Παρασκευή 27 Μαρτίου 2015

Ποια είναι η σωστή ηλικία για τον παιδικό σταθμό;

 6 διασκεδαστικοί τρόποι για να μάθει το παιδί το αλφάβητο!
Παρότι πολλοί παιδικοί σταθμοί δέχονται παιδιά από την ηλικία των 6 μηνών, η πιο συνηθισμένη ηλικία εισαγωγής στον παιδικό σταθμό είναι τα 3 - 4 έτη (
προνήπιο). Δεν είναι σπάνιο οι γονείς να αναρωτιούνται αν το παιδί τους είναι έτοιμο για τον σταθμό, αλλά τι σημαίνει "έτοιμο";

Πότε πρέπει να αρχίσω να ετοιμάζω το παιδί μου για το σχολείο;

Έχετε ήδη αρχίσει. Όλες οι εμπειρίες, είτε στο σπίτι, είτε στον παιδικό σταθμό, εφόσον είναι ορθά δομημένες και ενθαρρύνουν το παιδί στην ανάπτυξή του, το προετοιμάζουν ταυτόχρονα για το σχολείο. Όσο νωρίτερα, τόσο καλύτερα: γνωρίζουμε από μελέτες ότι τα παιδιά που ξεκινούν νωρίς την εκπαίδευσή τους (κοινωνικοποίηση, ομαδικό παιχνίδι, εκπαιδευτικό παιχνίδι, κλπ), έχουν αργότερα καλύτερες επιδόσεις στο σχολείο. Μη σάς φανεί παράξενο: οι καλύτερες επιδόσεις στο σχολείο συνδέονται με καλύτερη κοινωνικοοικονομική εξέλιξη, και καλύτερη υγεία.

  • Ομαδικό παιχνίδι και συναναστροφή με άλλα παιδιά
  • Ήρεμο οικογενειακό περιβάλλον που ενθαρρύνει το παιδί να ρωτάει
  • Εκπαιδευτικά παιχνίδια (αριθμοί, λέξεις, ώρα, κ.λπ.)
  • Καλό παράδειγμα - το παιδί σας θα μάθει να συζητάει, όχι όπως το καθοδηγείτε να συζητά, αλλά όπως συζητάτε εσείς μεταξύ σας
Ποιοι παράγοντες καθορίζουν την ετοιμότητα του παιδιού μου;
  • Γενική υγεία - σωματική και πνευματική ανάπτυξη
  • Συναισθηματική ανάπτυξη - έκφραση συναισθημάτων, κατανόηση των συναισθημάτων των άλλων, διάλογος, συνεργασία
  • Επιθυμία για μάθηση
  • Γλώσσα - λεξιλόγιο, γραφή, ζωγραφική
  • Γενικές γνώσεις και συσχετισμοί - ήχος/γράμμα, αριθμοί/ποσότητες
Ποιοι παράγοντες καθορίζουν την ετοιμότητα του σχολείου για το παιδί μου;
  • Προετοιμασία παιδιού - αποχωρισμός από γονείς, διαφορετικές κουλτούρες
  • Διαμόρφωση σχέσεων ανάμεσα στα παιδιά
  • Προσπάθεια κάλυψης των αναγκών του κάθε παιδιού μέσα σε μία κοινή τάξη
  • Εγρήγορση - ταχεία παρέμβαση στα παιδιά που υστερούν, συμμετοχή των γονέων
  • Δάσκαλοι - ενθάρρυνση για βελτίωση
  • Ισχυρή ηγεσία - ανάληψη ευθύνης
Ποιες είναι οι πιο συχνές λανθασμένες αντιλήψεις;
  • Τα παιδιά μαθαίνουν μόνο στο σχολείο
  • Η ετοιμότητα του παιδιού εξαρτάται από το παιδί
  • Η ετοιμότητα του παιδιού μετριέται εύκολα
  • Η ετοιμότητα του παιδιού είναι θέμα ωριμότητας
  • Τα παιδιά είναι έτοιμα όταν μπορούν να καθίσουν ήσυχα στο θρανίο
  • Τα παιδιά που δεν είναι έτοιμα δεν πρέπει να πάνε σχολείο
Πώς θα καταλάβω ότι το παιδί μου είναι έτοιμο;
  • Δεν έχει σοβαρές σωματικές ή πνευματικές δυσκολίες (συζητήστε με παιδίατρο)
  • Είναι ικανό να αποχωριστεί τούς γονείς του για αρκετές ώρες τη φορά
  • Παίζει καλά με τα άλλα παιδιά
  • Περιμένει τη σειρά του
  • Μπορεί να ακολουθήσει οδηγίες σε ομαδικές δραστηριότητες
  • Λέει ιστορίες, και μοιράζεται προσωπικές εμπειρίες
Αν ανησυχείτε ότι το παιδί σας μπορεί να μην είναι έτοιμο για το σχολείο, συζητήστε με τον παιδίατρό σας. Τα παιδιά που δεν μπορούν να πάνε σε «κανονικό σχολείο» είναι ελάχιστα (λιγότερο από 2%).

Παναγιώτης Ρενιέρης, MD, FAAP

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου