; 

Υπάρχει! Αρκεί να έχουμε ρεαλιστικές προσδοκίες. Είναι σημαντικό δηλαδή να δεχτούμε ότι η απόδοση του παιδιού πιθανό να μην είναι η ίδια με αυτή του χειμώνα, γι’ αυτό καλό είναι μην ανεβάζουμε τον πήχη ψηλά. Για να αποφύγουμε, όμως, την αποδιοργάνωση και για να το βοηθήσουμε να αντεπεξέλθει ικανοποιητικά στις όποιες προκλήσεις, καλό είναι στο ημερήσιο πρόγραμμα να ακολουθούμε τις παρακάτω συμβουλές:
  • Ξεκινάμε τη μελέτη όσο το δυνατόν πιο νωρίς. Επειδή για αρκετά παιδιά το πρόγραμμα είναι φορτωμένο και με εξωσχολικές δραστηριότητες, καλό θα είναι η μελέτη να ξεκινά αμέσως μόλις το παιδί γυρίσει απ’ το σχολείο, αφού βέβαια φάει και ξεκουραστεί λίγο.
  • Εξασφαλίζουμε συνθήκες συγκέντρωσης. Φροντίζουμε το παιδί να μελετά πάντα στο ίδιο σημείο, να υπάρχει ησυχία και οι κουρτίνες να είναι τραβηγμένες, γιατί -ιδιαίτερα την άνοιξη που η μέρα είναι μεγαλύτερη- τα ερεθίσματα έξω από το παράθυρο μπορεί δικαιολογημένα να του αποσπούν την προσοχή.
  • Κάνουμε συχνά διαλείμματα. Κατά προτίμηση μετά την ολοκλήρωση κάθε εργασίας ή ενός μαθήματος, ώστε να μπορεί πιο εύκολα το παιδί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις χωρίς να διαμαρτύρεται.
  • Κάνουμε το μάθημα όσο το δυνατόν πιο ενδιαφέρον. Ενθαρρύνουμε το παιδί να συμμετέχει δημιουργικά στη μάθηση και να ανακαλύπτει τη γνώση ως αποτέλεσμα μιας βιωματικής εμπειρίας.
  • Όχι παιχνίδι έξω από το σπίτι και μετά μελέτη. Αναπροσαρμόζουμε το ωράριο μελέτης, έτσι ώστε το παιδί να έχει ολοκληρώσει τα μαθήματα πριν βγούμε για παιχνίδι έξω από το σπίτι, γιατί μετά από ενεργητικές δραστηριότητες είναι πολύ πιο δύσκολο να συγκεντρωθεί.
  • Κρατάμε σταθερό το ωράριο φαγητού… Οι καθορισμένες ώρες γευμάτων βοηθούν το παιδί να είναι σε αρμονία με τους βιολογικούς του ρυθμούς και να μην ξεφεύγει από το ημερήσιο πρόγραμμα. Επίσης, επειδή αυτή την περίοδο το παιχνίδι του παιδιού είναι συνήθως πιο ζωηρό, έχει ανάγκη από περισσότερη ενέργεια και για αυτό είναι σημαντικό να μην παραλείπει γεύματα.
  • …και ύπνου. Την άνοιξη, επειδή μεγαλώνει η μέρα, το παιδί μπορεί να πηγαίνει για ύπνο πιο αργά. Αν, όμως, κοιμάται πιο αργά, αλλά ξυπνάει το πρωί την ίδια ώρα για να πάει σχολείο, πιθανόν να μην συμπληρώνει τις 9 έως 11 ώρες ύπνου που έχει ανάγκη. Παρόλο που την άνοιξη είναι σκόπιμο να μεταθέσουμε τον ύπνο μισή έως μία ώρα αργότερα, είναι σημαντικό να φροντίζουμε η ώρα του ύπνου να είναι σταθερή, ώστε το παιδί να κοιμάται επαρκώς και να μη σαμποτάρει τις επιδόσεις του η έλλειψη ύπνου.
Φλώρα Κασσαβέτη
Με τη συνεργασία του Λάμπρου Γκρέκα, Εκπαιδευτικού Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ΜΑ in Εducation.
www.paidimag.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου