Τρίτη 10 Ιουνίου 2014

Παιδικός Σταθμός ή Νηπιαγωγείο;

Τι πρέπει να γνωρίζει πριν το προνήπιο
Για πολλά χρόνια οι έννοιες παιδικός σταθμός και νηπιαγωγείο ήταν συνυφασμένες και, για πολλούς, σχεδόν ταυτόσημες. Οι σύγχρονες εκπαιδευτικές απαιτήσεις, όμως, επέβαλλαν τον διαχωρισμό όχι μόνο τυπικά, αλλά και ουσιαστικά. Εδώ και λίγα χρόνια, το νηπιαγωγείο αποτελεί έναν διετή κύκλο που είναι τμήμα της πρωτοβάθμιας και όχι της προσχολικής εκπαίδευσης. Επιπρόσθετα, το ένα έτος εντάχθηκε στην υποχρεωτική εκπαίδευση. 

Λίγα χρόνια πριν, κάποιο παιδί μπορούσε να εγγραφεί στην Α’ Δημοτικού χωρίς να έχει παρακολουθήσει καθόλου το νηπιαγωγείο και να ανταποκριθεί πολύ καλά στις απαιτήσεις της τάξης. Πιο συγκεκριμένα, τα παιδιά στο νηπιαγωγείο είχαν να αντιμετωπίσουν ένα πρόγραμμα αρκετά εύκολο σε εκπαιδευτική ουσία. Αναγνώριση σχημάτων, χρωμάτων, κάποιες προγραφικές ασκήσεις και γνωριμία με τους αριθμούς. Συνεπώς, ο ρόλος του νηπιαγωγείου ήταν πολύ κοντά σε αυτόν του παιδικού σταθμού: φύλαξη των παιδιών σε ένα περιβάλλον που τους προσθέτει κάποιες πινελιές εκπαίδευσης. Γι’ αυτό το λόγο κάθε παιδικός σταθμός μπορούσε να έχει και νηπιακό τμήμα.

Από τη στιγμή, όμως, που, πλέον, ένα μεγάλο κομμάτι των διδακτικών στόχων που είχε η Α’ Δημοτικού, έχει μετατεθεί στα δύο χρόνια του Νηπιαγωγείου, η παράκαμψή της βαθμίδας δεν είναι εφικτή. Με το γνώμονα αυτό, η Πολιτεία θέσπισε το θεσμό του υποχρεωτικού νηπιαγωγείου: κάθε παιδί που εγγράφεται στην Α’ Δημοτικού, πρέπει να έχει φοιτήσει ένα τουλάχιστον χρόνο στο νηπιαγωγείο. Αποτέλεσμα είναι το ίδιο το πρόγραμμα του νηπιαγωγείου να έχει μεταβληθεί. 


Ο πρώτος χρόνος του, το παλαιό προνήπιο (δηλαδή παιδιά ηλικίας τεσσάρων ετών), περιλαμβάνει ασκήσεις πρώιμης γραφής, ανάγνωσης και αριθμούς. Ο δεύτερος χρόνος του, το παλαιό νήπιο (δηλαδή παιδιά ηλικίας πέντε ετών), περιλαμβάνει κανονικές ασκήσεις ανάγνωσης, γραφής και αριθμητικής. Όλα αυτά, βέβαια, γίνονται και με πολύ δημιουργικό παιχνίδι.

Τι πρέπει να επιλέξω για το παιδί: νηπιαγωγείο ή παιδικό σταθμό;

Η απάντηση εξαρτάται απόλυτα από την ηλικία του παιδιού: μέχρι το τρίτο έτος της ηλικίας του, το παιδί δεν πρέπει να επιβαρυνθεί με ένα κανονικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Συνεπώς, εφόσον οι γονείς εργάζονται και δεν είναι πρακτικά εφικτό το παιδί να μείνει σπίτι, πρέπει να επιλέξουμε έναν καλό παιδικό σταθμό, δίνοντας έμφαση στους χώρους, τη φροντίδα, την καθαριότητα του χώρου.

Από το τέταρτο έτος της ηλικίας του, όμως, το παιδί είναι έτοιμο, σταδιακά, μέσα από το παιχνίδι να μπει στην εκπαιδευτική διαδικασία. Μάλιστα, όσο νωρίτερα γίνει αυτό, τόσο πιο ομαλή είναι η ένταξη. Στην περίπτωση αυτή, το παιδί πρέπει να φοιτήσει σε κανονικό νηπιαγωγείο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου