Αυτή, είναι η καλύτερη εποχή για να ξεκινήσετε την εκπαίδευση τουαλέτας - ιδιαίτερα αν η ηλικία του παιδιού σας είναι μεταξύ 2 και 3 ετών. Ακολουθείστε, λοιπόν, το πρόγραμμα εκπαίδευσης που σας προτείνουμε και πείτε αντίο στην πάνα!
Πότε είναι έτοιμο
Γενικά, μερικές ενδείξεις ότι ένα παιδί είναι έτοιμο να κόψει την πάνα είναι να μένει η πάνα στεγνή για περισσότερο από δύο ώρες και να ξυπνά το παιδί το πρωί και η πάνα του να είναι στεγνή. Επίσης, να είναι αρκετά ώριμο, ώστε να μπορεί να ακολουθήσει απλές οδηγίες και να εκφραστεί με λέξεις. Φυσικά, κάθε παιδί είναι διαφορετικό. Μερικά παιδιά συνηθίζουν στη χρήση του γιο-γιο μέσα σε δύο εβδομάδες, όμως άλλα μπορεί να χρειαστούν μήνες μέχρι να τα καταφέρουν. Ακολουθώντας τα σωστά βήματα και με σταθερή, ήρεμη και χωρίς πιέσεις στάση θα πείτε σύντομα "αντίο" στην πάνα. Αν, πάντως, το παιδί μετά από δύο εβδομάδες συστηματικής εκπαίδευσης αρνείται να χρησιμοποιήσει το γιο-γιο και αντιδρά έντονα, θα πρέπει να εγκαταλείψετε την προσπάθεια και να το επιχειρήσετε πάλι σε μερικούς μήνες.
Πρόγραμμα εκπαίδευση στο γιο-γιο 3 εβδομάδων
1η εβδομάδα: ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑΣ
Επιλέξτε για να ξεκινήσετε μια περίοδο που δεν θα είναι πολύ φορτωμένη από υποχρεώσεις, ώστε να είστε χαλαρή και να έχετε χρόνο να αφιερώσετε στο παιδί και στο θέμα γιο-γιο. Την περίοδο πριν ξεκινήσετε:
- Αφήστε το παιδί να σας βλέπει κάθε φορά που χρησιμοποιείτε την τουαλέτα. Πολλές φορές βοηθάει να γίνει η ταύτιση ανάλογα με το φύλο του παιδιού. Δηλαδή η μαμά να πηγαίνει στην τουαλέτα με το κοριτσάκι και ο μπαμπάς με το αγοράκι.
- Πηγαίνετε μαζί στο κατάστημα κι αφήστε το να διαλέξει το γιο-γιο που του αρέσει. Κάποια μοιάζουν με ζωάκια, άλλα με αυτοκινητάκια, άλλα παίζουν μουσική.
- Σε αυτή τη φάση θα πρέπει να αποφύγετε να πάρετε ειδικό κάθισμα για τη λεκάνη του μπάνιου, καθώς πολλά παιδιά αισθάνονται ανασφάλεια όταν τα πόδια τους δεν πατούν κάτω.
- Σηκώστε χαλιά και τάπητες. Γενικά θα πρέπει να είστε προετοιμασμένη ότι για κάποιο διάστημα το παιδί θα λερώνει και θα λερώνεται.
Καθώς ξεκινάει η εκπαίδευση, το μικρούλι σας μπορεί να έχει την πρώτη επιτυχία στο γιο-γιο είτε αμέσως, είτε επτά με δέκα ημέρες μετά. Υπάρχουν, όμως, και περιπτώσεις παιδιών που αργούν περισσότερο.
- Φροντίστε το γιο-γιο να είναι σε άμεση πρόσβαση. Προς το παρόν δεν θα πρέπει να είναι σε συγκεκριμένο σταθερό σημείο, π.χ. στο μπάνιο, αλλά να σας συνοδεύει όπου βρίσκεται το παιδί: στο σαλόνι, στη βεράντα, στον κήπο, παντού.
- Βγάλτε την πάνα. Κάποια παιδιά δεν τα πάνε καλά με την ενδιάμεση φάση (δηλαδή να φορούν πάνα, ενώ χρησιμοποιούν το γιο-γιο) και δεν τα καταφέρνουν παρά μόνο αν βγάλουν για πάντα την πάνα. Αφήστε, λοιπόν, το παιδί χωρίς πάνα και με όσο το δυνατόν πιο λίγα ρούχα. Για τα κοριτσάκια ένα κοντό φόρεμα είναι η ιδανική επιλογή και για το αγοράκια ένα μακρύ μακό μπλουζάκι.
- Αποφασίστε ποιες λέξεις θα χρησιμοποιείτε. Εκφράσεις δηλαδή που θα συνδέονται με το θέμα τουαλέτα, όπως π.χ. "θέλεις τσίσα;" ή "θέλεις να κάτσεις στο γιο-γιο";
- Ενθαρρύνετε χωρίς πίεση. Προτρέψτε το παιδί να κάθετε συχνά στο γιο-γιο κατά τη διάρκεια της μέρας, χωρίς όμως να το πιέζετε. Μπορεί να κάνει τσίσα, μπορεί όμως και όχι.
- Δώστε στο παιδί επιβράβευση όταν τα καταφέρει. Χρησιμοποιήστε λέξεις όπως: "μπράβο" ή "τα κατάφερες"! Αποφύγετε, όμως, εκφράσεις όπως "τώρα μεγάλωσες", γιατί κάποια παιδιά μπορεί να κάνουν πισωγύρισμα, ιδιαίτερα όταν βλέπουν ότι τα μικρότερα αδερφάκια κερδίζουν μεγαλύτερη προσοχή.
- Σε κάθε ατύχημα διατηρείστε την ψυχραιμία σας. Αποφύγετε λέξεις όπως "πάλι λερώθηκες" ή "πω, πω τι έκανες", αλλά ούτε να διακωμωδείτε την κατάσταση. Καθαρίστε και στη συνέχεια αλλάξτε το παιδί υπενθυμίζοντας με ήρεμο τρόπο τι πρέπει να κάνει την επόμενη φορά, ώστε να κάνει τις σωστές συνδέσεις.
Ακόμα κι αν έχει πιάσει πλέον το νόημα, τα ατυχήματα είναι μέσα στο πρόγραμμα. Σε αυτή τη φάση είναι σημαντικό το παιδί να κατανοήσει ότι πρέπει να εκφράζει εγκαίρως την ανάγκη του.
Φαίη Ευθυμίου
- Καθιερώστε κάποιες συνήθειες. Όπως να παροτρύνετε το παιδί να χρησιμοποιεί την τουαλέτα αμέσως μόλις ξυπνήσει το πρωί και πριν κοιμηθεί το βράδυ ή μετά τη βόλτα στις κούνιες καθιερώνοντας μια στοιχειώδη ρουτίνα.
- Φοράτε στο παιδί ρούχα, που μπαίνουν και βγαίνουν γρήγορα, π.χ. παντελονάκια με λάστιχο ή κοντά φορεματάκια, έτσι ώστε να μην καθυστερείτε όταν χρειάζεται το παιδί να χρησιμοποιήσει το γιο-γιο. Αποφύγετε οπωσδήποτε ρούχα με κουμπιά, φερμουάρ ή τιράντες.
- Αναγνωρίστε τα σημάδια. Θα πρέπει να υπενθυμίζετε ή να παροτρύνετε το παιδί να χρησιμοποιήσει το γιο-γιο, όταν το βλέπετε να σταυρώνει τα πόδια, να σφίγγεται ή να σταματά περιέργως να παίζει. Γενικά, να θυμάστε ότι ένα μικρό παιδί χρειάζεται να χρησιμοποιεί το γιο-γιο περίπου κάθε δύο με τρεις ώρες.
- Ανταποκριθείτε όσο το δυνατόν πιο σύντομα, όταν το παιδί εκφράσει την ανάγκη του. Να θυμάστε ότι δεν θα σας το πει παρά μόνο την τελευταία στιγμή, δηλαδή όταν δεν θα μπορεί να κρατηθεί άλλο. Γι’ αυτό κινηθείτε γρήγορα αποφεύγοντας να αφήνετε το παιδί να περιμένει.
- Οπλιστείτε με υπομονή. Πολλές φορές το παιδί μπορεί να σας πει ότι θέλει να πάει τουαλέτα και μόλις φτάσετε εκεί να μην κάνει τίποτα. Αυτό μπορεί να συμβεί ιδιαίτερα αν είστε σε ξένο περιβάλλον. Μην το αγχώνετε ή το πιέζετε. Υποστηρίξτε το όσες φορές κι αν σας το ζητήσει.
- Έχετε σε κάθε έξοδο μαζί σας το γιο-γιο, μωρομάντιλα και μια αλλαξιά ρούχα. Να θυμάστε ότι μερικά παιδιά δεν αισθάνονται άνετα να κάνουν την ανάγκη τους στο χώμα, στο δρόμο ή σε ξένες τουαλέτες.
- Δείξτε κατανόηση και διακριτικότητα. Αν λερωθεί μπροστά σε άλλους αποσύρετε το παιδί σε ένα ήσυχο δωμάτιο για να το αλλάξετε και καθησυχάστε το, αποφεύγοντας τα σχόλια μπροστά στους άλλους.
Φαίη Ευθυμίου
Με τη συνεργασία της Σοφίας Παπαγεωργίου, ψυχολόγου - ψυχοπαιδαγωγού.
www.paidimag.gr
www.paidimag.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου