Τα δυσανάγνωστα γράμματα στα τετράδια των παιδιών είναι μια πρώτη ένδειξη για το αν, τελικά, το παιδί είναι δυσγραφικό ή απλά κακογράφος.
Τι είναι η δυσγραφία και ποια τα συμπτώματα;
Η δυσγραφία είναι μια μαθησιακή δυσκολία, που επηρεάζει τη γραφή. Το φαινόμενο αυτό μπορεί να συνυπάρχει με τη δυσλεξία, καθώς τα παιδιά με δυσλεξία αντιμετωπίζουν και προβλήματα με τη γραφή, που και αυτά με τη σειρά τους επηρεάζουν την ορθογραφία και τη γραπτή έκφραση.
Ένα παιδί με δυσγραφία παρουσιάζει τις εξής δυσκολίες:
Οι γραπτές του εργασίες είναι συμπληρωμένες με δυσανάγνωστα γράμματα.
Γράφει εκτός των γραμμών του τετραδίου.
Δεν τελειώνει τις εργασίες του στην ώρα τους.
Κάνει αρκετά ορθογραφικά λάθη.
Κάνει συχνή χρήση της γομολάστιχας.
Δεν κρατάει με το σωστό τρόπο τα μολύβια του.
Η στάση του σώματός του είναι κακή.
Υπάρχει μια ακαταστασία στα γραπτά του.
Δε συμμετέχει ενεργά σε γραφοκινητικές δραστηριότητες.
Τι είναι η κακογραφία και ποια τα συμπτώματα;
Η κακογραφία είναι η γρήγορη και άσχημη γραφή, χωρίς όμως να αποτελεί μαθησιακή δυσκολία. Συνήθως, το παιδί με κακογραφία κάνει κακή αρχή σε ασκήσεις της πρώτης γραφής στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού, χωρίς να δίνεται ιδιαίτερη σημασία από το δάσκαλο ή το γονιό.
Οι δυσκολίες που παρουσιάζουν είναι οι εξής:
Τα δυσανάγνωστα γράμματά του παρουσιάζουν άνισο μέγεθος.
Δεν τοποθετεί τα γράμματα με σωστό τρόπο στις γραμμές του τετραδίου.
Όταν δίνει προσοχή στο γραπτό του, κάνει ευανάγνωστα γράμματα.
Δεν κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη.
Πώς αντιμετωπίζονται η δυσγραφία και η κακογραφία;
Χρησιμοποιούμε μολύβια με μαλακή μύτη.
Χρησιμοποιούμε στυλό με τη γόμα στο καπάκι του.
Επιμένουμε σε ασκήσεις πρώτης γραφής (σε όποια ηλικία και αν βρίσκεται το παιδί).
Παρόλο που ο υπολογιστής βοηθάει το παιδί να γράφει ευανάγνωστα, έρευνες έδειξαν πως το παιδί γράφει μεγαλύτερες εκθέσεις, όταν μαθαίνει να χρησιμοποιεί στυλό παρά το πληκτρολόγιο του υπολογιστή. Καλό είναι, λοιπόν, να γίνεται συνδυασμός γραφής με το στυλό και με το πληκτρολόγιο του υπολογιστή.
Επιμένουμε στη διόρθωση ορθογραφικών λαθών.
Βάζουμε το παιδί να αντιγράφει καθημερινά μία με δύο προτάσεις πάνω σε έντονες γραμμές τετραδίου, βάζοντας από κάτω έναν χάρακα για να μην ξεφεύγει.
Βάζουμε το παιδί να χρωματίζει τα γράμματα της αλφαβήτου, αφού τα έχουμε σχεδιάσει σε χαρτόνι και τα έχουμε κόψει, υπενθυμίζοντάς του να μην βγαίνει από το κενό.
Φτιάχνουμε λεξούλες με διακεκομμένες τις γραμμές και ζητάμε από το παιδί να τις περάσει από πάνω με το μολύβι, χωρίς να βγαίνει από τις γραμμές.
Φτιάχνουμε λέξεις με την πλαστελίνη ή με τον πηλό και ζητάμε από το παιδί να κάνει ακριβώς το ίδιο.
Χρησιμοποιούμε παιχνίδια με λαβύρινθους, υπενθυμίζοντας, πάντα, στο παιδί να μη βγαίνει απ’ έξω.
Ιωάννα Δημητριάδου, Ειδική Παιδαγωγός BSc, PgD
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου