Δευτέρα 10 Οκτωβρίου 2016

Το παιδί είναι στην Α’ Δημοτικού και αρνείται να διαβάσει!

Συνοδευτική φωτογραφία του άρθρού Α’ Δημοτικού. “Κάθε αρχή και δύσκολη!”
Ένα από τα πιο συνηθισμένα προβλήματα που καλούνται οι γονείς να αντιμετωπίσουν με το ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς, είναι η επίμονη άρνηση του παιδιού να διαβάσει. Ως φαινόμενο παρουσιάζεται κυρίως στους μαθητές της πρώτης δημοτικού, μιας και καλούνται για πρώτη φορά να αντεπεξέλθουν σε ένα απαιτητικό εκπαιδευτικό σύστημα και πρόγραμμα. Η αιτία και ο λόγος εκδήλωσης της άρνησης ποικίλλει από παιδί σε παιδί, μιας και το κάθε παιδί είναι μοναδικό, όπως και το περιβάλλον στο οποίο ζει.

Ας δούμε ορισμένες κατευθυντήριες γραμμές, που ελπίζουμε να σας βοηθήσουν και να σας φανούν χρήσιμες:

  1. Αρχικά, είναι σημαντικό να εστιάσουμε την προσοχή και το ενδιαφέρον μας στο γιατί ένα παιδί αρνείται να διαβάσει. Να βρεθεί η αιτία που του πυροδότησε αυτή την αντίδραση. Σε αυτό θα σας βοηθήσει και η δασκάλα, που θα σας δώσει τη σφαιρική οπτική της συμπεριφοράς του παιδιού σας. Ανάλογα, λοιπόν, με τον λόγο στον οποίο μπορεί να οφείλεται η άρνηση του παιδιού να διαβάσει, προσαρμόζουμε και την αντιμετώπισή μας.
  2. Καλό είναι να αποφεύγουμε να βάζουμε ταμπέλες και να προσδίδουμε στο παιδί αρνητικούς χαρακτηρισμούς και φράσεις, όπως "είσαι τεμπέλης", "άχρηστος", "κακός μαθητής", που μόνο αντίδραση και μεγαλύτερη άρνηση μπορούν να προκαλέσουν.
  3. Καλό είναι να οργανώσετε μαζί με το παιδί έναν σταθερό χώρο μελέτης, αφαιρετικό και ευχάριστο για το παιδί.
  4. Απαραίτητο είναι επίσης να ορίσουμε μια σταθερή και κατάλληλη ώρα διαβάσματος.
  5. Θα πρέπει να φροντίζουμε να κάνει το παιδί συχνά και σύντομα διαλείμματα.
  6. Δεν πρέπει να ξεχνάμε να επιβραβεύουμε και να ενισχύουμε θετικά την κάθε προσπάθεια του παιδιού, ανεξάρτητα από τους βαθμούς του, καθώς και τη διάθεση συνεργασίας.
  7. Καλό θα είναι να διαβάζει αρχικά τα μαθήματα που δεν του αρέσουν ή το κουράζουν.
  8. Βασικό είναι να συνεργαζόμαστε σταθερά με τον δάσκαλο.
  9. Σημαντικό είναι να υπάρχει αρκετός χρόνος για παιχνίδι και εκτόνωση.
  10. Το πιο σημαντικό απ’ όλα είναι να σεβόμαστε τις ανάγκες του παιδιού, να επικεντρωνόμαστε στα συναισθήματά του, να μην του μεταφέρουμε το άγχος και την αγωνία μας για το σχολείο και να μην το πιέζουμε, επηρεασμένοι από τις προσωπικές μας προσδοκίες.
  11. Να παραμένετε θετικοί και να προσδοκάτε την επιτυχία.
Αν η άρνηση για διάβασμα εκδηλώνεται για μεγάλο χρονικό διάστημα, καλό θα είναι να ζητήσετε τη βοήθεια ενός ειδικού, που θα αξιολογήσει και θα στηρίξει το παιδί και εσάς.

Φώτης Παπαναστασίου, Ειδικός Παιδαγωγός - MSc Σχολική Ψυχολογία
www.eidikospaidagogos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου