Τρίτη 14 Απριλίου 2015

5+1 λόγοι για να το γράψετε φέτος στον παιδικό σταθμό!

Συνοδευτική φωτογραφία του άρθρού Πως θα επιλέξετε παιδικό σταθμό
Αν πιστεύετε ότι είναι καλύτερα να κρατήσετε το μικρούλι σας στο σπίτι για να γλιτώσετε τον χειμώνα ιώσεις, μετακινήσεις ή ακόμα και χρήματα θα ήταν καλύτερο να το ξανασκεφτείτε... Σύμφωνα με τους ειδικούς τα οφέλη του παιδικού σταθμού για το παιδί -ειδικά μετά την ηλικία των τριών ετών- είναι τόσα πολλά και τόσο σημαντικά για την πορεία και ανάπτυξή του, που είναι πραγματικά κρίμα να του τα στερήσετε!

1. Θα ξεκολλήσει επιτέλους από τη μαμά…


Η εγγραφή του παιδιού στον παιδικό σταθμό αποτελεί την πρώτη του "σημαντική" μετάβαση σε έναν νέο χώρο με καινούρια πρόσωπα και καθημερινές συνήθειες διαφορετικές από εκείνες του οικογενειακού περιβάλλοντος. Αν και η προσαρμογή του στο σχολικό περιβάλλον διαφέρει από παιδί σε παιδί, αργά ή γρήγορα το παιδί μαθαίνει να αποχωρίζεται τους γονείς του για λίγες ώρες, να περνά τον χρόνο του δημιουργικά, να μαθαίνει πράγματα μ’ έναν τρόπο που αγαπά πολύ, το παιχνίδι. Στο καινούργιο περιβάλλον του παιδικού σταθμού το μικρό παιδί μπορεί να νιώθει όμορφα για λίγες ώρες μακριά από τους γονείς του. Ταυτόχρονα, η ρουτίνα του καθημερινού προγράμματος και τα σταθερά πρόσωπα (παιδιά και παιδαγωγοί) συμβάλλουν στην ανάπτυξη του αισθήματος ασφάλειας και στη δημιουργία σχέσεων εμπιστοσύνης, με πρόσωπα διαφορετικά από τους γονείς, πράγμα, εξαιρετικά σημαντικό για τη θεμελίωση της αυτοπεποίθησής του.

2. Θα αποκτήσει κοινωνικές δεξιότητες!

Ο παιδικός σταθμός είναι ο καλύτερος αντισταθμιστικός παράγοντας στο βασικό χαρακτηριστικό του εγωκεντρισμού των μικρών παιδιών! Η ευκαιρία του παιδιού προσχολικής ηλικίας να αποκτήσει τις βασικές κοινωνικές δεξιότητες μέσα σε μία μικρή ομάδα συνομηλίκων είναι ίσως, το πρώτο και σημαντικότερο κέρδος για το παιδί, καθώς πριν την είσοδό του στο σταθμό όλος ο κόσμος είναι υποταγμένος στις επιθυμίες και τα θέλω του. Κάτω από την καθοδήγηση των παιδαγωγών θα αρχίσει να εντάσσεται και να μαθαίνει σημαντικά πράγματα για τη ζωή του, ακολουθώντας τις πρώτες βασικές αρχές της ομάδας. 

Μέσα από το ελεύθερο παιχνίδι σε έναν οργανωμένο χώρο και τις οργανωμένες σε μικρές ομάδες δραστηριότητες το μικρό παιδί μαθαίνει τους αποδεκτούς κοινωνικούς τρόπους συμπεριφοράς στο πλαίσιο μιας ομάδας. Προσεγγίζει, λοιπόν, τα παιδιά με σκοπό να μοιραστεί ή να προτείνει ένα παιχνίδι και έτσι καταφέρνει να κάνει τους πρώτους του φίλους. Μαθαίνει να ζητά αυτό που θέλει, σεβόμενο τους κανόνες της ομάδας του και να εκφράζει τα συναισθήματά του λεκτικά και όχι μόνο μέσα από το κλάμα ή τη σωματική βία. 

Η συνύπαρξη με άλλα παιδιά διδάσκει το παιδί να περιμένει τη σειρά του, να ακούει, να μοιράζεται, να λέει τη γνώμη του, να σέβεται τα δικαιώματα των άλλων, να αναγνωρίζει τα συναισθήματα των άλλων, να συνεργάζεται, να νοιάζεται για τους άλλους. Με λίγα λόγια αποκτά ατομικές και κοινωνικές δεξιότητες, που θα του φανούν χρήσιμες για το υπόλοιπο της ζωής του.

3. Θα γίνει περισσότερο αυτόνομο

Στο παιδικό σταθμό το μικρούλι δεν έχει πια τη μαμά για να το βοηθάει πάντα και παντού. Θα πρέπει πλέον να μάθει να στέκεται στα πόδια του. Να μάθει να ανοίγει και να κλείνει την τσάντα του, καθώς και το κουτί με το κολατσιό του, να τρώει μόνο του χρησιμοποιώντας το πιρούνι και το κουτάλι, να βάζει και να βγάζει το μπουφάν του και να το κρεμάει στην κρεμάστρα, να πλένει και να σκουπίζει τα χέρια του. 

Αυτό που ίσως δεν γνωρίζετε είναι ότι η ικανότητα του παιδιού να αυτοεξυπηρετείται και να ικανοποιεί τις ανάγκες του θα το κάνει να αισθανθεί πιο σίγουρο για τον εαυτό του και για όσα μπορεί να καταφέρει τονώνοντας σημαντικά την αυτοπεποίθησή του! Ωστόσο, είναι σημαντικό και εσείς σαν γονείς να ενισχύσετε πριν την είσοδο του παιδιού στο παιδικό σταθμό τις δεξιότητες αυτονομίας του παιδιού, γιατί διαφορετικά θα νιώσει απογοητευμένο και αβοήθητο. Με υπομονή και εμπιστοσύνη στις ικανότητές του θα αποκτήσει βασικές δεξιότητες αυτονομίας και αυτοεξυπηρέτησης. Εξάλλου, ένα αυτόνομο και ανεξάρτητο παιδί θα γίνει αργότερα, σύμφωνα με τους ειδικούς ένα "δυνατό" παιδί.

4. Θα πει πιο γρήγορα "αντίο" στην πάνα!

Κάποιοι παιδικοί σταθμοί αναλαμβάνουν την εκπαίδευση του παιδιού κατά τη φάση απεξάρτησης από την πάνα, ενώ άλλοι δέχονται μόνο παιδάκια που έχουν βγάλει την πάνα. Όπως και να έχει, το σίγουρο είναι ότι ξεκινώντας το παιδί παιδικό σταθμό αργά ή γρήγορα με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών και τη δική σας υποστήριξη στο σπίτι, σύντομα θα αποχαιρετήσει την πάνα!

5. Θα πάει η γλώσσα του ροδάνι…

Αρκετά συχνά παιδιά που έχουν αργήσει να μιλήσουν ή δεν έχουν αρκετά αναπτυγμένο λόγο ή δεν μιλούν καθαρά μπορεί να ωφεληθούν από το περιβάλλον του παιδικού σταθμού. Ο λόγος είναι σαφής, καθώς στο σταθμό το παιδί χρειάζεται να εκφράσει λεκτικά τις ανάγκες του στους ενήλικες, να μιλήσει με άλλα παιδάκια για να επικοινωνήσει και να παίξει, ενώ αντίθετα στο σπίτι οι γονείς και οι οικείοι του μπορεί να αναγνωρίζουν πολύ γρήγορα τις ανάγκες του και να μην του δίνουν τον χρόνο και την ανάγκη να εκφραστεί. 

Στον παιδικό σταθμό αναγκάζεται εκ των πραγμάτων να μιλήσει πιο καθαρά, πιο αργά, πιο ολοκληρωμένα για να το καταλάβουν όλοι οι άλλοι, μεγάλοι και μικροί, πράγμα που μπορεί να μην συμβαίνει στο σπίτι, καθώς συχνά τα μέλη της οικογένειες έχουν συνηθίσει να καταλαβαίνουν τι λέει το παιδί ακόμα και αν δεν μιλάει καθαρά ή ολοκληρωμένα. Επιπλέον, η συχνή αφήγηση και η ανάγνωση παραμυθιών, τα γλωσσικά παιχνίδια, το κουκλοθέατρο, η εκμάθηση τραγουδιών και λαχνισμάτων (α μπε μπλομ, κ.ά.) βοηθούν το παιδί να μάθει τον ρυθμό και την προσωδία της ομιλίας. Καθώς όλα αυτά εξασκούνται καθημερινά, έχουν θετικό αντίκτυπο στην ανάπτυξη του λόγου, γιατί από εν δυνάμει ικανότητα μετατρέπονται σε γλωσσική δεξιότητα του παιδιού.

+ Ένας λόγος παραπάνω…

Ο παιδικός σταθμός και το νηπιαγωγείο μπορεί να έχει εξαιρετικά θετικό όφελος στα μοναχοπαίδια, αλλά και στα εσωστρεφή παιδιά. Η ενθάρρυνση της νηπιαγωγού και η συνύπαρξη με τους άλλους βοηθάνε σταδιακά τα 'κλειστά" παιδιά να απελευθερωθούν και να εκφραστούν με ποικίλους τρόπους, ενώ τα μοναχοπαίδια αισθάνονται να κατεβαίνουν λίγο από τον "θρόνο" τους και ενθαρρύνονται να μοιράζονται από παιχνίδια μέχρι σκέψεις και συναισθήματα με τους συνομήλικους τους.

Φλώρα Κασσαβέτη
Με τη συνεργασία της Χριστίνας Παπαγιαννίδου -νηπιαγωγός, ΜΑ in Education.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου