Παρασκευή 4 Δεκεμβρίου 2015

Παιδικός σταθμός: Το πρώτο ταξίδι του παιδιού στη χώρα των άλλων

group of young children during story time at the library
"Είναι άραγε το παιδί μου σε καλά χέρια; Του συμπεριφέρονται σωστά; Περνάει καλά τις ώρες που είναι μακριά μου;" Όλα αυτά είναι τα ερωτήματα των γονιών, που για πρώτη φορά εμπιστεύονται τη φροντίδα του παιδιού τους στον παιδικό σταθμό. Η απάντηση έρχεται μετά από καιρό, όταν το παιδί έχει περάσει το στάδιο της προσαρμογής μέσα στον παιδικό σταθμό! Πολλές φορές, όμως, οι γονείς εξακολουθούν να έχουν τις αμφιβολίες τους κάνοντας έτσι το έργο των παιδαγωγών δύσκολο.

Η οικογένεια και ο παιδικός σταθμός είναι δυο ισχυροί πόλοι στην ζωή των παιδιών και η συνεργασία γονέων - παιδαγωγού εξασφαλίζει την επιτυχή μετάβαση του παιδιού από την οικογένεια στην κοινωνία και στην εκπαίδευση. Για να είναι πετυχημένο το πρώτο του ταξίδι αυτό απαιτείται, προγραμματισμός, παροχές ποιότητας και σύμπνοια και των δύο πλευρών…

Η προετοιμασία, για τον παιδικό σταθμό, αφορά τόσο το παιδί όσο και τους γονείς που πρέπει πρώτα αυτοί να αντιμετωπίσουν και να ρυθμίσουν το δικό τους άγχος και ανησυχίες, για να βοηθήσουν το παιδί τους.

Πώς θα περιγράψετε τον παιδικό σταθμό στο παιδί σας; Η εξιδανίκευση είναι ωφέλιμη;

Είναι σημαντικό να ξέρει ένα παιδί τι να περιμένει στην πραγματικότητα από τον παιδικό σταθμό. Η εξιδανίκευση του παιδικού σταθμού είναι πιθανό να το φέρει αντιμέτωπο με μια διαφορετική πραγματικότητα που ίσως άδικα θα απορρίψει. Αντί να δώσετε στο μικρό σας την ωραιοποιημένη σχηματική αντίληψη που έχουμε για τους παιδικούς σταθμούς κάντε τα παρακάτω βήματα ορθολογιστικά:

  • Ενημερωθείτε για την ποιότητα του παιδικού σταθμού.
  • Επισκεφτείτε τον παιδικό σταθμό εσείς, έτσι ώστε να μπορείτε να τον περιγράψετε στο παιδί σας.
  • Μιλήστε μαζί του πώς είναι στον παιδικό σταθμό, δίνοντας στα λεγόμενά σας ουδέτερο τόνο. Προμηθευτείτε παραμύθια και βιβλία για παιδιά, τα οποία απεικονίζουν την καθημερινότητα στον παιδικό σταθμό.
  • 

Εξηγήστε στο παιδί σας τι είναι μια δασκάλα και τον ρόλο της.
  • 
Δείξτε ένα ημερολόγιο και μιλήστε για το ποιες μέρες εσείς θα πηγαίνετε στη δουλειά και εκείνο στο παιδικό σταθμό.
  • Επισκεφτείτε τον παιδικό σταθμό μαζί με το παιδί σας,
  • Αποφύγετε να απευθύνετε στο παιδί σας ερωτήσεις όπως: "αν φύγω θα μου λείψεις - εσένα θα σου λείψω;" μιας και θα το επιβαρύνουν συναισθηματικά και θα του προκαλέσουν ανησυχία.
  • Η ήρεμη φωνή και διάθεσή σας θα κάνουν το παιδί σας να αισθανθεί ότι θα είναι ωραία να πηγαίνει στον παιδικό σταθμό, χωρίς να εξιδανικεύσουν την έννοιά του.
Να και μερικές ιδέες για να προετοιμαστείτε καλύτερα πριν την πρώτη μέρα στον παιδικό σταθμό: 
  • Καλέστε ένα άλλο παιδί που θα πηγαίνει στον ίδιο παιδικό, έτσι ώστε να παίξει μαζί με το παιδί σας και να γνωριστούν.
  • Επιτρέψτε στο παιδί να έχει και εκείνο κάποιον έλεγχο στα όσα συμβαίνουν και μην ξεχνάτε να του δίνετε πάντα επιλογές στα όσα του λέτε ότι θα κάνει ή θα συμβούν: Αφήσετε να φτιάξει το ίδιο την τσάντα του, με μια αλλαξιά ρούχα και ότι άλλο θέλει.


Τι αισθάνεται το παιδί στην αρχή; Τι βρίσκει μετά στον παιδικό σταθμό;

Ειδικά τις πρώτες μέρες, τα παιδιά που μόλις έχουν αποχωριστεί για πρώτη φορά τους γονείς τους ναι μεν μπορεί να παίζουν και είναι χαρούμενα που παίζουν με άλλα παιδιά και παιχνίδια, αλλά στο βάθος των σκέψεών τους κυριαρχεί ακόμα το πότε θα δουν πάλι τους γονείς τους.

Ανάμεσα στους υπόλοιπους παιδαγωγικούς στόχους του παιδικού σταθμού και του νηπιαγωγείου υπάρχει όμως και ο στόχος να βοηθηθούν τα παιδιά, στο να εκφραστούν και να βρίσκουν λύσεις για την αντιμετώπιση πιθανά δύσκολων ή δυσάρεστων συναισθημάτων και καταστάσεων.

Τι νιώθουν τα παιδιά ότι κερδίζουν από τον παιδικό σταθμό το πρώτο διάστημα:

  • φίλους,
  • την αίσθηση ότι έχουν ένα δεύτερο σπίτι, όπου είναι αγαπητά,
  • όπου ανακαλύπτουν κάθε μέρα νέα πράγματα,
  • όπου μπορούν να παίξουν με πολύ περισσότερα παιχνίδια απο ότι στο σπίτι.


Σε τι διαφέρει το παιδί που πάει παιδικό σταθμό;

Οι ψυχολόγοι ανακάλυψαν πως τα παιδιά που από μικρή ηλικία (γύρω στους 12 με 18 μήνες) άρχισαν να πηγαίνουν στον παιδικό σταθμό ήταν ιδιαίτερα αναπτυγμένα στην ηλικία των 6 ετών σε όλους τους τομείς ανάπτυξης. Διέφεραν από άλλα παιδιά που δεν πήγαν παιδικό σταθμό στη γλωσσική ανάπτυξη, στη λεπτή και αδρή κινητικότητα, καθώς και στην πιο εύκολη προσαρμογή τους αργότερα στις μεγαλύτερες τάξεις του νηπιαγωγείου.

Ο παιδικός σταθμός ωφελεί τα παιδιά και σαν ψυχική κάλυψη απέναντι στην ανάγκη εργασίας των γονιών, αλλά και επηρεάζει θετικά τον εσωτερικό τους κόσμο.

Το παιδί κοινωνικοποιείται μέσα στον παιδικό σταθμό

  • από μικρή ηλικία μαθαίνει να συνεργάζεται,
  • να δημιουργεί ομάδες με τα άλλα παιδιά,
  • να ακολουθεί όρια και κανόνες, που σε μεγαλύτερη ηλικία θα το βοηθήσουν να ενταχθεί ακόμα πιο εύκολα στην κοινωνία που ζούμε.
Οι καλύτερες στιγμές του παιδικού σταθμού

Τα καλύτερα τραγούδια
Η μουσικοκινητική αγωγή, δηλαδή τα τραγουδάκια που βοηθούν την ομιλία, αλλά συμβάλλουν και σ' ολόκληρη τη σωματική ανάπτυξη. Το παιδί συνειδητοποιεί τις έννοιες του χώρου, του χρόνου και του ρυθμού, ενώ αναπτύσσει την αυτοεκτίμησή του, τις δυνατότητές του και αυξάνει την αυτοπειθαρχία του!

Το παραμύθι. Ο μαγικός κόσμος
Μέσα από αυτό μαθαίνει να αντιλαμβάνεται κοινωνικές καταστάσεις, αποκτά γνώσεις, πλουτίζει το λεξιλόγιο και τη σύνταξή του, μαθαίνει να επεξηγεί τα συναισθήματά του, ελευθερώνει τη φαντασία του, καλλιεργεί την προβολική σκέψη, γίνεται άνθρωπος.

Το παιχνίδι. Η χαρά, η φιλία, ο ανταγωνισμός
Το παιχνίδι αν και έχει πολυποίκιλες μορφές ενασχόλησης, κυρίως χωρίζεται σε τρεις βασικές κατηγορίες:
1) Το ατομικό παιχνίδι: Στην ηλικία των 2 ετών το παιδί είναι εγωκεντρικό, περνά αρκετή ώρα με τον εαυτό του και τα αντικείμενα του αμέσου περιβάλλοντός του. 
Χαρακτηριστικά αυτής της ηλικίας είναι η έντονη ενεργητικότητα που εκτονώνει τις συναισθηματικές του ανάγκες. Τα κατάλληλα παιχνίδια για αυτό το στάδιο είναι οτιδήποτε ενισχύει την κινητικότητα, π.χ. ένα ποδήλατο.
2) Συμβολικό παιχνίδι: Στην ηλικία των 3 ετών περίπου το παιδί ξεκινάει το ταξίδι του σε έναν φανταστικό κόσμο, όπου το καθετί γύρω του αποκτά ζωή.
 Μέσα από το συμβολικό παιχνίδι το παιδί κατορθώνει να αντιληφθεί και να μιμηθεί οτιδήποτε έχει διαφορετική συμπεριφορά απ’ ότι βιώνει στη ζωή του.
3) Ομαδικό παιχνίδι: Μέσα από το ομαδικό παιχνίδι το παιδί βιώνει το μεγαλύτερο κομμάτι της κοινωνικοποίησής του.
 Μαθαίνει να συνυπάρχει με τα αλλά παιδιά της ηλικίας του, αλλά και με τα μεγαλύτερα. Μαθαίνει να ακολουθεί κανόνες, να σέβεται τις επιθυμίες, αλλά και τις ξεχωριστές ικανότητες των άλλων παιδιών. Το αποτέλεσμα αυτό δεν θα προκύψει από τη μια στιγμή στην άλλη, καθώς θα χρειαστούν αρκετοί διαπληκτισμοί με τα αλλά παιδάκια μέχρι να μπορέσει να αντιληφθεί την αξία που του παρέχει το ομαδικό παιχνίδι. Το παιδί αντιλαμβάνεται σιγά σιγά τις υποχωρήσεις και τις αποδοχές που πρέπει να κάνει, ώστε να μπορεί να αποτελέσει μέλος μιας ομάδας. Παραδείγματα ομαδικών παιχνιδιών είναι το κρυφτό, το κυνηγητό, τα μήλα, κ.λπ.

Εβίτα Ζιούδρου, Κλινική Γλωσσολόγος - Σύμβουλος Σχολικής Ανάπτυξης
www.plasisworld.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου