Ο παιδικός σταθμός και το νηπιαγωγείο είναι οι πρώτες μικρές ομάδες κοινωνίας που συναντά το παιδί, καθώς μεγαλώνει. Και τα δυο αποτελούν μέρος της προσχολικής αγωγής στη χώρα μας, που συμβάλλουν στη σωστή και ολοκληρωμένη ανάπτυξη του παιδιού.
Κατά την προσχολική ηλικία εμφανίζονται οι βασικές δομές της νοητικής λειτουργίας και της γενικής νοημοσύνης του παιδιού. Το παιδί αρχίζει να χρησιμοποιεί τη γλώσσα ως μέσο επικοινωνίας και καθοδήγησης των ενεργειών του. Γι’ αυτό οι περιβαλλοντικοί παράγοντες το διάστημα αυτό πρέπει να παρέχουν ποσότητα και ποιότητα ερεθισμάτων, ώστε να έχουν τη μέγιστη αποδοτικότητα.
Τον κύριο λόγο εδώ έχει το περιβάλλον της οικογένειας, που αποτελεί βασική πηγή των πρώτων εμπειριών του παιδιού. Έρευνες έχουν δείξει, ότι τα παιδιά που περνούν τα πρώτα χρόνια της ζωής τους σε ένα οικογενειακό περιβάλλον, όπου η ποσότητα και η ποιότητα των εμπειριών και των ευκαιριών για μάθηση που τους παρέχεται είναι μηδαμινή, τότε παρουσιάζουν μια συνεχώς αυξανόμενη μείωση των νοητικών και γλωσσικών τους ικανοτήτων, αλλά και της γενικότερης πορείας της ανάπτυξής τους.
Ο παιδικός σταθμός και το νηπιαγωγείο παίζουν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη του παιδιού σε όλους τους τομείς και μπορούν να χρησιμεύσουν ως μέσα για μια έγκαιρη και σκόπιμη αντισταθμιστική παρέμβαση.
Ένα οργανωμένο και σωστά δομημένο πρόγραμμα μέσα σε ένα λειτουργικό περιβάλλον προσφέρει στα παιδιά πλούσιες εμπειρίες μέσα από εκπαιδευτικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες.
Καταρχήν το παιδί μέσα από τη συνύπαρξή του με άλλα παιδάκια, αλλά και με τη δασκάλα ή παιδαγωγό του εντάσσεται σε μια μικρή, όμως σημαντική κοινωνία, όπου μαθαίνει να επικοινωνεί με τους άλλους, να μοιράζεται, να συνεργάζεται, να ακολουθεί κανόνες και να πειθαρχεί.
Επίσης, σιγά-σιγά μαθαίνει να αυτοεξυπηρετείται σε βασικές ανάγκες του, όπως η τουαλέτα, το φαγητό και το ντύσιμο.
Με τη συντροφιά και το παιχνίδι με τα άλλα παιδάκια ανεξαρτητοποιείται από την οικογένειά του (στο μικρό βαθμό βέβαια που μπορούμε να μιλάμε για ανεξαρτησία σε αυτήν την ηλικία) και μοιράζεται βιώματα και εμπειρίες ξεπερνώντας φόβους και ανασφάλειες.
Μέσα από την καθημερινή και συνεχή επικοινωνία του με τα άλλα παιδάκια καλλιεργεί τον λόγο του, ενώ συγχρόνως μέσα από εκπαιδευτικές δραστηριότητες που σχετίζονται με τη νόηση αποκτά μικρές, αλλά σημαντικές βάσεις που σχετίζονται με το σχολείο. Έτσι, μαθαίνει από νωρίς τα γράμματα της αλφάβητου, φτιάχνει πολύ μικρές λεξούλες και γνωρίζει αριθμούς.
Σε ένα περιβάλλον, λοιπόν, που του προσφέρει αγάπη και φροντίδα και με γνώση και εμπειρία του παρέχει πλούσια ερεθίσματα, το παιδί αναπτύσσεται κινητικά, νοητικά, συναισθηματικά και κοινωνικά.
Έλσα Αρκοπούλου
www.yeskid.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου