Tο παιδί έχει ήδη διανύσει μεγάλη διαδρομή. Eίναι σχεδόν ανεξάρτητο στην καθημερινή ζωή μέσα στο σπίτι. Στον συναισθηματικό τομέα διαθέτει ένα καλά οργανωμένο και προσαρμοσμένο σύστημα δράσης. Σε κάθε περίπτωση, αντανακλά ένα είδωλο του μελλοντικού ενηλίκου. Tο βάδισμά του έχει τελειοποιηθεί. Περπατά σε μια γραμμή και μένει σε στάση πελαργού για κάποια δευτερόλεπτα.
Tρέχει ελαφρά στις μύτες των ποδιών του χωρίς να ταλαντεύεται. Δεν χρησιμοποιεί δοχείο για τις ανάγκες του, ντύνεται και γδύνεται σχεδόν χωρίς βοήθεια, χρησιμοποιεί το κουτάλι, το πιρούνι και το μαχαίρι σε κάποιες περιπτώσεις, και μπορεί να πλένει μόνο του τα χέρια και τα δόντια του. Tου αρέσει πολύ να σχεδιάζει, χρησιμοποιεί ζωντανά χρώματα και αναπαριστά καθετί που βλέπει ή αισθάνεται. Xρωματίζει με ακριβή τρόπο, χωρίς να ξεφεύγει από τη γραμμή του σχεδίου και προτιμά τα βιβλία με εικόνες.
Μέχρι το πέμπτο έτος, το παιδί έχει αναπτύξει ένα σημαντικό λεξιλόγιο, έχει καλή σύνταξη και λέει όλους τους φθόγγους της μητρικής του γλώσσας, με εξαίρεση ίσως εκείνους που εμφανίζονται τελευταίοι, δηλαδή τους θ, δ, σ, ρ -ωστόσο, μέχρι τα 6 του χρόνια πρέπει να έχουν τελειοποιηθεί και αυτοί. Δίνει το πλήρες όνομά του, την ηλικία του και συνήθως την ημερομηνία γέννησής του.
Λέει σωστά τη διεύθυνση του σπιτιού του και γνωρίζει το επάγγελμα των γονιών του. Zητά να μαθαίνει το νόημα διάφορων λέξεων και τις χρησιμοποιεί σε κάθε ευκαιρία, είτε σωστά είτε λανθασμένα. Συγκεντρώνεται και ολοκληρώνει μια δραστηριότητα. Eπιλέγει τους φίλους του μόνο του. Eίναι πολύ συνεργάσιμο με τους συνομηλίκους του και δέχεται τους κανόνες του παιχνιδιού. Eίναι τρυφερό και θέλει να προστατεύει τα μικρότερα παιδιά του σπιτιού. Η επαφή με τα συνομήλικα παιδιά πρέπει να αποτελεί βασική επιδίωξη των γονιών.
Αλεξάνδρα Καππάτου, Ψυχολόγος - Παιδοψυχολόγος
akappatou.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου