Μια από τις μεγαλύτερες και πιο σημαντικές αλλαγές στη ζωή του παιδιού είναι η στιγμή που καλείται να περάσει για πρώτη φορά τις πύλες του Δημοτικού σχολείου. Στην Ελλάδα, μοναδικό κριτήριο για να εγγραφεί το παιδί στην Α' Δημοτικού είναι η χρονολογική του ηλικία. Αρκεί όμως μόνο αυτό; 1 στα 4 παιδιά παρουσιάζουν Μαθησιακές Δυσκολίες στο Σχολείο, κάτι που θα μπορούσε να έχει προληφθεί με έγκαιρη διάγνωση. Γιατροί και εκπαιδευτικοί γνωρίζουν, ότι η “σωστή” ηλικία δεν αρκεί για να εισαχθεί ομαλά το παιδί στο Δημοτικό, μιας και καθένα έχει το δικό του ατομικό ρυθμό ανάπτυξης.
Λαμβάνοντας αυτά υπ' όψιν, η παιδίατρος - αναπτυξιολόγος Λωρέττα Θωμαΐδου και ο αναπτυξιακός εργοθεραπευτής Στέλιος Μαντούδης συνεργάστηκαν και δημιούργησαν το Α΄ ΤΕΣΤ, το πρώτο Ελληνικό Τεστ Ανίχνευσης για παιδιά προσχολικής ηλικίας, που σταθμίστηκε σε 2.000 φυσιολογικά παιδιά και βραβεύτηκε το 2008 από την Ελληνική Παιδιατρική Εταιρεία, ενώ χορηγείται και στην Παιδιατρική κλινική του Νοσοκομείου Παίδων “Αγλαΐα Κυριακού”.
Τι είναι το Α' ΤΕΣΤ
Το Α΄ ΤΕΣΤ δεν είναι τεστ νοημοσύνης. Είναι ανιχνευτικό Τεστ, που σχεδιάστηκε για να απαντήσει με απλό και αξιόπιστο τρόπο στο ερώτημα “Είναι το παιδί έτοιμο να φοιτήσει στο σχολείο;” Απευθύνεται σε όλα τα φυσιολογικά παιδιά νηπιαγωγείου 5 - 6 ετών, τα οποία πρόκειται να εγγραφούν την επόμενη χρονιά στην Α' Δημοτικού.
Είναι απλό, σύντομο, εύχρηστο και ευχάριστο στην εφαρμογή του. Είναι πολυθεματικό, περιλαμβάνει δραστηριότητες, όπως παιχνίδια, παζλ και εικόνες και ο συνολικός χρόνος διάρκειάς του είναι μόλις 10 λεπτά.
Με το Α' ΤΕΣΤ εντοπίζονται έγκαιρα τα παιδιά που εμφανίζουν δυσκολίες στη συμπεριφορά τους, στη συγκέντρωση προσοχής τους, στη γλωσσική και γνωστική τους ικανότητα, στον τρόπο που γράφουν και ζωγραφίζουν. Είναι δεδομένο, ότι οι δυσκολίες αυτές εάν αντιμετωπισθούν έγκαιρα προλαμβάνουν την εκδήλωση μσαθησιακών δυσκολιών, οι οποίες είναι δυνατόν να οφείλονται σε αδιάγνωστες δυσκολίες στην ομιλία, στους λεπτούς χειρισμούς, στην όραση, κ.λπ.
Η δομή της δοκιμασίας του Α' ΤΕΣΤ βασίζεται σε συγκεκριμένους αναπτυξιακούς τομείς, ιδιαίτερα σημαντικούς για τη μαθησιακή ικανότητα του παιδιού, η οποία είναι σύνθετη και περιλαμβάνει πολλές επιμέρους ικανότητες. Συγκεκριμένα, αξιολογεί τα ακόλουθα χαρακτηριστικά: τον οπτικοκινητικό συντονισμό, την οπτική αντίληψη, την αδρή κινητικότητα και τις ακολουθίες, καθώς και τις γενικές γνώσεις, την κριτική ικανότητα, τις γλωσσικές αναλογίες και την πρώιμη αφαιρετική σκέψη. Επιπλέον, ελέγχει την Υπερκινητικότητα, τη Διάσπαση Προσοχής και τη Συμπεριφορά του παιδιού κατά τη διάρκεια της εξέτασης.
Οι απαντήσεις των παιδιών στο Τεστ ελέγχονται και αξιολογούνται μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή, κάτι που μειώνει σε σημαντικό βαθμό το υποκειμενικό στοιχείο της αξιολόγησης από τον εξεταστή και ισχυροποιεί την αξιοπιστία της δοκιμασίας.
Η χρησιμότητα του Α΄ ΤΕΣΤ
Το Α' ΤΕΣΤ απευθύνεται σε παιδιάτρους, ειδικούς θεραπευτές, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, κονωνικούς λειτουργούς, νηπιαγωγούς και δασκάλους. Τους βοηθάει να πάρουν ασφαλείς αποφάσεις στο σημαντικό και ευαίσθητο θέμα που αφορά τη σχολική ικανότητα, επάρκεια και προσαρμογή των παιδιών που παρακολουθούν και πρόκειται να εισαχθούν στην Α΄ Δημοτικού.
Οι εκπαιδευτικοί και κατ΄ επέκταση το σχολείο με τον προληπτικό έλεγχο σχολικής ετοιμότητας είναι ενημερωμένοι και καλύτερα προετοιμασμένοι για τις πιθανότητες των μαθησιακών δυσκολιών που ενδέχεται να προκύψουν, ώστε να προγραμματίσουν σωστότερα τις υπηρεσίες τους.
Παράλληλα, βοηθάει τους γονείς να αντιληφθούν έγκαιρα και να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τις δυσκολίες των παιδιών τους, εφόσον αυτές διαγνωστούν, πριν αυτές εξελιχθούν σε μαθησιακές δυσκολίες που θα εμποδίσουν την ομαλή φοίτησή τους στο σχολείο. Πολλοί γονείς εκφράζουν έντονη ανησυχία, θεωρώντας ότι το παιδί τους αντιμετωπίζει κάποιο σοβαρό πρόβλημα, κάτι που τους αγχώνει και τους προβληματίζει. Όμως, με το Α' ΤΕΣΤ, κάτι τέτοιο μπορεί να προληφθεί και να αντιμετωπιστεί με τις κατάλληλες λύσεις, ώστε το παιδί να είναι έτοιμο και ικανό να αρχίσει το σχολείο με επιτυχία.
Εάν το παιδί περάσει με επιτυχία το Τεστ, τότε είναι έτοιμο να φοιτήσει κανονικά ως “πρωτάκι”! Διαφορετικά, αν δεν περάσει και εντοπιστούν κάποιες δυσκολίες, θα πρέπει να αντιμετωπιστούν κατάλληλα. Τα παιδιά λαμβάνοντας τη σωστή αγωγή και με τον απαιτούμενο χρόνο μπορούν να αποκαταστήσουν τις παρούσες ελλιπείς ικανότητες και να προλάβουν μαθησιακές δυσκολίες και τη σχολική αποτυχία με όλες τις σοβαρές κοινωνικές και ψυχικές διαταραχές που αυτή συνεπάγεται (χαμηλή αυτοεκτίμηση, απόρριψη, διαταραχές διαγωγής, κ.λπ.)
Γι΄ αυτό και προτείνεται να πραγματοποιείται τουλάχιστον 5 - 6 μήνες προτού ξεκινήσει η σχολική χρονιά, όπου θα εισαχθεί στην Α' Δημοτικού, ώστε με τις κατάλληλες συμβουλές και τη σωστή αγωγή να υπάρχει το χρονικό περιθώριο να κατανοήσουν οι γονείς τις δυσκολίες του, να ωριμάσει αναπτυξιακά το ίδιο και να προετοιμαστεί σωστά για το σχολείο. Οι λύσεις που προτείνονται από τους ειδικούς στηρίζονται στα αποτελέσματα του Τεστ, ώστε βάσει αυτού να βοηθήσουν το παιδί να αναπτύξει τις ελλιπείς ικανότητες του. Πρόκειται για απλές και ευχάριστες δραστηριότητες για το παιδί, που θα το βοηθήσουν να ενταχθεί ομαλά στο Δημοτικό.
Το Α΄ ΤΕΣΤ δεν είναι τεστ νοημοσύνης. Είναι ανιχνευτικό Τεστ, που σχεδιάστηκε για να απαντήσει με απλό και αξιόπιστο τρόπο στο ερώτημα “Είναι το παιδί έτοιμο να φοιτήσει στο σχολείο;” Απευθύνεται σε όλα τα φυσιολογικά παιδιά νηπιαγωγείου 5 - 6 ετών, τα οποία πρόκειται να εγγραφούν την επόμενη χρονιά στην Α' Δημοτικού.
Είναι απλό, σύντομο, εύχρηστο και ευχάριστο στην εφαρμογή του. Είναι πολυθεματικό, περιλαμβάνει δραστηριότητες, όπως παιχνίδια, παζλ και εικόνες και ο συνολικός χρόνος διάρκειάς του είναι μόλις 10 λεπτά.
Με το Α' ΤΕΣΤ εντοπίζονται έγκαιρα τα παιδιά που εμφανίζουν δυσκολίες στη συμπεριφορά τους, στη συγκέντρωση προσοχής τους, στη γλωσσική και γνωστική τους ικανότητα, στον τρόπο που γράφουν και ζωγραφίζουν. Είναι δεδομένο, ότι οι δυσκολίες αυτές εάν αντιμετωπισθούν έγκαιρα προλαμβάνουν την εκδήλωση μσαθησιακών δυσκολιών, οι οποίες είναι δυνατόν να οφείλονται σε αδιάγνωστες δυσκολίες στην ομιλία, στους λεπτούς χειρισμούς, στην όραση, κ.λπ.
Η δομή της δοκιμασίας του Α' ΤΕΣΤ βασίζεται σε συγκεκριμένους αναπτυξιακούς τομείς, ιδιαίτερα σημαντικούς για τη μαθησιακή ικανότητα του παιδιού, η οποία είναι σύνθετη και περιλαμβάνει πολλές επιμέρους ικανότητες. Συγκεκριμένα, αξιολογεί τα ακόλουθα χαρακτηριστικά: τον οπτικοκινητικό συντονισμό, την οπτική αντίληψη, την αδρή κινητικότητα και τις ακολουθίες, καθώς και τις γενικές γνώσεις, την κριτική ικανότητα, τις γλωσσικές αναλογίες και την πρώιμη αφαιρετική σκέψη. Επιπλέον, ελέγχει την Υπερκινητικότητα, τη Διάσπαση Προσοχής και τη Συμπεριφορά του παιδιού κατά τη διάρκεια της εξέτασης.
Οι απαντήσεις των παιδιών στο Τεστ ελέγχονται και αξιολογούνται μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή, κάτι που μειώνει σε σημαντικό βαθμό το υποκειμενικό στοιχείο της αξιολόγησης από τον εξεταστή και ισχυροποιεί την αξιοπιστία της δοκιμασίας.
Η χρησιμότητα του Α΄ ΤΕΣΤ
Το Α' ΤΕΣΤ απευθύνεται σε παιδιάτρους, ειδικούς θεραπευτές, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, κονωνικούς λειτουργούς, νηπιαγωγούς και δασκάλους. Τους βοηθάει να πάρουν ασφαλείς αποφάσεις στο σημαντικό και ευαίσθητο θέμα που αφορά τη σχολική ικανότητα, επάρκεια και προσαρμογή των παιδιών που παρακολουθούν και πρόκειται να εισαχθούν στην Α΄ Δημοτικού.
Οι εκπαιδευτικοί και κατ΄ επέκταση το σχολείο με τον προληπτικό έλεγχο σχολικής ετοιμότητας είναι ενημερωμένοι και καλύτερα προετοιμασμένοι για τις πιθανότητες των μαθησιακών δυσκολιών που ενδέχεται να προκύψουν, ώστε να προγραμματίσουν σωστότερα τις υπηρεσίες τους.
Παράλληλα, βοηθάει τους γονείς να αντιληφθούν έγκαιρα και να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τις δυσκολίες των παιδιών τους, εφόσον αυτές διαγνωστούν, πριν αυτές εξελιχθούν σε μαθησιακές δυσκολίες που θα εμποδίσουν την ομαλή φοίτησή τους στο σχολείο. Πολλοί γονείς εκφράζουν έντονη ανησυχία, θεωρώντας ότι το παιδί τους αντιμετωπίζει κάποιο σοβαρό πρόβλημα, κάτι που τους αγχώνει και τους προβληματίζει. Όμως, με το Α' ΤΕΣΤ, κάτι τέτοιο μπορεί να προληφθεί και να αντιμετωπιστεί με τις κατάλληλες λύσεις, ώστε το παιδί να είναι έτοιμο και ικανό να αρχίσει το σχολείο με επιτυχία.
Εάν το παιδί περάσει με επιτυχία το Τεστ, τότε είναι έτοιμο να φοιτήσει κανονικά ως “πρωτάκι”! Διαφορετικά, αν δεν περάσει και εντοπιστούν κάποιες δυσκολίες, θα πρέπει να αντιμετωπιστούν κατάλληλα. Τα παιδιά λαμβάνοντας τη σωστή αγωγή και με τον απαιτούμενο χρόνο μπορούν να αποκαταστήσουν τις παρούσες ελλιπείς ικανότητες και να προλάβουν μαθησιακές δυσκολίες και τη σχολική αποτυχία με όλες τις σοβαρές κοινωνικές και ψυχικές διαταραχές που αυτή συνεπάγεται (χαμηλή αυτοεκτίμηση, απόρριψη, διαταραχές διαγωγής, κ.λπ.)
Γι΄ αυτό και προτείνεται να πραγματοποιείται τουλάχιστον 5 - 6 μήνες προτού ξεκινήσει η σχολική χρονιά, όπου θα εισαχθεί στην Α' Δημοτικού, ώστε με τις κατάλληλες συμβουλές και τη σωστή αγωγή να υπάρχει το χρονικό περιθώριο να κατανοήσουν οι γονείς τις δυσκολίες του, να ωριμάσει αναπτυξιακά το ίδιο και να προετοιμαστεί σωστά για το σχολείο. Οι λύσεις που προτείνονται από τους ειδικούς στηρίζονται στα αποτελέσματα του Τεστ, ώστε βάσει αυτού να βοηθήσουν το παιδί να αναπτύξει τις ελλιπείς ικανότητες του. Πρόκειται για απλές και ευχάριστες δραστηριότητες για το παιδί, που θα το βοηθήσουν να ενταχθεί ομαλά στο Δημοτικό.
Που εφαρμόζεται:
Σήμερα στην Ελλάδα έχει δημιουργηθεί ένα Πανελλήνιο Δίκτυο από ειδικά εκπαιδευμένους συνεργάτες, παιδίατρους και ειδικούς θεραπευτές, οι οποίοι είναι εξουσιοδοτημένοι να χορηγούν το Α' ΤΕΣΤ, καθώς και στο Νοσοκομείο Παίδων Αγλαΐα Κυριακού (τηλ.: 213 20.09.198). Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα του www.atest.gr/συνεργάτες, για να βρείτε τον πλησιέστερο συνεργάτη και για περισσότερες πληροφορίες 210 76.01.651.
Έλσα Αρκοπούλου
www.yeskid.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου