Το σχολείο ξεκίνησε και είτε πρόκειται για τον παιδικό σταθμό και το νηπιαγωγείο, είτε για την Α δημοτικού μια νέα “κυρία”, η δασκάλα του, θα έχει καθημερινά αρκετές ώρες κοντά της το παιδί σας. Εσείς δεν πρέπει να την ανταγωνιστείτε, αλλά εκείνο που πρέπει να κάνετε για το καλό του παιδιού σας είναι να αναπτύξετε μια αρμονική σχέση και συνεργασία μαζί της!
Η δασκάλα είναι ένα σημαντικό πρόσωπο στη ζωή του παιδιού, γι' αυτό και η συμπεριφορά της έχει μεγάλη επίδραση πάνω του. Ό, τι μαθαίνει από εκείνη είναι λίγο - πολύ κάτι σαν κανόνας, κάτι που τρέχει κατευθείαν να σας το πει. “Μαμά, σήμερα η δασκάλα μας έμαθε αυτό και μας έδειξε εκείνο!”. Συνεπώς, μαζί με εσάς και κάποιος άλλος άνθρωπος παίζει έναν πολύ σημαντικό ρόλο στη ζωή του, επηρεάζει τη συμπεριφορά του, τις αξίες του, τη μαθησιακή του αποδοτικότητα.
Το να αναπτύξετε και να διατηρήσετε μια καλή επικοινωνία με τη δασκάλα του παιδιού σας, που θα διέπεται από πνεύμα συνεργασίας και αλληλοκατανόησης είναι κάτι που μόνο ευνοϊκά μπορεί να επηρεάσει τη ζωή και την πρόοδο του παιδιού στο σχολείο, ενώ και εσείς οι ίδιοι θα είστε λιγότερο ανήσυχοι σε ό,τι το αφορά. Είναι δεδομένο ότι στις πρώτες αυτές εμπειρίες του, αλλά και αργότερα, χρειάζεται την ώθηση και την υποστήριξη της δασκάλας και ταυτόχρονα τη δική σας ενθάρρυνση. Γι' αυτό εκείνο που έχετε να κάνετε είναι να αναπτύξετε μια υγιή συνεργασία μαζί της, έχοντας πάντα ως γνώμονα το καλό του. Με αυτόν τον τρόπο θα καταφέρετε να έχετε επίγνωση της ανάπτυξης και της προόδου του στο σχολείο και θα μπορείτε ταυτόχρονα να επιβεβαιώνετε ότι εκπαιδεύεται σωστά.
Κάθε επικοινωνία σας με τη δασκάλα πρέπει να τη γνωρίζει το παιδί. Δε χρειάζεται να την κάνετε πίσω από την πλάτη του. Ίσα - ίσα θα νιώθει ότι και οι 2 πλευρές ενδιαφέρεστε σημαντικά για την πορεία του και το υποστηρίζετε σε κάθε του προσπάθεια σαν μια ομάδα.
Επαφές... συχνού τύπου
Η κατάλληλη στιγμή να ξεκινήσετε τις επαφές σας με τη δασκάλα είναι αμέσως μόλις ξεκινήσει το σχολείο. Σε οποιαδήποτε τάξη και να πηγαίνει το παιδί σας, μην περιμένετε να παρουσιαστεί κάποιο πρόβλημα ή να σας καλέσουν για κάποια αταξία του, για να γνωρίσετε τη δασκάλα. Είναι αυτονόητο, ότι σε μια τέτοια περίπτωση τα παράπονα και οι παρατηρήσεις δε θα ευνοήσουν μια... καλή αρχή.
Είναι πολύ καλύτερο να γνωριστείτε αμέσως μετά την έναρξη του σχολείου, ώστε να ξέρει και εκείνη ποιοι είναι οι γονείς του κάθε παιδιού που βρίσκεται στην τάξη της, αλλά και εσείς να πάρετε μια πρώτη εικόνα για τον άνθρωπο που θα περνάει μεγάλο μέρος της καθημερινότητας με το παιδί σας. Δώστε στη δασκάλα κάποιες χρήσιμες πληροφορίες για εκείνο και βεβαιώστε την ότι θα έχει την πλήρη υποστήριξη και τη βοήθειά σας σε ό,τι χρειαστεί, για το καλό του παιδιού.
Ωστόσο, μην την πάρετε μονότερμα και αρχίσετε τις πολυλογίες! Σκεφτείτε, πως αν κάθε γονιός που ενδιαφέρεται το ίδιο, τη “βομβάρδιζε” με λόγια, λόγια, λόγια, τότε πόσο κουραστικό και επιβαρυντικό θα ήταν για εκείνη. Για να διευκολυνθείτε, λοιπόν, και εσείς και εκείνη, κάντε μια λίστα με ερωτήσεις και θέματα που σας απασχολούν και συζητήστε αποκλειστικά για αυτά.
Οι περισσότερες δασκάλες αναμένουν την επικοινωνία αυτή με τους γονείς και είναι πρόθυμες να ακούσουν χρήσιμες παρατηρήσεις που αφορούν τα παιδιά και πιστεύουν ότι θα κάνουν τη δουλειά τους πιο εύκολη.
Σε κάθε περίπτωση, η επικοινωνία σας θα πρέπει να είναι τακτική, όχι 1 - 2 φορές το χρόνο. Να είστε πάντα παρόντες στις συναντήσεις γονέων, που γίνονται τόσο σε ομαδικό όσο και σε προσωπικό επίπεδο για το κάθε παιδί ξεχωριστά. Έστω και αν το ωράριο εργασίας σας δεν το επιτρέπει, φροντίστε εσείς ή ο σύντροφός σας να συμφωνήσετε με τη δασκάλα να επικοινωνείτε κάποια άλλη στιγμή που θα βολεύει και τις δύο πλευρές. Ένα τηλεφώνημα εν ώρα εργασίας ή ακόμα και η ανταλλαγή mail (στην εποχή μας μη σας φαίνεται καθόλου παράξενο!) σίγουρα θα βοηθήσει.
Ενημερώστε την για “ιδιαίτερες” καταστάσεις
Το παιδί σας είναι προτεραιότητα στη ζωή σας και οτιδήποτε θα βοηθήσει στο δικό του καλό είναι ιδιαίτερα σημαντικό. Εξίσου σημαντικό, λοιπόν, είναι να ενημερώσετε τη δασκάλα για “ιδιαίτερες καταστάσεις”, όπως οικογενειακά προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίζετε ή για προβλήματα που μπορεί να έχει το ίδιο το παιδί. Η συζήτηση αυτή θα τη βοηθήσει να κατανοήσει κάποιες αντιδράσεις του ή αλλαγές στη συμπεριφορά του, ώστε να μπορέσει να το βοηθήσει κατάλληλα. Έτσι, αν αντιμετωπίζετε κάποιο πένθος ή σοβαρή ασθένεια στην οικογένεια ή αν ακόμα το παιδί έρθει αντιμέτωπο με διαζύγιο των γονιών του ή με ένα νέο μέλος στην οικογένεια, τότε μπορεί να είναι ανήσυχο, απρόθυμο να συμμετέχει στο μάθημα και σε δραστηριότητες, θλιμμένο ή ακόμα να γίνει απότομο και επιθετικό.
Επίσης, αν το παιδί αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα υγείας ή συμπεριφοράς θα πρέπει να την ενημερώσετε, χωρίς να ντραπείτε να κάνετε αυτή τη συζήτηση. Ο δικός της ρόλος δεν αφορά μόνο να του διδάξει μαθήματα ή δραστηριότητες. Εκείνη είναι που θα διασφαλίσει ένα υποστηρικτικό περιβάλλον για το παιδί στο σχολείο (ήρεμη και θετική εκπαιδευτική ατμόσφαιρα στην τάξη και κατάλληλες δραστηριότητες), που είναι πολύ πιθανό να βελτιώσει τα συναισθήματα και τη συμπεριφορά του.
Συμβάλλετε στο έργο της
Σε κάθε συνάντησή σας η δασκάλα θα σας ενημερώνει για την πρόοδο του παιδιού, τόσο στα μαθήματά του όσο και στις δραστηριότητες, αλλά και για τις φιλικές του σχέσεις και τη συμπεριφορά στο χώρο του σχολείου. Οι θετικές παρατηρήσεις θα τονίζονται, παράλληλα όμως να είστε έτοιμοι να ακούσετε και τα σημεία εκείνα που το αγγελούδι σας χρειάζεται ακόμα πολλή δουλειά. Σε αυτήν την περίπτωση η δασκάλα θα σας ενημερώσει για τις δικές της κινήσεις σε αυτό το κομμάτι, αλλά ενδέχεται να σας προτείνει και τη δική σας συμμετοχή στο σπίτι με κάποιες παραπάνω δραστηριότητες και πρακτικές. Μην ντραπείτε να ζητήσετε τη συμβουλή της για το τι μπορείτε να κάνετε εσείς στο σπίτι για να βοηθήσετε. Αντίθετα, δείξτε πρόθυμοι να συνεργαστείτε μαζί της!
Μην κρατάτε αμυντική θέση και οπωσδήποτε μην είστε επιθετικοί στις παρατηρήσεις που... δε σας αρέσουν, γιατί αυτό θα δημιουργήσει προβλήματα στη μετέπειτα επικοινωνία και συνεργασία σας και αυτό είναι κάτι που σίγουρα θέλετε να αποφύγετε και οι δύο πλευρές.
Σαφώς είστε οι γονείς και ξέρετε ποιο είναι το καλό του παιδιού σας, όμως μην ξεχνάτε ότι και εκείνη το έχει κοντά της καθημερινά και για πολλές ώρες, το αγαπά και έχει εκπαιδευτεί κατάλληλα για να το βοηθά στη μαθησιακή και αναπτυξιακή του πορεία. Αυτό που δεν πρέπει να κάνετε φυσικά είναι να υποτιμάτε τη δουλειά της, τόσο όταν απευθύνεστε σε εκείνη όσο και μπροστά στο παιδί σας. Αφενός, γιατί γνωρίζετε διαφορετικά πράγματα και φανταστείτε πως θα νιώθατε αν σας λέγανε “Δεν είστε καλός γονιός!” και αφετέρου γιατί το παιδί δεν πρέπει να αμφισβητεί τη δασκάλα του, ώστε να εμπιστεύεται το έργο της. Γι' αυτό θα ήταν καλύτερο να συζητάτε πρώτα μαζί της οποιοδήποτε πρόβλημα έχετε και να αποφεύγετε κουβέντες, όπως “Θα έπρεπε να έχετε κάνει εκείνο...”, “Πρέπει να αλλάξετε αυτή τη μέθοδο...”, κ.λπ.
Από εκεί και πέρα είναι σημαντικό να αναγνωρίζετε και να επιβραβεύετε τη δουλειά της, όταν βλέπετε ότι το παιδί σας παρουσιάζει πρόοδο, μαθαίνει χρήσιμα πράγματα και συμμετέχει σε δημιουργικές δραστηριότητες, γυρνάει χαρούμενο από το σχολείο ή το βοηθάει σημαντικά σε κάποιο πρόβλημα που μπορεί να αντιμετωπίζει. Πολύ ενθαρρυντικό για εκείνη και τη δουλειά της θα ήταν να εκφράζετε την ικανοποίησή σας και στη συνάντησή σας με το διευθυντή του σχολείου.
Πώς να χειριστείτε προβληματικές καταστάσεις
- Μη μένετε απλοί παρατηρητές στη σχολική ζωή του παιδιού, πιστεύοντας ότι εκεί αναλαμβάνει η δασκάλα και όλα αποτελούν δική της ευθύνη. Μιλάτε τακτικά με το παιδί σας για τις εμπειρίες του στο σχολείο, δείχνοντάς του το ενδιαφέρον σας με συγκεκριμένες ερωτήσεις για την καθημερινότητά του εκεί τόσο για τα μαθήματα όσο και για τους φίλους του, τη δασκάλα και τις δραστηριότητες που συμμετέχει. Παράλληλα, διατηρείτε τακτική επαφή με τη δασκάλα, ώστε να είστε ενήμεροι και από τις δυο πλευρές για ενδεχόμενα προβλήματα που μπορεί να έχουν προκύψει και από κοινού να τα αντιμετωπίσετε κατάλληλα.
- Ίσως υπάρξουν φορές, που το παιδί σας θα επιστρέψει από το σχολείο παραπονούμενο ότι δε συμμετέχει όσο θα ήθελε σε κάποιες δραστηριότητες, ότι η δασκάλα δεν του δίνει συχνά το λόγο όταν σηκώνει το χέρι του, το ειρωνεύεται, ότι βαριέται στο μάθημα, κ.λπ. Τι κάνετε σε αυτήν την περίπτωση; Τρέχετε κατευθείαν στη δασκάλα και την κατηγορείτε ότι δεν κάνει καλά τη δουλειά της ή ακόμα χειρότερα πάτε κατευθείαν στο διευθυντή να παραπονεθείτε; Φυσικά και όχι! Αμέσως μόλις το παιδί διαμαρτυρηθεί για κάποια συγκεκριμένη κατάσταση, ζητήστε του να σας πει τι ακριβώς συμβαίνει στο σχολείο και πως ακριβώς αισθάνεται, ώστε να σχηματίσετε μια πρώτη εικόνα της κατάστασης και να προσπαθήσετε να καταλάβετε κατά πόσο υπερβάλλει ή όχι. Από εκεί και πέρα κανονίστε μια συνάντηση με τη δασκάλα, για να συζητήσετε και να ακούσετε την άποψή της. Το πιο πιθανό είναι να καταλήξετε μαζί στο πως θα χειριστείτε την κατάσταση.
- Αν, όμως, το παιδί σας συνεχίζει να διαμαρτύρεται και να μην είναι χαρούμενο γυρνώντας από το σχολείο, τότε πρέπει να συναντηθείτε ξανά με τη δασκάλα. Αυτή τη φορά ίσως χρειαστεί να είναι και το παιδί σας μαζί για να εκφράσει τη γνώμη του και τα συναισθήματά του. Αν θεωρείτε ότι η αντίδραση ή η τακτική της δασκάλας δε σας καλύπτει, τότε θα πρέπει να απευθυνθείτε στο διευθυντή του σχολείου, αναφέροντάς του την κατάσταση, ώστε να αλλάξει η στάση και η συμπεριφορά της προς το παιδί.
- Η δασκάλα ενδέχεται να σας ενημερώσει ότι το παιδί παρουσιάζει προβλήματα συμπεριφοράς, ότι δημιουργεί εντάσεις, ενοχλεί τους συμμαθητές του, ότι είναι ιδιαίτερα άτακτο, κ.λπ. Μην αδιαφορήσετε μόλις κλείσετε το τηλέφωνο και φυσικά μην αντιδράσετε λέγοντας “Και εσείς τι κάνετε εκεί; Είναι δική σας ευθύνη στο σχολείο!”. Κανονίστε μια συνάντηση μαζί της και ζητήστε της να σας πει ακριβώς τι έχει συμβεί και πώς έχει αντιμετωπίσει εκείνη την κατάσταση. Σε αυτό το σημείο είναι σημαντικό να συνεργαστείτε και να ακολουθήσετε κοινή πορεία, τόσο εκείνη στο σχολείο όσο και εσείς στο σπίτι. Υποστηρίξτε το έργο της και μιλήστε στο παιδί σας, εξηγώντας του ότι χρειάζεται να ακολουθεί κανόνες, να συμπεριφέρεται όμορφα και να σέβεται τους άλλους. Εντάξει, παιδί είναι! Το να κάνει μια - δυο φορές κάποια σκανταλιά είναι φυσιολογικό, αν όμως η συμπεριφορά εκδηλώνεται ως πρόβλημα προσαρμογής, τότε ίσως θα πρέπει να μιλήσετε με κάποιον ειδικό.
- Σε περίπτωση που παρατηρήσετε ότι το παιδί σας δε σημειώνει πρόοδο στα μαθήματά του, θεωρήσετε ότι σε κάποια μαθήματα πέφτει η απόδοση του ή αντιληφθείτε ότι δεν κατανοεί το μάθημά που παραδίδει η δασκάλα, τότε αυτό που πρέπει να κάνετε είναι να συζητήσετε μαζί της για το πως μπορείτε να το βοηθήσετε και όχι να κρίνετε με θυμό τη δουλειά της. Ίσως χρειάζεται περισσότερη εξάσκηση στο σπίτι, ίσως χρειάζεται μεγαλύτερη συμμετοχή στο σχολείο. Αν θεωρείτε ότι υπάρχει κάποιος τρόπος που θα βοηθούσε καλύτερα το παιδί σας, όπως π.χ. να του δίνει περισσότερο σαφείς οδηγίες, τότε μπορείτε με ήρεμο τρόπο να μοιραστείτε μαζί της τις σκέψεις σας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου