Το βρέφος συνήθως κλείνοντας τους 8 μήνες αρχίζει να εξερευνά το περιβάλλον, αφού έχει κατακτήσει την ικανότητα να μετακινείται μόνο του εκεί που αυτό επιθυμεί. Μετά την κατάκτηση της αυτόβουλης μετακίνησης στον χώρο θα μπορούσαμε να πούμε, ότι το βρέφος αρχίζει να αναπτύσσει τη δημιουργικότητά του.
Πραγματικά, παρατηρώντας ένα βρέφος διαπιστώνουμε πως, αν του βάλετε ένα εμπόδιο ή εάν προσπαθήσετε να το μπερδέψετε σε κάτι που επιδιώκει θα σας εντυπωσιάσει η επιμονή του να βρει τρόπους, ώστε να κάνει αυτό που θέλει. Αν πάλι το περιορίσετε ή το αποτρέψετε, θα αρχίσει να κλαίει από θυμό και αγανάκτηση που δεν το αφήνετε να κάνει αυτό που θέλει. Αυτή, λοιπόν, η ικανότητα να δοκιμάζει ή να επινοεί διαφορετικούς τρόπους, ώστε να ολοκληρώσει κάτι που επιθυμεί ονομάζεται δημιουργικότητα. Οι περισσότεροι γονείς βέβαια, ενώ διαπιστώνουν ότι το παιδί τους είναι έξυπνο και δραστήριο, αρκετές φορές φοβούνται ότι η διαρκής αναζήτησή του μπορεί να το οδηγήσει σε κάποιο ατύχημα.
Πραγματικά, παρατηρώντας ένα βρέφος διαπιστώνουμε πως, αν του βάλετε ένα εμπόδιο ή εάν προσπαθήσετε να το μπερδέψετε σε κάτι που επιδιώκει θα σας εντυπωσιάσει η επιμονή του να βρει τρόπους, ώστε να κάνει αυτό που θέλει. Αν πάλι το περιορίσετε ή το αποτρέψετε, θα αρχίσει να κλαίει από θυμό και αγανάκτηση που δεν το αφήνετε να κάνει αυτό που θέλει. Αυτή, λοιπόν, η ικανότητα να δοκιμάζει ή να επινοεί διαφορετικούς τρόπους, ώστε να ολοκληρώσει κάτι που επιθυμεί ονομάζεται δημιουργικότητα. Οι περισσότεροι γονείς βέβαια, ενώ διαπιστώνουν ότι το παιδί τους είναι έξυπνο και δραστήριο, αρκετές φορές φοβούνται ότι η διαρκής αναζήτησή του μπορεί να το οδηγήσει σε κάποιο ατύχημα.
Συχνά, περιορίζουν ή αποτρέπουν το βρέφος να κάνει αυτά που θέλει. Τα πολλά "μη", "όχι" και τα "πρέπει" σε μεγαλύτερη ηλικία μαθαίνουν το παιδί να υπακούει σε κανόνες και να ακολουθεί μία συγκεκριμένη πορεία στη ζωή του. Το παιδί κατευθυνόμενο από πολλά όρια δεν αφήνεται να εξερευνήσει τον κόσμο και δεν αναπτύσσει δικές του ιδέες και απαντήσεις στα προβλήματά του.
Όταν το περιορίζουμε και του κάνουμε συνεχώς παραινέσεις όπως "δεν είναι για σένα αυτό" ή "άστο να το κάνει η μαμά, εσύ είσαι μικρός ακόμα" παγιδεύουμε την παιδική του δημιουργικότητα και σκέψη και δεν το αφήνουμε να εξελίξει τις ικανότητές του.
Μία υπερπροστατευτική ανατροφή μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την αυτοπεποίθηση του παιδιού, η οποία είναι απαραίτητη για να καλλιεργηθεί η πρωτοβουλία. Εάν εμείς οι ίδιοι δίνουμε στο παιδί μας τη δυνατότητα να δοκιμάζει μόνο του απλές δραστηριότητες αλλά και μαζί μας πιο δύσκολες, τότε το βοηθάμε να εξερευνά, να προσπαθεί και τέλος να μαθαίνει (π.χ. φερόμαστε συνεργατικά ή ζητάμε από αυτό να κάνει το καλύτερο που μπορεί), με αυτό τον τρόπο συμβάλουμε στην ανάπτυξη της δημιουργικότητας.
Η γνώμη του ειδικού
Πολλές φορές οι γονείς βλέπουν το παιδί τους να μεγαλώνει με μειωμένη διάθεση για νέες εμπειρίες. Είναι διστακτικό, επιφυλακτικό να δοκιμάσει, αλλά και να συμμετέχει σε νέες δραστηριότητες. Συχνά οι γονείς το συγκρίνουν με αλλά παιδιά και αναρωτιούνται μήπως κάνουν κάτι λάθος. Όλες οι ηλικίες έχουν κινδύνους, όμως όταν αναθρέφουμε το παιδί μας με λιγότερα "μη" και "όχι" το αφήνουμε να μεγαλώσει ελευθέρα δοκιμάζοντας τις δυνάμεις και τη δημιουργικότητά του.
Στέλιος Μαντούδης, Αναπτυξιακός Εργοθεραπευτής
Μία υπερπροστατευτική ανατροφή μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την αυτοπεποίθηση του παιδιού, η οποία είναι απαραίτητη για να καλλιεργηθεί η πρωτοβουλία. Εάν εμείς οι ίδιοι δίνουμε στο παιδί μας τη δυνατότητα να δοκιμάζει μόνο του απλές δραστηριότητες αλλά και μαζί μας πιο δύσκολες, τότε το βοηθάμε να εξερευνά, να προσπαθεί και τέλος να μαθαίνει (π.χ. φερόμαστε συνεργατικά ή ζητάμε από αυτό να κάνει το καλύτερο που μπορεί), με αυτό τον τρόπο συμβάλουμε στην ανάπτυξη της δημιουργικότητας.
Η γνώμη του ειδικού
Πολλές φορές οι γονείς βλέπουν το παιδί τους να μεγαλώνει με μειωμένη διάθεση για νέες εμπειρίες. Είναι διστακτικό, επιφυλακτικό να δοκιμάσει, αλλά και να συμμετέχει σε νέες δραστηριότητες. Συχνά οι γονείς το συγκρίνουν με αλλά παιδιά και αναρωτιούνται μήπως κάνουν κάτι λάθος. Όλες οι ηλικίες έχουν κινδύνους, όμως όταν αναθρέφουμε το παιδί μας με λιγότερα "μη" και "όχι" το αφήνουμε να μεγαλώσει ελευθέρα δοκιμάζοντας τις δυνάμεις και τη δημιουργικότητά του.
Στέλιος Μαντούδης, Αναπτυξιακός Εργοθεραπευτής
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου