Σάββατο 29 Σεπτεμβρίου 2012

Μαθησιακές δυσκολίες. Πώς να βοηθήσω το παιδί μου;


Οι πρώτες δυσκολίες εμφανίστηκαν ή ακόμα "χειρότερα" πήρατε μια διάγνωση στα χέρια σας; Και τώρα τι γίνεται; Μαζί με τις μαθησιακές δυσκολίες του παιδιού επικρατούν και δικές σας συναισθηματικές δυσκολίες (άγχος, στεναχώρια,...); 

Οι μαθησιακές δυσκολίες δε σημαίνει ότι ήρθε το τέλος του κόσμου φυσικά. Είναι απόλυτα φυσιολογικό ο γονέας να θέλει μια λαμπρή ακαδημαϊκή πορεία για το παιδί του, ωστόσο δεν είναι αυτός ο ένας και μοναδικός σκοπός της ζωής. Ας μην ξεχνάμε πόσο σημαντική σε όλους τους τομείς της ζωής μας είναι η αυτοπεποίθηση, η χαρά, η "γεμάτη" ζωή! 

Με την υποστήριξη και την αγάπη του γονέα, τη θετική ενίσχυση και την ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης όλα τα παιδιά μπορούν να γίνουν δυνατά, επιτυχημένα κι ευτυχισμένα στη ζωή τους. Ειδικότερα όμως στο θέμα των μαθησιακών δυσκολιών, βασικό στοιχείο αποτελεί ο ρόλος του γονέα, ο οποίος δεν είναι να "θεραπεύσει" τις δυσκολίες, αλλά να μεταφέρει στο παιδί του όλα εκείνα τα απαραίτητα εφόδια και εργαλεία που θα το βοηθήσουν να ανταποκριθεί στις προκλήσεις της ζωής. 

Μερικά σημαντικά θέματα είναι:
  • Εστιάστε στις δυνατότητες του παιδιού σας κι όχι στις αδυναμίες του
  • Γίνετε καλός ακροατής, ακούστε με προσοχή αυτό που σας λέει, χωρίς να βιαστείτε να απαντήσετε
  • Εντοπίστε τον τρόπο με τον οποίο το παιδί σας μαθαίνει αποτελεσματικότερα: είναι οπτικός, ακουστικός ή κιναισθητικός τύπος;
Οπτικός τύποςΚατανοεί καλύτερα όταν βλέπει ή διαβάζει κάτι, επωφελείται από τα σχεδιαγράμματα, το βοηθούν οι σημειώσεις, οι γραπτές οδηγίες, οι εικόνες, κλπ, έχει έφεση και αγαπά τη ζωγραφική, το διάβασμα, ή το γράψιμο.

Ακουστικός τύποςΚατανοεί πιο αποτελεσματικά όταν ακούει κάτι, το βοηθούν τα μαθήματα που γίνονται με τη μορφή διαλέξεων, επωφελείται από τις συζητήσεις που γίνονται μέσα στην τάξη, έχει έφεση και αγαπά τη μουσική, τις γλώσσες, ή το να βρίσκεται στη σκηνή. 

Κιναισθητικός τύπος: Κατανοεί καλύτερα όταν κάνει κάτι στην πράξη, στην προσπάθειά του να μάθει εξερευνεί, κατασκευάζει ή αγγίζει πράγματα, επωφελείται από τις εκπαιδευτικές εκδρομές, τις κατασκευές, τα εργαστήρια (ή τα πειράματα), έχει έφεση και αγαπά το χορό, τα σπορ, τις χειροτεχνίες και τις κατασκευές (την τέχνη γενικότερα).

Πώς να βοηθήσετε πρακτικά το παιδί σας;


Οπτικός τύπος:
Χρήση βιβλίων, υπολογιστή, βίντεο
Υπογράμμιση με χρωματιστούς μαρκαδόρους και υποσημειώσεις
Λίστες, διαγράμματα
Χρήση εικόνων
Κρατήστε λεπτομερείς σημειώσεις στην τάξη

Ακουστικός τύπος:
Σημειώσεις και διάβασμα φωναχτά
Χρήση λεκτικής επανάληψης
Διάβασμα μαζί με άλλους, συζήτηση
Άκουσμα του βιβλίου από cd
Ηχογραφήστε το μάθημα κι ακούστε το ξανά

Κιναισθητικός τύπος
Πειράματα, εκπαιδευτικές εκδρομές ή κατασκευές
Παιχνίδι ρόλων
Διάβασμα σε μικρές ομάδες με διαλείμματα
Παιχνίδια μνήμης
Διαβάστε με χαμηλή μουσική στο περιβάλλον

Συνοπτικά θα μπορούσαμε να πούμε, ότι στα παιδιά που εντάσσονται στην κατηγορία του οπτικού τύπου επωφελούνται από σημειώσεις, υπογραμμίσεις, και γενικότερα από τη σύνδεση της οπτικής επαφής με τη μάθηση. Στην κατηγορία ακουστικός τύπος τα παιδιά επωφελούνται από το φωναχτό διάβασμα, τη λεκτική επανάληψη και γενικότερα από το άκουσμα του μαθήματος (π.χ., μπορεί κανείς να διαβάσει το μάθημα, να το ηχογραφήσει και μετά το παιδί να το ακούσει όσες φορές χρειαστεί). Τέλος, για την κατηγορία κιναισθητικός τύπος τα παιδιά μαθαίνουν αποτελεσματικά, όταν εμπλέκονται στη διαδικασία της μάθησης, δηλαδή μέσα από πειράματα, εκπαιδευτικές εκδρομές και παιχνίδια.

Να έχετε στο μυαλό σας το στόχο της επιτυχημένης ζωής και όχι της σχολικής επιτυχίας, καθώς μεγαλώνετε τα παιδιά σας.

Φροντίστε να εξασφαλίσετε τρόπους στα παιδιά ώστε να εφοδιαστούν με τα εξής:

  • αυτοπεποίθηση
  • ικανότητα λήψης αποφάσεων/ επίλυσης προβλημάτων
  • επιμονή
  • ικανότητα να θέτουν στόχους
  • ικανότητα να ζητούν βοήθεια όταν χρειαστεί 
  • ικανότητα διαχείρισης του άγχους
Πηγή της εικόνας: ssco.org 

Φάνια Βιλλιώτη - Ψυχολόγος
Συμβουλευτική γονέων - Μαθησιακές Δυσκολίες
e-mail: taksidi_psyxis@hotmail.com  www.taksidipsyxis.com

taksidipsyxis.blogspot.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου