Άλλη μια σχολική χρονιά έφτασε στο τέλος της και τώρα εμείς οι γονείς καλούμαστε να συναναστραφούμε τα παιδιά μας με έναν διαφορετικό τρόπο από ότι μέσα στον χειμώνα. Ποια είναι η θέση μας ως διαπαιδαγωγοί των παιδιών μας, τα οποία καθ' όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς τηρούν όρια και σχολικούς κανόνες, τώρα στις διακοπές;
Ποια είναι τα όρια που έχουμε να θέσουμε στα παιδιά μας τώρα που δεν θα πηγαίνουν στο σχολείο; Ποιές είναι οι εμπειρίες που θα τα βοηθήσουν να προωθήσουν το γνωστικό και συναισθηματικό τους επίπεδο;
"Η παραλία είναι μεγάλο σχολείο". Ας κρατήσουμε αυτή τη φράση. Αν πηγαίνουμε όλοι μαζί διακοπές, έστω για 5 μέρες, ας έχουμε στο νου μας τη σπουδαία συμβολή μας στη διαπαιδαγώγηση των παιδιών μας.
Πώς κατεβαίνουμε στην παραλία; Όλοι μαζί; Η μαμά με τα παιδιά προπορεύεται; Πώς πηγαίνουμε για φαγητό; Πώς αντιμετωπίζουμε τη γκρίνια που σίγουρα προκύπτει; Ποιος λύνει τις διαφορές μεταξύ των παιδιών; Έχουμε δικό μας οικογενειακό ρυθμό στο τι θα κάνουμε ή ακολουθούμε ένα "καλοκαιρινό" πρόγραμμα γιατί πρέπει; Είμαστε μόνοι ή με παρέα;
Οι απαντήσεις στα παραπάνω και τόσα άλλα όμοια ερωτήματα σχετίζονται με το πώς αντιμετωπίζουμε τα "καλοκαιρίνα" παιδιά μας, και γενικότερα αντιπροσωπεύουν τον τρόπο επικοινωνίας της οικογένειάς μας. Η αλήθεια είναι ότι, ενώ οι ειδικοί μιλάμε για κανόνες μέσα στη χρονιά, προτείνουμε συχνά το καλοκαίρι να χαλαρώνουμε. Όμως, έχει φανεί ότι τα καλύτερα όρια και η ανάπτυξη της υγιούς οικογενειακής επικοινωνίας έρχονται σε χρονικές φάσεις όπως οι διακοπές.
Πιο συγκεκριμένα, στις καλοκαιρινές διακοπές που (ξε-)φεύγουμε όλοι από το πρόγραμμα, πρώτα εμείς οι γονείς δυσκολευόμαστε με αυτό. Πολλοί γονείς φοβούμενοι την αλλαγή, εξοπλίζονται με πολλά παιχνίδια και gadgets, τα οποία δεν αποχωρίζονται ούτε στο καλοκαιρινό σπίτι. Πώς δεν θα μας αφορά στις καλοκαιρινές μας διακοπές όλο αυτό;
Νο 1: Ας οργανώσουμε τις διακοπές μας έτσι ώστε να βρεθούμε καλύτερα οι γονείς.
Αυτό σημαίνει ότι μέσα στο απαιτητικό πλαίσιο της γονικότητας, οι καλοκαιρινές διακοπές μπορούν να είναι η αρχή για παραπάνω φροντίδα στη σχέση του ζευγαριού. Τα παιδιά μπορούν να περιμένουν, ώσπου οι γονείς να τελειώσουν πρώτα τον καφέ τους και μετά να κατέβουν στην παραλία. Τα παιδιά μπορούν να παίξουν με άλλα παιδιά στην αμμουδιά και οι γονείς να ανταλλάξουν ένα τρυφερό βλέμμα και έναν καλό λόγο. Τα παιδιά μπορούν να περιμένουν όταν οι γονείς μιλάνε μεταξύ τους, και μετά οι γονείς θα είναι διαθέσιμοι για όποια συναναστροφή με τα παιδιά τους. Τα παιδιά μαθαίνουν ότι το ζευγάρι είναι ομάδα και ο ένας δίνει στον άλλο προτεραιότητα.
Νο 2: Στις διακοπές είναι καλή στιγμή να κοπεί η πάνα, το μπιμπερό, η πιπίλα ή ο ύπνος με τα παιδιά.
Σε αντίθεση με ό,τι γίνεται συνήθως, οι διακοπές ενδείκνυνται για τα παραπάνω. Ας αποφύγουμε την χαλάρωση που οδηγεί σε χάσιμο ορίων, π.χ. στον ύπνο, ή χαμένες ευκαιρίες να προωθήσουμε το μεγάλωμα των παιδιών μας.
Νο 3: Οι διακοπές είναι καλή περίοδος για να εμφυσήσουμε το εσωτερικό κίνητρο στα παιδιά μας.
Νο 4: Οι διακοπές ΔΕΝ είναι για να γεμίζουμε μπαταρίες.
Δηλαδή όλη η χρονιά είναι καταστροφική και εξουθενωτική; Ότι πρέπει να "σώσουμε" σε 15 μέρες ό,τι "χαλάει" 11,5 μήνες; Δηλαδή, ποτέ μέσα στον χειμώνα δεν μπορούμε να είμαστε χαρούμενοι και ευχάριστοι; Για σκεφτείτε το!
Καλό Καλοκαίρι!!!
Σίλεια Δημουλή, Ψυχολόγος
www.e-psychology.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου