Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου 2016

Η υπέρταση ευθύνεται για τις κακές σχολικές επιδόσεις & τη δυσκολία συγκέντρωσης

 Η υπέρταση επιδρά αρνητικά στον εγκέφαλο των παιδιών και των εφήβων
Την τελευταία δεκαετία, οι αντιλήψεις για την υπέρταση στα παιδιά και στους εφήβους έχουν αλλάξει σημαντικά. Κατ’ αρχήν, η υπέρταση στα παιδιά και στους εφήβους είναι σήμερα συχνότερη απ’ όσο πιστεύουν οι περισσότεροι. Επιπλέον, υπάρχουν αυξανόμενες ενδείξεις, ότι τις δύο τελευταίες δεκαετίες η μέση αρτηριακή πίεση και κατά συνέπεια και η συχνότητα εμφάνισης υπέρτασης στα παιδιά και τους εφήβους αυξάνονται.

Η εν λόγω αύξηση αποδίδεται κυρίως, αλλά όχι πλήρως, στην αυξανόμενη παιδική και εφηβική παχυσαρκία, η οποία είναι εξαιρετικά συχνή και στην Ελλάδα. Φαίνεται, όμως, ότι ανεξάρτητα από το σωματικό βάρος και άλλα στοιχεία του σύγχρονου τρόπου ζωής, όπως η έλλειψη άσκησης, η καθιστική ζωή και ο χρόνος που διαθέτουν τα παιδιά μπροστά σε οθόνες (τηλεόραση, ηλεκτρονικός υπολογιστής) συνδέονται με την αρτηριακή πίεση.


Τέλος, μακροχρόνιες μελέτες έχουν δείξει ότι η αυξημένη αρτηριακή πίεση στην παιδική και εφηβική ηλικία συχνά εξελίσσεται σε υπέρταση στην ενήλικη ζωή (φαινόμενο tracking), το οποίο έχει όχι μόνο επιδημιολογική, αλλά και κλινική σημασία. Οι παρατηρήσεις αυτές δείχνουν ότι η ιδιοπαθής υπέρταση των ενηλίκων έχει τις ρίζες της στην παιδική και στην εφηβική ηλικία.

Η υπέρταση έχει αρνητική επίδραση στον εγκέφαλο των παιδιών και των εφήβων, σύμφωνα με μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα. Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή Μαρκ Λάντε της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Ρότσεστερ της Νέας Υόρκης, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό παιδιατρικής "Journal of Pediatrics", συνέκριναν δύο ομάδες παιδιών και εφήβων δέκα έως 18 ετών, αποτελούμενες από 75 άτομα η κάθε μία.

Η μία ομάδα είχε διαγνωσθεί με υπέρταση πρόσφατα, ενώ η άλλη δεν είχε τέτοιο πρόβλημα. Και οι δύο ομάδες κλήθηκαν να κάνουν τα ίδια γνωσιακά - νοητικά τεστ (μνήμης, ταχύτητας σκέψης, λεκτικής ικανότητας, κ.ά.).

Διαπιστώθηκε ότι όσοι νέοι είχαν υπέρταση, εμφάνισαν χειρότερες επιδόσεις, έχοντας χειρότερη μνήμη, μεγαλύτερη δυσκολία συγκέντρωσης της προσοχής, οργανωμένης σκέψης, κ.ά. Πάντως οι διαφορές δεν ήσαν μεγάλες, ενώ οι επιδόσεις και των δύο ομάδων κινούνταν γενικά εντός των φυσιολογικών ορίων.

Οι επιστήμονες επεσήμαναν ότι τα υπερταστικά παιδιά δεν έχουν έκπτωση νοητικών λειτουργιών, απλώς αποδίδουν λιγότερο καλά σε σχέση με τα παιδιά χωρίς υπέρταση. Αυτό πάντως θα μπορούσε να τους φέρει σε μειονεκτική θέση στο σχολείο ή αργότερα στην αγορά εργασίας.

Όπως είπε ο Λάντε, προς το παρόν παραμένει άγνωστο κατά πόσο στον εγκέφαλο των υπερτασικών παιδιών συμβαίνουν νευροβιολογικές αλλαγές, που θα μπορούσαν να εξηγήσουν τη σχετική υστέρησή τους στα τεστ. Το ζήτημα αυτό απαιτεί έρευνα με τεχνικές εγκεφαλικής απεικόνισης και θα μελετηθεί στο μέλλον. Θα εξετασθεί επίσης, κατά πόσο η θεραπεία με αντιυπερτασικά φάρμακα, σωστή διατροφή ή σωματική άσκηση βελτιώνει τις επιδόσεις των παιδιών.

Επίσης, παρατηρήθηκε ότι τα παιδιά με διαταραχές ύπνου έχουν συχνότερα υπέρταση. Μια πρόσφατη έρευνα στις ΗΠΑ διαπίστωσε ότι το 3,5% των παιδιών ηλικίας τριών έως 18 ετών πάσχουν από υπέρταση.

Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου