Τρίτη 13 Δεκεμβρίου 2016

Πώς οι γονείς "ακυρώνουν" τον εκπαιδευτικό στα μάτια του παιδιού

Συνοδευτική φωτογραφία του άρθρού Οι σχέσεις σας με τη δασκάλα του!
Η σχέση γονέα - παιδιού είναι σημαντικό να καλλιεργεί ένα πρόσφορο έδαφος για τη σχέση δασκάλου - παιδιού, η οποία κατ’ επέκταση θα βασίζεται στη σχέση εμπιστοσύνης ανάμεσα στο γονέα και τον δάσκαλο. Οι κώδικες επικοινωνίας γονέα-δασκάλου καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό την πρόοδο του παιδιού, όχι μόνο ως μαθητή αλλά και ως άτομο.

Τι αντίκτυπο έχει στο παιδί η έλλειψη σεβασμού προς τον καθηγητή;


Όπως είναι κατανοητό, οι βασικοί συντελεστές που καθορίζουν την εξέλιξη του μαθητή-παιδιού είναι οι γονείς και ο δάσκαλος. Σε περίπτωση που υπάρχει έλλειψη σεβασμού από την πλευρά του γονέα απέναντι στον δάσκαλο και το εκπαιδευτικό έργο του, αυτό έχει άμεσο αντίκτυπο στο παιδί. Το παιδί αρχικά διχάζεται και στη συνέχεια, μπαίνει στη διαδικασία να "ακυρώσει" τον δάσκαλο και το έργο του ως εκπαιδευτικού. Η "ακύρωση" αυτή μπορεί να λάβει χώρα είτε στον χώρο του σπιτιού, είτε στον χώρο του σχολείου, σε κατ’ ιδίαν συζήτηση, όπου λανθασμένα είναι "παρών" και το παιδί.

Έμμεσος τρόπος


Στην πρώτη περίπτωση, ο γονέας "ακυρώνει" τον δάσκαλο έμμεσα, επιβάλλοντας στο παιδί τον δικό του τρόπο εκμάθησης, μη σεβόμενος τη μεθοδολογία του εκπαιδευτικού. Εδώ το παιδί επιλέγει συνήθως τον τρόπο του γονέα, αφού είναι το πλέον κοντινό του πρόσωπο. Έτσι ο γονέας, χωρίς να το συνειδητοποιεί, δημιουργεί στο παιδί του ένα αίσθημα αβεβαιότητας και έλλειψης αυτοπεποίθησης. Αυτό έχει σαν συνέπεια τη μη αρμονική πορεία του μαθητή στο σχολικό μάθημα.

Άμεσος τρόπος

Στη δεύτερη περίπτωση, ο γονέας "ακυρώνει" τον δάσκαλο άμεσα, προσβάλλοντάς τον πιθανά μπροστά στα μάτια του παιδιού. Εδώ ο καθηγητής μηδενίζεται μπροστά στο παιδί. Το παιδί νιώθει πως ο δάσκαλος δεν έχει κάτι σημαντικό να του προσφέρει, άρα χάνει το ενδιαφέρον του προς εκείνον και το μάθημά του. Ο μαθητής κατ’ επέκταση κλείνει τα αυτιά του είτε σε ενδεχόμενες νουθετήσεις του δασκάλου, είτε στην παράδοση του μαθήματος. Το αποτέλεσμα είναι να φθίνει η πρόοδος του μαθητή, ενώ παράλληλα ο γονέας θεωρεί βέβαιο πως η πτωτική επίδοση του παιδιού του οφείλεται στον εκπαιδευτικό, ο οποίος "δεν κάνει σωστά τη δουλειά του".

Όρια συμπεριφοράς

Είναι απαραίτητο η κάθε πλευρά να θέτει όρια συμπεριφοράς απέναντι στην άλλη, ώστε να υπάρχει ομαλή συνεργασία. Από τη μία πλευρά, οι γονείς πρέπει να εκπαιδεύουν τα παιδιά τους από μικρή ηλικία να είναι συνεπείς ως κοινωνικά όντα μέσα στην τάξη, παρακολουθώντας το μάθημα και τον δάσκαλο με σεβασμό και προσήλωση. Από την άλλη πλευρά, ο δάσκαλος πρέπει αντίστοιχα να δείχνει την απαιτούμενη προσοχή στον μαθητή προσεγγίζοντας την ατομικότητά του με διακριτικότητα. Η ίδια διακριτικότητα και προσοχή αφορά και στην επικοινωνία του δασκάλου με τους γονείς. Εφόσον τηρούνται οι παραπάνω προϋποθέσεις, ενισχύεται διαρκώς η εμπιστοσύνη ανάμεσα στους εμπλεκόμενους, με αποτέλεσμα την ομαλή εξέλιξη και πρόοδο του μαθητή-παιδιού στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.

Είναι σημαντικό να διατηρούνται οι ισορροπίες ανάμεσα σε γονείς-παιδί-δάσκαλο. Η διαρκής επικοινωνία και η συνεργασία είναι απαραίτητα στοιχεία για να υπάρχει υγιής σχέση, η οποία θα καθορίσει την εξέλιξη του παιδιού ως μαθητή και ως προσωπικότητα.

Αγγελική Ντούρου, Εκπαιδευτικός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου